کد خبر: ۲۴۲۶۷۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۲۲ مرداد ۱۳۹۳
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با تأکید بر این‌که همه همت ما در حوزه علمیه باید پرورش افرادی همچون حضرت آیت‌الله بروجردی باشد،‌ گفت: در حوزه آنقدر که به رسائل و مکاسب توجه می‌شود به قرآن و روایات نمی‌شود.

خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان خطیب برجسته کشور سه شنبه شب در مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم، قرآن را یکی از عناصر هدایت انسان برشمرد و گفت: خداوند در قرآن به ستارگان سوگند خورده تا اهمیت و ارزش قرآن را به همه بفهماند.

وی با بیان این‌که روایات از دیگر منابع در اختیار ما برای هدایت و راهنمایی است، ابراز کرد: درک حقایق قرآن بدون روایات بی معنا است.

خطیب برجسته کشور با اشاره به دعاهای وارده در مکتب تشیع، اظهار کرد: هیچ مکتب و مذهبی همچون شیعه از دعاهایی که سراسر علم، حکمت و دانش است برخوردار نیست؛ همه ملت‌ها و مکتب‌ها در این زمینه فقیر و تهی دست هستند.

در حوزه آنقدر که به رسائل و مکاسب توجه شده به قرآن و روایات نشده است

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این‌که هنوز حقایق و معارف بلند دعاهایی همچون؛ عرفه، ابوحمزه ثمالی،‌ جوشن کبیر و بقیه برای ما روشن نشده است،‌ بیان کرد: متأسفانه کمتر بر روی این منابع عظیم الهی که معجزه عملی امامان ما است، کار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان بر ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به منابع عظیم ادعیه تأکید کرد و گفت: به اندازه‌ای که در حوزه به رسائل، مکاسب و کفایه توجه می‌شود قدمی برای این منابع عظیم الهی برداشته نشده است و نمی‌دانم علما و اهل فن چه جوابی در محضر خدا و ائمه اطهار(ع) برای کوتاهی در این زمینه دارند.

خطیب برجسته کشور ادامه داد: متأسفانه حقایق این دعاها در جامعه ما جریان داده نشده و هنوز هم درب مدارس و دانشگاه‌های ما به روی این منابع عظیم همچون قرآن و روایات بسته است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: باید این دعاها به نحله‌ها و مکتب‌های دیگر ارائه شود اما در این زمینه کم کاری صورت گرفته است.

وی زیارت نامه‌های ائمه اطهار(ع) را از دیگر نعمت‌های الهی به ما دانست و ابراز کرد: هیچ ملت و مذهبی نمونه چنین زیاراتی را ندارد.

فهم و درک قرآن و روایات مهم‌تر از دروس حوزه است

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که هیچ حوزه‌ای وجود ندارد که حقایق دعاها، روایات و زیارات در آنها تدریس شود،‌ اظهار داشت: خواندن کتاب‌های سخت و درس خارج در حوزه لازم است اما مهم‌تر از آنها فهم و درک این منابع عظیم است که بر همه کتاب‌های درسی ما مقدم است و رتبه شرفی، حقیقی و علمی دارد.

خطیب برجسته کشور فلسفه فهمیدن این منابع عظیم را تغییر و صیرورت در انسان خواند و افزود:‌ تغییر یعنی عبور از حیوانیت و رسیدن به اوج کرامت، شرافت، اصالت و مقام قرب الهی.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این‌که حضرت آیت‌الله بروجردی یکی از چهره‌های کم نظیر صیرورت در اسلام بود،‌ ابراز کرد:‌ آیت‌الله بروجردی از نوجوانی با دل دادن به قرآن، روایات، ادعیه و زیارات عناصر شخصیت خود را بنا کرد و از خود انسانی والا،‌ اثر گذار و خدمتگزار ساخت.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به ویژگی‌های انسان‌های مؤمن اشاره کرد و گفت: انسان مؤمن تنها خدا را می‌بیند و غیر از خدا هیچ کسی را بندگی نمی‌کند؛ تنها خدا برای او بزرگ است و بقیه را کوچک می‌بیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان خاطره‌ای، ابراز کرد: حضرت آیت‌الله بروجردی غیر از خانه خدا در خانه‌ هیچ فرد دیگری را نزد و حتی زمانی که برای شهریه دادن دستش خالی بود بیان کرد هشتاد سال است که از در خانه خدا جای دیگری نرفته‌ام و این بار نیز به هیچ کسی جز خدا متوسل نمی‌شوم.

خطیب برجسته کشور خاطرنشان کرد:‌ به گفته یکی از علمای حال حاضر حضرت آیت‌الله بروجردی کارهای روز مره و عبادت‌های فراوانی داشت و زمانی که خسته می‌شد پلک‌ها را بر هم گذاشته و با گفتن یا الله تمام خستگی‌اش برطرف می‌شد.

همت حوزه پرورش افرادی همچون آیت‌الله بروجردی باشد

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این‌که همه همت ما در حوزه علمیه باید پرورش افرادی همچون حضرت آیت‌الله بروجردی باشد،‌ اظهار داشت: حوزه امروز افرادی همچون آیت‌الله بروجردیکم داردو در این زمینه تهی دست هستیم.

وی با اشاره به ماجرای توهین یکی از وعاظ معروف به حضرت‌ آیت‌الله بروجردی، خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله بروجردی وقتی این مسأله را متوجه شدند نه تنها عکس العملی نشان ندادند بلکه به خانه آن واعظ رفته و از منبرهای او آنچنان تعریف کرده که از تمام کشور برای خطابه و سخنرانی از وی دعوت می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که یکی از خصلت‌های عاشقان خدا سکوت است،‌ افزود:‌ عاشقان خدا در چنین حالتی تنها به یاد خدا بوده،‌ تهذیب نفس می‌کنند و با سکوت خود ذکر خدا می‌گویند.

برکات وجودی حضرت آیت‌الله بروجردی قابل احصاء نیست

خطیب برجسته کشور با تأکید بر این‌که برکات وجودی حضرت آیت‌الله بروجردی قابل احصاء نیست، ابراز کرد:‌ آثار علمی، غیر علمی، تربیتی، حوزوی و تألیفات آن مرحوم برای هیچ کس قابل شمارش نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌‌که خداوند نعمت‌های فراوانی به حضرت آیت‌الله بروجردی عنایت کرده، گفت: یکی از نعمت‌های بزرگی که خداوند به حضرت آیت‌الله بروجردی داده نوه دختری ایشان است که امروز آثار آن مرحوم را به بهترین شکل زنده نگه داشته است.

وی در پایان خطاب به مسؤولان حوزه علمیه، اظهار کرد:‌ هرچند کار سختی است اما معنویت حضرت آیت‌الله بروجردی باید به حوزه علمیه برگردد و حوزه‌های علمیه را باید به کارخانه تولید افرادی همچون آیت‌الله بروجردی تبدیل کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها