کد خبر: ۲۲۸۰۳۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
فراخوانی وزیر راه و رئیس سازمان هواشناسی
کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی بررسی توفان پایتخت در هفته گذشته را در دستور کار خود قرار داده است که سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر پیش‌بینی این حادثه زمان وقوع آن را نیز به دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده است.
به گزارش پایگاه 598، وزش شدید باد در بسیاری از شهرهای کشور بویژه تهران که براساس آمار اعلام شده پنج شهروند تهرانی را به کام مرگ برد و بیش از پنج میلیارد تومان به اموال مردم خسارت وارد کرد، رسانه‌های کشور را نیز به دنبال کشف مقصرین درگیر این موضوع کرد.
فارغ از اینکه کدام دستگاه با عدم پیش‌بینی لازم حادثه یا عدم اطلاع‌رسانی به موقع آن مقصر واقعی هستند، برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده بایستی دستگاه‌های مربوطه نسبت به بررسی آن و پر کردن خلاءهای موجود دست به اقدامات جدی بزنند.
برخی از نمایندگان مجلس در اظهارنظر اولیه خود انتقاد شدید خود را متوجه سازمان هواشناسی کرده‌اند و خواستار بررسی این موضوع در مجلس شده‌اند و برخی کارشناسان نیز با اشاره به شرح وظایف و امکانات موجود در سامانه پیش‌بینی حوادث جوی کشور، این قصور را متوجه دستگاه‌هایی از قبیل ستاد بحران، برخی از وزرا، هلال‌احمر و شرکت گاز دانسته‌اند.
در این میان احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به برخی انتقادهای اخیر علیه این سازمان درخصوص حادثه طوفان عصر دوشنبه گفت: سازمان هواشناسی وزش باد شدید را از چند روز پیش‌تر در استان‌های مختلف به ویژه استان‌های واقع در نیمه غربی کشور و تهران پیش‌بینی کرده بود، اما اعلام میزان و سرعت وزش باد به عامه مردم خارج از اختیارات این سازمان است.
وی گفت: این امر در قالب اطلاعیه شماره 27 به دستگاه‌های ذیربط از جمله ستاد بحران، دفاتر وزرا، هلال‌احمر و شرکت گاز اطلاع‌ر سانی شده بود. وظیفه خاطر نشان کرد: زمانی که سازمان هواشناسی پیش‌بینی بروز «وزش باد با شدت» را می‌کند به این معنی است که وزش باد با سرعت بیش از 10 تا 15 متر بر ثانیه خواهیم داشت.
وی افزود: مسیر وزش باد تهران و قم هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشت چرا که این سامانه از جنوب غرب به تهران رسیده بود.
این در حالی است که محمد اصغری کارشناس ارشد سازمان هواشناسی دراین‌باره گفت: سیستم پایش و پیش‌بینی هوای کشور ما بسیار ضعیف است و ما نمی‌توانیم از روز گذشته چنین رویدادی را پیش‌بینی کنیم.
اما احمد صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با فارس گفت: این موارد قابل پیش‌بینی است و باید هشدار می‌دادند ولی ندادند.
وی هیچ اشاره‌ای به نام نهاد هشدار‌دهنده به مردم نکرد اما گفت: از سازمان هواشناسی در این زمینه سوالاتی کردیم که آن‌ها نیز گفتند ما پیش‌بینی بارندگی و شدت آن را داشتیم اما امکان سنجش سرعت باد را به طور دقیق نداشتیم. صادقی گفت: این توفان در تهران اتفاق افتاد و بعد به سمت قم در حال حرکت بود که متاسفانه به قم هم هشدار ندادند.
در این رابطه ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی و رهبر رئیس این کمیسیون در مجلس، سازمان هواشناسی را مقصر اصلی این قصور دانستند و خواستار رسیدگی جدی به این موضوع و حتی برکناری مسئولان خاطی شدند!
گفتنی است به گزارش ایسنا کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی فردا یکشنبه با دعوت از وزیر راه و رئیس سازمان هواشناسی توفان تهران و اقدامات انجام شده در ارتباط با آن را بررسی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها