کد خبر: ۲۴۲۶۴
زمان انتشار: ۱۶:۴۱     ۰۲ آبان ۱۳۹۰
معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه بیش از 15 تن از مدیران ارشد حمل‌ونقل دریایی ایران از سوی آمریکا تحریم شده اند، از طرح 3 شکایت علیه این تحریم ها توسط کشتیرانی خبرداد.

به گزارش 598 به نقل از مهر، غلامحسین گلپرور ‌امروز در نشست خبری سیزدهمین همایش صنایع دریایی که با موضوع "بررسی وضعیت حمل‌ونقل دریایی ایران و جهان"، اظهار داشت: ایران نوزدهمین ناوگان بزرگ تجاری دنیا را در اختیار دارد.

وی افزود: در سطح دنیا سالانه 8.7 میلیارد تن و در ایران، 250 میلیون تن بار حمل می‌شود که در این میان، ناوگان ملی ایران رده 19 برترین کشتیرانی‌های دنیا را دارد که 1.05 درصد از حجم بار ناوگان جهانی را دربرمی‌گیرد.

معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه 10 شرکت اول کشتیرانی دنیا رقبای سرسخت این شرکت را تشکیل می‌دهند، افزود: 8 هزار دریانورد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی و بیش از 20 هزار دریانورد در کل شرکت‌های کشتیرانی ایران فعال هستند که بسیاری از آنان را افسران و مهندسانی باتجربه و دانش بالا تشکیل می‌دهند که نمی‌توان با غیرفعال کردن کشتی‌ها، آنها را بیکار کرد.

گلپرور افزود: به همین دلیل، تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی با وجود کاهش درآمدها و حتی ضرر، باید ادامه یابد تا نیروها حفظ و با سود سفرهای دیگر، ضررها جبران شود.

وی ‌با اعلام اینکه سال 2011 سال خوبی برای مالکان کشتی نیست، افزود: 80 درصد مالکان کشتی ایران با کاهش نرخ‌ها، افزایش کیفیت سرویس‌دهی و مشتری‌مداری توانسته‌اند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی دراین زمینه از کاهش 5 تا 7 درصدی عملیات در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در 6 ماهه اول سال 90 خبر داد و گفت: امیدواریم با توجه به تحریم ایران از سوی برخی خطوط کشتیرانی خارجی، ظرفیت خالی این خطوط را جبران و در ماه‌های آینده افزایش عملیات داشته باشیم.

وی سهم کشتی‌های ایرانی از بازار 250 میلیون تنی بار کشور را کمتر از 40 درصد و حدود 100 تا 120 میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: این موضوع نشانگر وجود ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی در ایران است.

گلپرور افزود: در منطقه عسلویه نیز که قرار است تولید محصولات آن تا 5 سال آینده به 70 میلیون تن برسد؛ به حدود 100 فروند کشتی حمل مواد شیمیایی نیاز است که در حال حاضر، 5 کشتی از این نوع در ایران وجود دارد.

وی همچنین از نیاز کشور به 24 فروند کشتی حمل lng خبر داد و گفت: تاکنون، حتی برای یک فروند کشتی حمل lng نیز در کشور سرمایه‌گذاری نشده است.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به رشد 25 تا 35 درصدی ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان، گفت: کشتی‌های جدیدی که امسال وارد ناوگان جهانی شده‌اند‌ مربوط به تصمیم‌گیری‌ها و سفارش‌های 5 سال قبل مالکان آنهاست که بر اساس رونق آن سال‌ها، سفارش داده شده بود.

وی افزود: رشد 25 تا 35 درصدی ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان در سال جاری میلادی در حالی صورت گرفت که حجم بار بین 6 تا 6.7 درصد نسبت به سال قبل، افزایش داشته که این مسأله، موجب سقوط بازارها و شکستن نرخ‌های حمل شده است.

گلپرور تصریح کرد: درآمد کنونی یک کشتی که دو سال روزانه 100 هزار دلار درآمد داشت؛ در شرایط کنونی به 20 هزار دلار رسیده است و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مانند مرسک، cma ، هاپاگ لوید و کشتیرانی مدیترانه در 6 ماه گذشته 100 تا 300 میلیون دلار، زیان عملیاتی داشته‌اند.

وی با اشاره به پیش‌بینی کارشناسان خوشبین مبنی بر تداوم رکود موجود اقتصاد جهانی تا اواخر سال 2013، گفت: مالکان کشتی دست‌کم تا آن زمان، بهبود درآمد نخواهند داشت و مالکان کشتی در ایران هم، از این تحت تأثیر این وضع هستند.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های این شرکت برای سفارش‌های جدید ساخت کشتی، تأکید کرد: با توجه به وضع فعلی بازار، نه ما و نه هیچ شرکت کشتیرانی دیگری جرأت سفارش ساخت کشتی جدید ندارد و کشتیرانی جمهوری اسلامی هم، از 1.5 سال قبل سفارش ساخت کشتی را متوقف کرده است.

گلپرور در پاسخ به پرسش دیگری درباره اثرات تحریم‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر، هر کشتی که با مالکیت ایران در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کند؛ هدف تحریم‌ها بویژه از سوی آمریکاست و مقامات این کشور هم، ‌از کار انداختن حمل‌ونقل دریایی ایران را هدف خود اعلام کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی برخلاف ادعای غرب در حمل اسلحه دخالتی ندارد‌، افزود: براساس آمار سازمان‌های بین‌المللی، در سال گذشته حدود 25 کانتینر از دو شرکت مرسک (دانمارک) و cma (فرانسه) به دلیل حمل کالاهای غیرمجاز و اسلحه توقیف شده‌اند.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به پیگیری موضوع تحریم‌‌ها در مراجع بین‌المللی گفت: تاکنون یک شکایت از سوی اتحادیه مالکان کشتی ایران و سه شکایت از سوی کشتیرانی در دادگاه‌های بین‌المللی اقامه دعوی شده است؛ همچنین با اشاره به تحریم بیش از 15 تن از مدیران ارشد حمل‌ونقل دریایی ایران از سوی آمریکا، این افراد نیز به مراجع بین‌المللی شکایت کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها