کد خبر: ۲۳۶۲۴۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۲۵ تير ۱۳۹۳
ندانم کاری‌های اقتصادی دولت جدید پایان ندارد؛
رییس اتقاق بازرگانی ایران-چین خبر تعلیق 66 میلیارد دلار فاینانس چینی توسط بانک مرکزی را داد / در حالی که تاکنون بخشی از این فاینانس ها اجرایی شده و در مقاطعی، بانک صنعت و معدن و نیز بانک تجارت، بخشی از این فاینانس را تامین اعتبار کردند بانک مرکزی ادعا میکند که اطلاعات مطرح شده درست نیست

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، دیروز اسد الله عسگراولادی خبر تعلیق 66 میلیارد دلار فاینانس چینی توسط بانک مرکزی را داد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت در حالی که ما میخواهیم به دولت یازدهم کمک کنیم اما بانک مرکزی مشکل سازی میکند "بانک مرکزی در این مورد خیلی اذیت می کند و اگرچه ما می خواهیم از دولت حمایت کنیم، اما برخی از حرکت‌ها ما را در این مسیر سست می کند، این در حالی است که دلیل این عدم رغبت بانک مرکزی مشخص نیست"

در دی ماه سال 1390 بود که خبر از تحریم بانک مرکزی ایران آمد. این اولین باری بود که بانک مرکزی یک کشور تحریم می شد. کشورهای که با ایران مراودات اقتصادی داشتند دیگر نمی توانستند بدهی خود به ایران را بپردازند و این مشکل بزرگی برای اقتصاد کشور به بار آورد.

چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران که بدهی کلانی را باید پرداخت می کرد دیگر با تحریم بانک مرکزی راهی برای پرداخت بدهی های خود نداشت. به همین دلیل مسئولان کشور در طی مذاکراتی با چین موفق شدند راه حل برای دور زدن تحریم ها پیدا کنند. این راه حل فاینانس بود یعنی چینی ها به ازای هر یک دلار از بدهی خود، سه دلار فاينانس را در اختيار اقتصاد ايران قرار دهند که این خبر اميدوار كننده اي براي فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران ايراني بود كه بتوانند از اين فرصت استفاده كرده و در شرايط ركود تورمي و سه قفله شدن بانكها براي تزريق منابع ارزي و ريالي، دسترسي مناسبي به منابع داشته باشند.

اما اکنون با روی کار آمدن دولت یازدهم و توهم رفع مشکلات از طریق مذاکره با 5+1، بانک مرکزی ایران به دلایل نامعلومی 66 میلیارد دلار فاینانس چینی ها را تعلیق کرده است. عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در این باره می گوید "بانک مرکزی چین آمادگی کامل برای اختصاص این فاینانس‌ها را دارد اما گشایش آن، بین 15 تا 20 درصد ریال نیاز دارد که متاسفانه بانک مرکزی ایران، این میزان ریال را تامین نمی‌کند".

این در حالی است که تاکنون بخشی از این فاینانس ها اجرایی شده و در مقاطعی، بانک صنعت و معدن و نیز بانک تجارت، بخشی از این فاینانس را تامین اعتبار کردند. البته بانک مرکزی ادعا میکند که اطلاعات مطرح شده درست نیست "ادعای مطرح شده درست نیست و اطلاعات ارائه شده نیز واقعیت ندارد. بانک مرکزی مذاکراتی را با طرف چینی در دست اقدام دارد که در صورت تفاهم قطعی، به مورد اجرا گذاشته خواهد شد"

در دولت گذشته قرار شده بود این فاینانس‌ها طرح‌‌های سرمایه گذاری و تولیدی ایران را حمایت کنند تا اقتصاد کشور با خروج غیر تورمی از رکود جان تازه‌ای بگیرد. اما بانک مرکزی دولت جدید با مانع تراشی و کم کاری باعث شده که طرح های تولیدی همچنان بدون حمایت و معلق باقی بمانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها