کد خبر: ۲۲۸۶۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
تحلیل نشریه آمریکایی از دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵:
بلومبرگ در ادامه می نویسد هدف این دور از مذاکرات و فرستادن ویلیام برنز و جیک سالیوان به وین این است که مطمئن شوند آیا مقامات دولتی و مهمتر از همه، رهبر ایران آیت الله خامنه ای هنوز هم درباره ی دنبال نکردن اهداف تسلیحاتی هسته ای جدی است، یا هدفش از مذاکرات فقط خریدن زمان و برطرف کردن تحریم ها است؟!

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در حالیکه یک هفته تا دور پنجم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین زمان باقی است، رایزنی دو جانبه ایران و امریکا درخصوص همین موضوع در صدر اخبار امریکا درباره ی ایران قرار گرفت. پیشتر اعلام شده بود این گفتگوهای مقدماتی سه جانبه خواهند بود که بین هیئت ایرانی و برخی اعضای 1+5 صورت خواهند گرفت.

برخی مطبوعات داخلی امریکا بیشتر از آنچه که باید به اصل رایزنی های پیش از گفتگوهای اصلی بپردازند، به رو در رو و دوجانبه بودن آنها توجه نشان داده اند.

به عنوان مثال، بلومبرگ به نقل از استاد دانشگاه و معاون سابق وزیر امور خارجه امریکا، نیکلاس برنز، موفقیت سال گذشته ی غرب در متوقف کردن بخش های [عظیمی] از فعالیت هسته ای ایران را حاصل گفتگوی مستقیم مقامات ایرانی و امریکایی دانست! شاید دلیل توجه ویژه ی رسانه ها نسبت به گفتگوهای ظهر امروز (دوشنبه 19 خرداد) همین باشد.

بلومبرگ در ادامه می نویسد هدف این دور از مذاکرات و فرستادن ویلیام برنز و جیک سالیوان به وین این است که مطمئن شوند آیا مقامات دولتی و مهمتر از همه، رهبر ایران آیت الله خامنه ای هنوز هم درباره ی دنبال نکردن اهداف تسلیحاتی هسته ای جدی است، یا هدفش از مذاکرات فقط خریدن زمان و برطرف کردن تحریم ها است؟! تحلیلگران امریکایی معتقدند هنوز هم با وجود اینکه ایران به تمامی معاهدات خود عمل کرده است در نیات رهبر ایران شک و تردید وجود دارد!

ناگفته نماند گفتگوهای مقدماتی از این دست، معمولا در عرف دیپلماتیک مهم تر از گفتگوهای نهایی قلمداد می شوند و موفقیت آنان تا حد زیادی نتیجه بخش بودن مذاکرات نهایی را تضمین می کند به همین دلیل امریکا با تمام قوا در این مسئله حاضر شده است.

در حالیکه از ایران آقای عراقچی همراه مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی شرکت دارند، قرار است ویلیام برنز را در این مذاکرات «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، «رابرت مالی» حقوقدان و متخصص حل و فصل اختلاف و از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور ارشد خاورمیانه این شورا، «بروک اندرسون» معاون سابق نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و «جیمز تیمبی» مشاور ارشد شرمن در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح های اتمی همراهی کنند.

این گفتگوها امروز و فردا (دوشنبه و سه شنبه) در ژنو انجام خواهند شد تا پس از آن طرفین برای توافق نهایی آماده گردند. همچنین مقرر است هیئت ایرانی در روز چهارشنبه و پنج شنبه همین هفته دیدارهای مهمی را نیز با هیئت روسی و شخص سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها