کد خبر: ۲۳۷۰۵۳
زمان انتشار: ۲۰:۲۶     ۲۹ تير ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، خنده‌هاي بلند و از ته‌دل که از کمپ‌ تمريني تيم‌ملي ايران بيرون مي‌آيد احتمالا آن چيزي نيست که شما از مرموز‌ترين و محرمانه‌ترين ملت حاضر در جام‌جهاني انتظار داشتيد. در همان لحظات ورود رسانه‌ها به کمپ، يک روزنامه‌نگار آمريکايي از علي کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال ايران مي‌پرسد آيا صحت دارد که به بازيکنان ايران گفته شده مقابل آرژانتين پيراهن‌هايشان را با بازيکنان اين تيم عوض نکنند که او هم در جواب لبخندزنان مي‌گويد:« اگر آقاي ليونل مسي هر 10 پيراهن ايران را هم بخواهد مي‌تواند آنها را داشته باشد!» خود علي کفاشيان مسبب اين داستان شد. او که به شوخي در مورد محدوديت‌هاي بودجه فدراسيون فوتبال ايران اين حرف را زده بود باعث شد اين حرف در سراسر جهان بپيچد و اوضاع از کنترل خارج شود. اما بعدها مدعي شد که داستان چيز ديگري بوده است.

اين محدوديت‌ها تقريبا به همه فهماند که قرارداد 2/1 ميليون پوند در سال کارلوس کي‌روش سرمربي تيم‌ملي ايران بعد از جام‌‌جهاني تمديد نخواهد شد اگر چه به بازيکنان قول داده شده در صورت صعود ايران به دور بعدي پاداش 600 هزار پوندي فيفا بين آنها تقسيم شود، شاهکاري که تاکنون ايران موفق به انجام آن نشده يعني حضور در بين 16 تيم مرحله بعد.

راهيابي ايران به جمع 16 تيم مرحله بعد هر چند يک احتمال بسيار دور در نظر گرفته مي‌شود اما با توجه به پيشرفت فوتبال ايران زيرنظر کارلوس کي‌روش و يک سري نتايج خوب که از سال 2011 اين تيم به دست آورده و عليرغم تحريم‌هاي خفه کننده بين‌المللي بر عليه ايران به خاطر برنامه غني‌سازي اورانيوم، اميد‌ها را براي انجام اين ماموريت بسيار برجسته زياد کرده است. حالا ايران تيم اول آسيا در رده‌بندي فيفاست و در برزيل يکي از کشورهايي است که از نظر حضور تماشاگر در رده‌هاي بالا قرار دارد. در حالي که کمتر کشوري در دنيا به واسطه تساوي بدون گل ايران برابر نيجريه مجذوب و شيفته شد، اما در ايران وضع کاملا فرق مي‌کرد و اين تساوي همانند ماشه اسلحه‌اي بود که تهراني‌ها را بي‌اختيار و به واسطه شادي بيش از حد به خيابان‌ها کشاند تا به جشن و پايکوبي بپردازند.

حتي حسن روحاني رئيس جمهور ايران عکسي از خود در صفحه توئيترش منتشر کرد که در آن در حالي که با پيراهن تيم‌ملي ايران روي مبل در حال استراحت است و گرمکن به پا دارد اين مسابقه را تماشا مي‌کند. گفته مي‌شود اين اولين عکس يک رئيس‌جمهور ايران است که در خارج از محل کار و از منزل او منتشر مي‌شود. اين عکس از اين نظر بسيار خاص است چرا که روحاني يک روحاني است. وي همچنين طي پيامي گفت: «به پسراني که اولين امتياز را براي ما به دست آوردند افتخار مي‌کنم. اميدوارم امتيازات و افتخارات بيشتري در راه باشد.» علاوه بر اين تصاويري از وزير امور خارجه و ساير ديپلمات‌هاي ايراني که در حال تماشاي مسابقه در وين بودند منتشر شد، تصاويري که نشان مي‌داد آنها در يک استراحت کوتاه، در بين مذاکرات هسته‌اي با ديپلمات‌هاي غربي به تماشاي مسابقه فوتبال نشسته‌اند.

حالا سياست در‌هاي باز ايران بر روي رسانه‌ها در برزيل هم مشاهده مي‌شود و علي کفاشيان و نصراله سجادي معاون وزير ورزش ايران، آن آدم‌هايي نيستند که ممکن است شما انتظار داشته باشيد. ايراني‌ها حتي يک مربي آمريکايي به نام دن‌گاسپار را به عنوان مربي دروازه‌بان‌هاي خود استخدام کرده‌‌اند.

در داخل کمپ ايران در زمين تمرين کورينتيانس جو به طرز محسوسي آرام و راحت به نظر مي‌رسد. علاقه 35 روزنامه‌نگار و خبرنگار برجسته ايراني و ساير رسانه‌هاي سراسر دنيا به حضور در اردوي ايران قابل ملاحظه است. فوتبال به ورزش ملي ايران تبديل شده است حتي محبوب‌تر از ورزش سنتي ايرانيان يعني کشتي و وزنه‌برداري به‌خصوص در ميان بانوان ايراني.

روحاني اخيرا دستور داده تحقيقاتي رسمي پيرامون حضور ياعدم حضور بانوان در مسابقات فوتبال انجام بگيرد اگر چه طرح‌ها و نقشه‌ها براي پخش مسابقات جام‌جهاني در سينماها، کافه‌ها و رستوران‌ها سرانجام به نتيجه نرسيد و دليل آن هم بايد نگراني‌ها بابت حضور جمعيت زياد و مخلوط شدن زن‌ها و مردها در اجتماعات باشد. بيش از 10 هزار هوادار ايراني از تيم‌ملي کشورشان در برزيل حمايت مي‌کنند که بسياري از آنها در اروپا يا آمريکا زندگي مي‌کنند و انتظار مي‌رود در روز مسابقه ايران – آرژانتين به يک شهر کاملا خلوت تبديل شود.

اين حقيقت بسيار شگفت‌انگيز است هنگامي که شما در نظر داشته باشيد که يک مسابقه باشگاهي ايران مي‌تواند بيش از 100 هزار هوادار را به استاديوم بکشاند و بعد از پيروزي يک بر صفر سال گذشته ايران برابر کره‌جنوبي که باعث صعود اين کشور به جام‌جهاني شد مردم تهران به خيابان‌ها بريزند و به جشن و پايکوبي بپردازند. تساوي بدون گل ايران در برابر نيجريه اولين باري بود که ايران در طول 4 دوره حضور خود در جام‌جهاني در اولين مسابقه خود شکست نخورده است.

مسابقه ايران با آرژانتين به عنوان بزرگ‌ترين مسابقه فوتبال تاريخ ايران در نظر گرفته مي‌شود. علي کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال ايران در اين ارتباط مي‌گويد: ما خيلي ستاره و بازيکنان بزرگ نداريم اما اتحاد داريم. ما با هم مي‌جنگيم، ما با هم نبرد مي‌کنيم و مي‌دانيم که تمام دنيا اين مسابقه ما را تماشا مي‌کند و همين مسئله به ما انگيزه مي‌دهد. براي ما انجام يک بازي خوب مهم است چه ببريم چه ببازيم.

در طول دوران آماده‌سازي مقدار زيادي خود کم‌بيني و نارضايتي وجود داشت. يک جوک در شبکه‌هاي اجتماعي ايران دست به دست مي‌چرخيد، اين که تيم‌ملي - در ايران اين تيم را به اين اسم مي‌شناسند - در بلوهوريزنته برابر آرژانتين با سيستم 0-0-11 به مصاف آرژانتين خواهد رفت يعني ايران با تمام 11 بازيکن خود به دفاع برابر آرژانتين خواهد پرداخت.

در اين جوک يک حقيقت مطلق نهفته است. تحت رهبري کارلوس کي‌روش مشکلات و نگراني‌ها به واسطه سازمان دفاعي مستحکم و مخوف ايران، کاهش يافته است. از 23 بازيکن تيم‌ملي ايران 14 نفر در ايران و تنها 6 نفر در اروپا بازي مي‌کنند. از زمان شکست دادن کره جنوبي، ايران 6 مسابقه را برده، 4 تساوي و تنها در يک مسابقه شکست خورده است. آنها در 5 مسابقه آخر خود برابر تيم‌هاي نيجريه، ترينيداد و توباگو، آنگولا، مونته نگرو و بلاروس تنها يک گل دريافت کرده‌اند. حالا آنها در بين 50 تيم برتر دنيا حضور دارند. کامران احمدپور فوتبال‌نويس روزنامه 90 ايران به تلگراف مي‌گويد: «قبلا کشتي ورزش شماره يک ايران بود اما حالا فوتبال جاي آن را گرفته است.» در حالي که دو سوم جمعيت ايران زير 25 سال سن دارند، ورزش به طرز چشمگيري دارد مهم مي‌شود و جام‌جهاني به وضوح براي آنها بسيار مهم و حياتي به نظر مي‌رسد تا تصويري بهتر از خود به دنيا نشان بدهند: «من فکر مي‌کنم اين جام براي ما خيلي‌خيلي مهم است مهم‌تر از آن چيزي که شما تصورش را بکنيد.» اين جمله را احمدپور مي‌گويد. او محکم روي موضع خود ايستاده که رسانه‌هاي ايراني در انتقاد از تيم‌ملي آزاد هستند اگر چه او مي‌گويد چاپ زندگي خصوصي بازيکنان به عنوان يک خط قرمز محسوب مي‌گردد. تاثيرات عملي تحريم‌ها بر روي هواداران و رسانه‌ها اين است که براي آنها انتقال پول يا برداشت پول از حساب‌هايشان در خارج از کشور تقريبا غيرممکن است. احمدپور مي‌گويد: «انتقال پول خيلي سخت است» او در اين مورد بحث مي‌کند که تحريم‌ها کاملا با شکست مواجه شده چرا که اين تحريم‌ها روي دولت تاثير نمي‌گذارد بلکه اثر مستقيم آن بر روي مردم عادي است. او همچنين مي‌گويد تحريم‌‌ها باعث شده واردات دارو به داخل کشور با مشکل مواجه شود و نتيجه آن مرگ افراد بي گناه است. وي مي‌گويد: «من اعتراف مي‌کنم که ما در داخل کشور مشکلات اجتماعي، اقتصادي و سياسي داريم. کشورهاي اروپايي مشکلات زيادي با دولت ايران دارند. من در مورد اين مشکلات قضاوت نمي‌کنم اما گناه مردم چيست؟ ما بخشي از دنيا هستيم با يک تاريخ بزرگ و باشکوه. اروپايي‌ها مي‌توانند ما را به عنوان دوست خود ببينند نه دشمن خودشان. ما مي‌خواهيم با آنها و در کنار آنها در صلح و آرامش زندگي کنيم. تعداد زيادي ايراني در آمريکا و اروپا کار مي‌کنند. ما در ورزش، فرهنگ و فيلم‌سازي پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته‌ايم و اين اتفاقات پتانسيل بسيار بالاي جامعه ايراني را نشان مي‌دهد.»

تحريم‌ها همچنين تأثير بسيار زيادي بر روي آماده‌سازي تيم‌ملي ايران گذاشته است. يک اردوي تمريني آن سوي آب‌ها کنسل شد. تنها چند تيم‌ملي مهم حاضر شده‌اند با ايران بازي کنند که بودجه‌اش را از دولت مي‌گيرد و خودکفا نيست و فرصت‌هاي اسپانسري بسيار محدود شده‌اند. حتي در مورد لباس‌هاي تيم‌ملي نيز يک جنجال بزرگ به پا شد به طوري که از قول کريم انصاري‌فرد مهاجم تيم‌ملي ايران گفته شده بود که جوراب‌ها بعد از شست و شو آب رفته‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها