کد خبر: ۲۳۸۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۲۸ مهر ۱۳۹۰
امام جمعه تبریز، رهنمودهای مقام معظم رهبری در سفر سال گذشته به قم را منشور حوزه های علمیه دانست و با تاکید بر اینکه روحانیت اصیل همواره تابع ولی فقیه است،‌ رابطه حوزه با نظام را یک رابطه متقابل توصیف و استقلال را افتخار حوزه ذکر کرد.


به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598، آیت الله محسن مجتهد شبستری امام جمعه تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال گذشته به شهر مقدس قم، اظهارداشت:‌ سفر ایشان سفری بسیار پربار و با برکت بود.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خود به این شهر مذهبی افزون بر دیدارهایی که با اقشار گوناگون داشتند،‌ با علما و طلاب و روحانیان نیز دیدارهایی را برگزار و بیاناتی را ایراد کردند که این رهنمودها و بیانات باید برای حوزه منشور باشد.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: یکی از توصیه های رهبر انقلاب تحول در مدیریت حوزه و انسجام و یکپارچگی امور بود و خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در این راستا شروع شده و در حال انجام است.

نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مقصود از تحول این نیست که فقه و اصول و دروس حوزوی به شکل سنتی آن منسوخ شود، بلکه منظور این است که باید فعالیت ها و دروس نظم و تربیت داشته باشد و استعدادهای طلاب شناسایی شود.

این استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به استقلال حوزه های علمیه، این مساله را افتخاری برای حوزه های علمیه شیعی دانست و تصریح کرد: حوزه های علمیه شیعی همواره استقلال خود را حفظ کرده اند، بر خلاف حوزه های علمیه دیگر مذاهب که به دولت ها وابسته بوده و هستند.

امام جمعه تبریز یادآور شد: گرچه دولت اسلامی مثل آن دولت ها نیست،‌ اما حوزه های علمیه همیشه مستقل بوده و باید مستقل بماند و اداره آن زیر نظر مراجع عظام تقلید باشد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به رابطه متقابل حوزه با نظام اسلامی، تصریح کرد: کمک های مالی دولت برای تامین سخت افزار و توسعه زیرساخت ها اشکالی ندارد،‌ اما نباید این گونه باشد که حوزه وابسته به دولت باشد چراکه این مساله باعث می شود که حوزه های علمیه نتوانند اشکالات و نقاط ضعف را بیان کنند.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: مقام معظم رهبری با اصل استقلال حوزه موافق هستند و مراجع و علما نیز چنین نظری دارند،‌ منتهی رهبری تخریب دولت را هم به وسیله حوزه جایز ندانستند.

امام جمعه تبریز به دسیسه های دشمنان برای جدا کردن روحانیت از نظام اشاره کرد و گفت: توطئه های بیگانگان تمام شدنی نیست و هر زمان به شیوه ای مبارزه می کنند تا به اهداف شوم خود دست یابند. در زمان رضا خان قلدر عمامه ها را از سر بر می داشتند و افرادی که از رژیم اجازه می گرفتند را آخوند حکومتی می گفتند.

وی اضافه کرد: در زمان فعلی که این حرف ها را دشمنان اسلام و مستکبران می زنند چون نمی توانند با اصل اسلام مقابله کنند از این رو به سراغ زدن شاخه ها رفته اند،‌ اما به فضل خدا موفق نخواهند شد.

آیت الله شبستری گفت: روحانیت اصیل همه تابع ولی فقیه اند چون ولی فقیه در عصر غیبت، نایب امام زمان(عج) است و فرق دارد با اینکه نظامی باشد که زیر نظر ولی فقیه نباشد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها