کد خبر: ۲۳۹۶۷۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
آیت الله قائم مقامی در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
آیت الله قائم مقامی با اشاره به موضوع فرهنگ معتقد است که عدم نهی از منکر باعث بیشتر شدن پدیده بدحجابی می شود " ما فرمولی در این مورد داریم که می‌گوید اگر اهل معروف از امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی کنند مدتی می‌گذرد که می‌بینیم که یک انسان منحرف یک انسان محجبه را نهی می‌کند، یعنی آنقدر وقیح می‌شود که آن را نهی می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، تاریخ پدیده بد حجابی به سال 1362 برمیگردد. هنوز قانونی برای حجاب تصویب نشده است که پدیده بدحجابی بهدنبال تحرکات جنبش‎‎های فمینیستی خارج کشور شروع می شود. این حرکت موجی از تحریک افکار عمومی را بهدنبال دارد، بهگونهای که برخوردهایی بین مردم و افراد بدحجاب صورت میگیرد.

پدیده بد حجابی در نقطه اول با انگیزه های سیاسی شروع شد اما در سال های بعد زوایای دیگری نیز پیدا کرد. دیگر بدپوششی ربطی به گروه های سیاسی چون منافقین ندارد و بخش های مختلفی از جامعه درگیر این مسئله شده اند. آیت الله قائم مقامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه 598 معتقد است که بسیاری از بدحجابان تحت تاثیر جو قرار میگیرند "طبقات ضعیف از جامعه، زن‌ها و دخترها تحت تأثیر جو قرار می‌گیرند. این‌ها وقتی که به صحنه نبرد بین حق و باطل نگاه می‌کنند و بعد به لحاظ ظاهر می‌بینند که جناح حق کامل پیروز نیست و جناح باطل هم هنوز وجود دارد یک انگیزه ای برای آن‌ها به وجود می‌آید که این ظهورات منکراتی را داشته باشند چون ریشه و منشأ منکر همان قدرت باطل و کفر است. ستاد کفر جهانی مرکز این منکر است که اصرار بسیار به این دارد که زن‌ها در ملأ عام باحجاب نباشند که این تنها یک جنبه بی حجابی است"

آیت الله قائم مقامی بر این باور است که جنبه های سیاسی، مربوط به بدحجابان نیست بلکه به نظام های مستکبر دنیا برمیگردد " ما می‌بینیم که بعد از انقلاب اسلامی در کشورهای دنیا و در کشور های غربی رفته رفته گرایش به طرف عفاف و حجاب پیش آمده و این موضوع برای دولت های مستکیر خیلی سخت است. در نتیجه آنها اصرار دارند به اینکه در درون ام‌القری اسلام یعنی ایران، این امر را بشکنند یعنی این موضوع عفاف و حجاب را و به تعبیر دیگر این پرچم برافراشته اسلام را پایین بیاورند"

یکی از دلایل این پدیده را نیز میتوان به عوامل داخلی اشاره کرد. باید به این موضوع توجه کرد که بخشی از ایمان مردم در حوزه های رفتاری به عملکرد مسئولان در حوزه های اجرایی برمی گردد. مثلا اگر مردم بی عدالتی در دستگاه های دولتی مشاهده کنند باعث میشود که بخشی ازمردم دین گریز و یا به تعبیر دیگر دین زده شوند.

آیت الله قائم مقامی با اشاره به موضوع فرهنگ معتقد است که عدم نهی از منکر باعث بیشتر شدن پدیده بدحجابی می شود " ما فرمولی در این مورد داریم که می‌گوید اگر اهل معروف از امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی کنند مدتی می‌گذرد که می‌بینیم که یک انسان منحرف یک انسان محجبه را نهی می‌کند، یعنی آنقدر وقیح می‌شود که آن را نهی می‌کند. با اهتمام دولت و مسئولین و مردم می‌شود مقداری جلوی این را گرفت. این کار باعث می شود که این جوان ضعیف العقل تحت تأثیر جو قرار نگیرد که بگوید حالا که مسئولین مراعات نمی‌کنند من چرا مراعات حجاب را کنم"

پیپیده بودن مسئله بدپوششی باعث شده است که بسیاری از کارشناسان، علل های گوناگونی برای این امر بیاورند اما تمامی کارشناسان بر این باورند که میتوان با فرهنگ سازی درست و اسلامی مانند فعالیت در کانون های فرهنگی به خوبی با بدحجابی مبارزه کرد و میتوان در چند سال نیز به طور تمام این موضوع را خاتمه داد.


سید وحید قریشی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها