کد خبر: ۲۳۵۲۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۱۹ تير ۱۳۹۳
نارضایتی نخلداران بوشهری از نبود نظارت؛
قیمت خرما روز به روز افزایش می یابد و این در حالی است که خرما به اندازه کافی در سردخانه های کشور موجود است/ قیمت خرمای درجه یک در بازار کیلویی 9000 تومان گزارش شده که سود بسیار کمی از این قیمت به نخلداران کشور می رسد / در حال حاضر خرید خرما با استقرار یک کارگروه و مرکز خرید انجام می شود که این شیوه خرید توافقی خرما، مورد رضایت نخلداران نیست
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598  شهرستان دشتستان که به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر شناخته می شود با تولید سالانه 120 هزار تن خرما نقش به سزای در تامین خرمای استان بوشهر و استان های هم جوار دارد. در سال قبل حدود 20 هزار تن خرما روی دست کشاورزان این شهرستان ماند و به کشاورزان ضرر هنگفتی وارد کرد.


 زندگی کشاورزان همواره با سختی های فراوانی روبه رو است. اما این سختی ها فقط در مرحله کاشت و نگهداری از زمین و باغ نیست بلکه مهمترین آن در فصل برداشت بروز پیدا می کند. کشاورز بعد از ماه ها تلاش برای نگهداری از ثمره درخت، فروختن محصول و قیمت آن را دغدغه ای اصلی خود می بیند. در حالی که زحمت فراوانی برای به ثمر رسیدن محصول متحمل شده اما قیمت پایینی برای فروش پیشنهاد می شود.


امسال نیز فروش و قیمت خرما نگرانی های زیادی برای باغداران دشتستانی به ارمغان آورده است. در حال حاضر خرید خرما با استقرار یک کارگروه و مرکز خرید انجام می شود که این شیوه خرید توافقی خرما، مورد رضایت نخلداران نیست و بسیاری از آنها حاضر به فروش محصول خود به این صورت نیستند و بخشی از خرما نیز توسط اتحادیه‌های مشخص‌شده خریداری نمی شود.

قیمت خرما روز به روز افزایش می یابد و این در حالی است که  خرما به اندازه کافی در سردخانه های کشور موجود است. قیمت خرمای درجه یک در بازار کیلویی 9000 تومان گزارش شده که بخش بسیار کمی از این قیمت به نخلداران می رسد.

علی اصغر موسوي " دبيركل انجمن خرماي ايران"  با بيان اينكه دلالی علت گرانی قیمت خرما در کشور است می گوید: متاسفانه در حال حاضر كه فصل برداشت خرماست برخي واسطه‌ها و دلالان محصول توليد‌كنندگان را با قيمت پايين خريداري كرده و با سوءاستفاده در ماه رمضان با قيمت بالا وارد بازار مي‌كنند.

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز نیز دلالی را مشکل اصلی کشاورزی و باغداری کشور می داند و معتقد است  که نظارت کافی برای برخورد با این پدیده وجود ندارد "درحال حاضر که مردم کشورمان در ماه مبارک رمضان تقاضای بیشتری برای خرید خرما دارند، دلالها و واسطه ها به هر میزان که دلشان بخواهد خرما را به بازار عرضه می کنند و این مسئله موجب افزایش قیمت نهایی خرما در بازار می شود"

عدم توجه به زمان تولید خرما در کشور یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خرما در بازار است مخصوصا در ماه مبارک رمضان که با افزایش مصرف دلالان سودهای کلانی را دریافت میکنند. عدم مدیریت در صادرات خرما در ماه‌های گذشته می‌توانست به نوعی قیمت خرما را در بازار منتهی به ماه رمضان کاهش دهد ولی چنین اتفاقی در عمل رخ نداده است و بار دیگر مشکلات هم برای مردم که خرما را گران میخرند و هم برای باغدارانی که محصول خود را با قیمت اندک می فروشند شروع می شود.

در هر حال باید نبود مدیریت و نظارت کافی را مقصر اصلی بخش کشاورزی و باغداری بدانیم که این معضل، معیشت مردم و کشاورزان را به خطر انداخته و زندگی آنان را با سختی مواجه کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها