کد خبر: ۲۳۳۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۲۵ مهر ۱۳۹۰
نقدی بر سریال "ستایش" به قلم علی سالم:
سلطانی در تازه ترین فعالیت هنری خود مجموعه تلویزیونی "ستایش" را با مشخصه های فوق به کارنامه نه چندان موفقش اضافه کرده است . مجموعه ای که با توجه به زمان پخش و قصه های هزار یک شبش به ضعم مدیران سیما با استقبال مثبتی در میان مخاطبان روبرو است. آشفتگی آزار دهنده در ارائه خلاصه قصه" ستایش" مرهون تلاش منفعلانه سازندگان و مدیران سیما برای نگه داشتن مخاطب پای گیرنده هاست که به واقع نتیجه عکس داشته است .
سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه 598 - علی سالم/ سعید سلطانی کارگردانی که شهرتش را مدیون سریال پس از باران با نگاهی دوپهلو به روابط ارباب رعیتی است. سریالی که در اولیل دهه 80 شمسی با درون مایه قراردادن موضوع ورود همسر دوم به زندگی و ... توانست مخاطبین بسیاری را در آن دوران جذب کند.

از دیگر ساخته های سعید سلطانی می توان به سریالی های نه چندان موفق شکرانه ، سال هاي برف و بنفشه ، جوانی ، خانه يي در تاريکي اشاره کرد . فضای داستانی کند ، روایت گذشته ، نقل و قل صحنه ها ، برداشت غلو آمیز از زمان حال جامعه و شخصیت های قصه ، ایجاد فضاهای ذهنی نادرست از واقعیت ها از ویژگی های عمده آثار این هنرمند می باشند.
 
سلطانی در تازه ترین فعالیت هنری خود مجموعه تلویزیونی "ستایش" را با مشخصه های فوق به کارنامه نه چندان موفقش اضافه کرده است . مجموعه ای که با توجه به زمان پخش و قصه های هزار یک شبش به ضعم مدیران سیما با استقبال مثبتی در میان مخاطبان روبرو است . معمولا در نقد ، نگارنده خلاصه ای از کلیت قصه را جهت تعیین دیدگاه ارائه می دهد . اما به واقع به دلیل وجهه هزار و یک شبی قصه این امر با مشکل روبروست.
 
ابتدا فرار یک سرباز (مهدی سلوکی) از جنگ را نظاره گر هستیم که با تلاش و کمک البته نافرجام خواهر و دوستش راه به جایی نمی برد . در ادامه روایت ، شخصیت اصلی (ستایش) به یکباره از حاشیه خارج می شود و داستان علاقه و عشق و مسلما مخالفت و سنگ اندازی والدین آغاز می شود. تازه زمانی که گره گشایی قصه عشق و عاشقی به پایان مضحک خود نزدیک و بیننده منتظر عاقب این زوج است ، قصه حسادت های عروس خانواده حشمت فردوس (داریوش ارجمند) آغاز می شود .

 این سریال با این داستان نیز به پایان نمی رسد ، با مرگ پسر فردوس (مهدی پاکدل) ماجرا تازه ای آغاز می شود و گویا زندگی سراسر نکبت و بدبختی ستایش پایانی ندارد .... هنگامی که ماجرا حضانت و تعقیب و گریز حشمت فردوس و ستایش دیگر رمقی برای بیننده باقی نمی گذارد به یکباره کارگردان ماجرایی غیر رئال از مجموعه های هزار و یک شبش را بازگو می کند .گویی سعید سلطانی پایانی برای قصه هایش متصور نیست و یا شاید هم پایانی ندارد . پدر ستایش (محمود عزیزی) به گذشته عجیب و ناموزنش بر می گردد . تمام این ماجرا ها با حضور ناگهانی و حذف ناگهانی تر شخصیت ها در قصه ها همراه است.
 
این آشفتگی آزار دهنده در ارائه خلاصه قصه" ستایش" مرهون تلاش منفعلانه سازندگان و مدیران سیما برای نگه داشتن مخاطب پای گیرنده هاست که به واقع نتیجه عکس داشته است . حفظ مخاطب با این تلاش کودکانه علاوه بر توهین به شعور مخاطب نکات منفی بسیاری داشته است ...
 
فرار از جنگ ، دفاع از ...

ابتدای قصه برادر ستایش (مهدی سلوکی) نقش جوان فراری از جنگی را بازی می کند که با نگاهی رئال به جنگ ، خونریزی و هراس انسان را از آن نمایان می کند . اما آیا دفاع مقدس نیز جنگی همچون جنگ های دیگر بشری بوده است ؟ آیا کربلا یک جنگ بوده است ؟ اینها سوالاتی است که شخصیت اصولی و عادل یعنی طاهر (مهدی پاکدل) در عمل با حمایت همه جانبه پاسخی نامیمون می دهد.

اینجاست که فرار از دفاع ، با کشته شدن ترحم برانگیز و مظلومانه محمد بردار ستایش و زندان افتادن طاهر ، توجیه فرار را بیشتر نمایان می کند.
 

علاقه کور ، جامعه بینا


دختری(ستایش) با درون مایه و ظاهری معتقد به اخلاق دینی از یک خانواده مذهبی ، فرهنگی و اهل ادب و اخلاق با برخورد هایی که فقط از نگاه نشات می گرفت عاشق دوست بردارش می شود . عشقی که با پشت به جامعه ، خانواده و ارزش ها در نهایت با حیله گری فیلم نامه نویس به نتیجه مطلوب می رسد !!! خانواده به سمت دختر بازخواهند گشت و مسلما این خانواده وابسته به اصول باید دست از دیدگاه های بعضا مذهبی خود بر دارند .

بازگشتی که با پشیمانی پدر و مادر ستایش ، تلاشی بود بر اثبات عدم کفایت عقاید مذهبی در حل مشکلات جامعه ، چه گذشته و یا امروز ...
 
تعارض با قانون ، قانون متعارض

در ادامه ، پس از مرگ طاهر دعوایی بین حشمت فردوس و ستایش برای حضانت فرزندان جهت گره افکنی در قصه و کش دار کردن در می گیرد. چرا در این بخش از داستان که نویسنده در گذشته تلاش بر واقع گرایانه نشاندادن ماجرا ها می کند اینک با تحریف قانون در حکومت اسلامی تلاشی هدفمند برای محجور نشان دادن حقوق زن در جامعه و حمایت ناحق از مرد سالاری قانونی دارد ؟

قانون مدنی کشور ، مستقيماً بر مباني حقوق اسلامي استوار شده و تنها قانون مدني است كه در آن قواعد فقه اماميه رعايت گرديده است . مطابق نظر مشهور فقهاي اماميه و قانون مدنی "نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است" و در صورت فوت پدر حضانت به معنای نگهداری و سرپرستی با مادر است ... در صورت فوت پدر و مادر هر دو ، سرپرستي و حق حضانت با جد پدري كودك ...

مطابق واقعیت حضانت فرزندان حق قانونی و شرعی ستایش است و برای حشمت فردوس هیچ حقی از این باب قابل تصور نیست . چه اینکه قانون در این باره از گذشته تا بحال تغییر نداشته است .
حال چرا و به چه منظور قصه اصلی و مهم مجموعه ستایش به غیر عادلانه بودن حقوق شرعی زن در جامعه و حکومت اسلامی پرداخته و با زیرکی بیننده را بدبین و نامطمئن به عدالت در حقوق اسلامی کرده است ؟ عدالتی که ستایش باید برای استیفاء و اعمال آن با قانون جامعه اسلامی خود بجنگد ؟ سوالی است که مطمئنا عدم آگاهی نویسنده ، سازندگان و حتی مدیران سیما علت اصلی آن نمی باشد.
 
پایان اندوه ، آغازگر حسرت

سریالی که از ابتدا شخصیت اصلی آن یعنی ستایش سراسر با غم و اندوه در حال دسته و پنجه نرم کردن است . اندوهی ابدی که گویی پایانی بر اندوه او وجود ندارد . برادر کشته می شود ، مرد مورد علاقه اش در زندان است ، مادر فوت می کند ، پدر طاهر مخالف و مانع زندگی اوست ، شوهر می میرد ، پدر مشکل شنوایی دارد ، خانه می سوزد ، قانون به دنبال ضایع کردن حقوقش است و ... بسیار مواردی که در طول سریال حس ناکامی را برای این شخصیت تداعی می کند . غم و اندوهی که یاس و ناامیدی را در جامعه ترویج می دهد و در نهایت به سیاه نمایی محض مبدل خواهد شد . بطوریکه به ندرت در اطراف ستایش شخصیت مثبت و اخلاقی می توان مشاهده کرد .



جامعه ای که پر شده از قاتلینی که از نظام قضایی مرخصی می گیرند !!! برای شناسایی ستایش ، آنهم از طریق عکسی که طاهر شوهر ستایش ، به دوستانش نشان داده است !!!
 
 
تلاشی برای حفظ مخاطب به قیمت توهین به شعور و عبور از خط قرمز های ارزشی و اخلاقی جامعه ...

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۹
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
ارسال نظرات
میر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰
۱۵
۰
سریال بسیار ضعیفی است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰
۶
۰
در قسمت های اخیر این مجموعه با تصویر سازی های حیله گرانه محافل اباعبدالله علیه السلام محل تجمع امثال گله داری ها که جز کینه وقمه کشی چیزی بلد نیستند به تصویر کشیده شد واین برنامه پر بیننده که کودکان ونوجوانان زیادی پای آن می نشینند از حسینیه ها که ریشه انقلاب ونظاممان است چهره ای سیاه و نفرت انگیز به تصویر کشیده شد ولی انحرافی شناسان حرفه ای که جز جنجال سیاسی بلد نیستند غبار مرگ بر رویشان نشسته و به این اهانت ها فقط نگاه می کنند .
پاسخ
غلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰
۲
۱۲
ما هر جمعه به عشق سریال ستایش تخمه می خریم و می خوریم. بهترین سرگزمی برای اهل خانه از سنین 2 الی 180 سال است. الکی نقد نکنید.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰
۵
۰
این سریال ساخته و پرداخته ذهن نویسنده و کارگزدان است اگر مشکلی دارد از آنان بوده...
پاسخ
مردم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰
۵
۴
بیچاره مردم ما که رسانه ملیشون اصلا نمیتونه جواب ساعات با هم بودنشون بده برید ماهواره بخرید بابا از اینا آبی واسه ما گرم نمیشه دور هم بشینید فارسی وان و زمزمه ببینید سریالاش میچسبه خدا هدایت کنه تمام فیلمسازان ما رو که خوباشون ضد خانواده فیلم میسازن بداشون برا خانواده که نتیجش میشه ستایش
پاسخ
raz
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰
۶
۰
فیلم شروع جذابی داشت و می توانست با چگونگی کنار آمدن با مشکلات تأثیر به سزایی داشته باشد، اما با تضعیف بعضی مسائل موجب دلزدگی و یأس بینندگاه شده.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰
۰
۴
ولی فیلمای فارسی وان هم سرکاریه ولی کانالای خوبم داره از جمله من و تو . کلا فیلم سازای ایرانی زدن تو خط ساختن فیلمایی با پایان باز.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰
۶
۰
خدا بخیر کنه فصل دومش چی بشه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۰
۰
۸
غلط كردين
سريال خيلي خوبيم هست.
پاسخ
taras
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۰
۰
۴
اين آقاي نگارنده قانون رو با منطق خودشون مقايسه ميكنند و ميگن چون با احكام اماميه است پس سرپرستي فرزند با پدر ومادره آقاجان برو قانون بخون توقانونه كه درصورت فوت پدر سرپرستي با جد پدريه البته پس از سني كه قانون مشخصكرده حالا اين مطلب رو نوشتي اقلا زحمت يك نگاه كردن به قانون يا پرسيدن از يك مطلع به قانون رو به خودت ميدادي
پاسخ
علی سالم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۰
دوست عزیز ، قوانین کشور ما خصوصا قانون مدنی از فقه امامیه گرفته شده است .
در قانون مدنی مواد 1168 و 1171 را مطالعه بفرمائید.
پیمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۰
۳
۰
صد رحمت به هزار و یک شب و موش گربه!
این دفعه ستایش دستگیر شده و راهی زندان میشه!
بد بختیه دیگه!با این و ضع میخواهند ماهواره جمع بکنند
پاسخ
afshin5555
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۰
۲
۱
از نداشتنم سناريو قوي به بيراه رفت وبي خود كشدار شده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۳
۰
باز از صد تا فیلم فارسی وان و بقیه چرت و پرتا که بی غیرتی و بی ناموسی رو تبلیغ میکنن بهتره/
پاسخ
نهال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
۱
۱
اين دختر نشان داد كه دخترهاي امروزي همان غده هاي سرطاني هستند كه اساس خانواده هاي سنتي را را از هم ميدرند و به آتش ميكشند .اين دختر باعث مردن چند نفر شد. اين نشانه صبر ومقاومت وبه خدا توكل كردن او نيست . اين نشانه وجود خودخواه اوست كه چند خانواده را اسير و تباه كرد. حالا از كجا معلوم است كه تربيت او خيلي صيح تر اپدر بزرگ بچه ها است . متاسفانه گرچه زمان اين قصه در ظاهر مربوط به الان نيست ولي دخترهاي مثل اون خود خواه ، متظاهر به مومن بودن ،پررو ،غير صادق و......فراوان هستند ،اين غده هاي سرطاني بي داد ميكنند
پاسخ
ملیکا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰
۲
۰
متاسفانه به علت نداشتن برنامه های خوب ومفیدمردم مامجبوراندپای چنین برنامه های بی ارزشی بشینن.
فیلمی که مطمئناخودسازندش ازاینکه بشینه پاش حوصلش سرمی ره.حیف چشمایی که برای دیدن این فیلم وقت می ذارن.
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۰
۰
۳
ستایش سراسر واقعیت است.مثل اینکه آقای نقاد چشمش را به سوی واقعیات جامعه بسته.زیبا تر از سریال ستایش تا الان ندیده بودم.در جامه بدتر از حشمت فردوس هم هست آقای نقاد منصفانه نقد کنید و فقد نام نقادی را یدک نکشید.
پاسخ
نهال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۰
۱
۱
كدام واقعيت ؟ پدر بزرگي ميخواهد فرزند ش را خودش بزرگ كند . كجاي اين اشكال دارد . اين حق شرع وعرف اوست .عيب جوانهاي الان اينه كه فكر مكنند زياد ميدانند . واقعيت اين است كه بزرگي وكوچكي وجود ندارد. دخترها تبديل به يك غده سرطاني شدند كه به هر خانه اي وارد شوند ويران ميكنند .خدا به داد فرداي ايران برسد . مادرهاي ما مومن و با حيا بودند و در برابر پدر ومادر شرم وحيا ميكردند شد اين نسل؛حالا امان از اين دخترهاي امروز كه واقعا مثل غد هاي سرطاني ميباشند .معلوم نيست از آنها چه نسلي بايد اينده اين خاك را بسازد .
پاسخ
منتظر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۰
۰
۱
بله سينماي ما ديگه از بين رفته اون از ساختمان پزشكانش و اونم از مش ماشالله و پوپكش اينم از ستايشش البته حقم داره صهيونيزم مفت جاي سرمايه گذاري نميكنه بايد حواس مردم ايران به 2012 نباشه چون فوق العاده با هوشن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها