کد خبر: ۲۴۲۸۷۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۵     ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
وزیر نیرو در گفتگو با «نسیم» تایید کرد که ایران در حال حاضر در حال بررسی شرایط، برای واردات احتمالی آب شرب از یکی از کشورهای همسایه است
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری «نسیم»_ مجید میرزاحیدری: بررسی وضعیت آب شرب کشور مبین این امر بوده که شمار زیادی از شهرهای کشور در تابستان امسال با مشکل تامین آب دست و پنجه نرم خواهند کرد؛ پیش بینی ها بر وقوع تنش آبی در 12 شهر مرکز  استان با جمعیتی افزون بر 22 میلیون نفر حکایت دارد.

با این حال یک نکته بیشتر برسرزبان مدیران ارشد وزارت نیروجاری می‌شود؛ درصورت صرفه جویی و مدیریت مصرف 10 تا 15 درصدی ازسوی مشترکین، می توان از تابستان سال جاری به سلامت عبور کرد.

وزیر نیرو تایید کردکه ایران در حال حاضر در حال بررسی شرایط، برای واردات احتمالی آب شرب از یکی ازکشورهای همسایه است.

"حمید چیت چیان"، این بررسی ها را حول محور واردات آب شرب از یکی از چهار گزینه ای دانست که اکنون در لیست بررسی ها قرار دارند اما ترجیح دادکه در شرایط کنونی، نامی از این کشورها در رسانه‌ها برده نشود.

صرف نظر از چرایی پرهیز وزیر نیرو از بردن نام چهار کشور مندرج در لیست وزارت نیرو برای واردات آب، اما واقعیت این است که وضعیت تامین و توزیع آب شرب درکشور حال روز خوشی ندارد.

این را می توان به خوبی ازکارت‌های رنگین زرد و قرمزی فهمیدکه تعدادی ازشهرهای بزرگ کشور این روزها به واسطه "رفتارغیرمنطقی مصرف آب" ، "کاهش نزولات جوی" و "همچنین نبود سیستم تجدید پذیرآب درآن شهرها" مجبور به دریافت آن شده‌اند.

از قرار معلوم، وضعیت تامین آب شرب در دو کلانشهر اصفهان و کرمان به رنگ قرمز در آمده و وضعیت تامین آب شرب پایتخت هم به زردی گراییده است.

البته شهرهای "البرز، مشهد، همدان، قم، قزوین، بندرعباس و اراک" در وضعیت سبز قرار داشته و مشکل خاصی برای تامین آب در این شهرها وجود ندارد.

بررسی وضعیت آب شرب کشور مبین این امر بوده که شمار زیادی از شهرهای کشور در تابستان امسال  با مشکل تامین آب دست و پنجه نرم خواهند کرد؛ پیش‌بینی‌ها بر وقوع تنش آبی در12 شهر مرکز  استان با جمعیتی افزون بر 22 میلیون نفر حکایت دارد.

با این حال یک نکته بیشتر بر سرزبان مدیران ارشد وزارت نیروجاری می‌شود؛ درصورت صرفه جویی و مدیریت مصرف 10 تا 15 درصدی از سوی مشترکین، می‌توان از تابستان سال جاری به سلامت عبور کرد.

سفره های آب زیر زمینی پشت چراغ قرمز

در شرایطی که زنگ هشدار مصرف بیش از اندازه آب درکشور به صدا درآمده که یکی از مهترین علل آن "سرانه مصرف بالای آب" در کشور بوده به نحوی که مصرف آب شهری به ازای هر نفر در روزبه 250 لیترمی رسد که این رقم  یک و نیم برابر مصرف آب درکشوری مثل آلمان  است.

ازنظرکارشناسان در شرایط کنونی یگانه راه کاهش مصرف آب درکشور، "تبدیل شیوه‌های غرقابی به آبیاری تحت فشار درکشاورزی"،" اصلاح الگوی کشت وتوسعه کشت گلخانه ای" ،"جلوگیری از هدر رفتن فاضلاب" ،"استفاده وسایل آبی کم مصرف"و"جداسازی سامانه تامین مورد نیاز فضای سبز شهرها و"مصارف صنعتی ازمصارف شرب" ازراهکارهای صرفه جویی به شمار می رود.

اما کم توجهی به این امور و مصرف بالا، تبعات سنگینی برای بخش آب کشور به دنبال  داشته است.

شرکت مدیریت منابع آب ایران از شناسایی 500 میلیارد مترمکعب ذخایرراهبردی زیر زمینی  در کشور خبرداده که 200 میلیارد متر مکعب آن آبهای شور زیرزمینی درلایه های زیرین و300 میلیاردمترمکعب نیزدر زمره آب قابل استفاده است که البته در سالیان اخیر100 میلیارد مترمکعب آن مصرف شده است.

با این حساب وزیر نیرو امیدوار است که وضعیت آب شرب با مصرف بهینه مردم، در سال آینده بهتر از سالهای گذشته باشد اما براستی با توجه به" استفاده20 درصدی ذخایر راهبردی سفره های  زیر زمینی"غیر قابل برگشت" ،" سربه سر بودن تولید و مصرف آب در برخی  از شهر ها" و"کاهش  شش درصدی حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشوردر مقایسه با سال آبی گذشته" آیا امیدی  به بهتر شدن وضعیت منابع آبی کشور وجود دارد؟

بدون رد یا تایید اظهارامید واری وزیر نیرو، اما مشکلات وزارت نیرودر بخش آب فقط به موارد مذکور ختم نمی شود چرا که درحال حاضر130 طرح آبرسانی درکشور در حال اجرا است که برای تکمیل این طرح ها 18 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

 البته اعتبار سال جاری این طرح ها یک هزار و 100 میلیارد تومان بوده که اگر با این رقم طرح های جاری ادامه یابد، تکمیل این طرحها به زمانی  بیش از 15 سال  نیاز دارد.

با این حساب، ساده ترین راه برای کنترل مصرف آن در شهرهای مختلف کشور، درگام نخست، شناسایی مشترکین پرمصرف  بوده که این اتفاق در سه سناریو جا خوش خواهد کرد؛سناریوی نخست مربوط به مشترکینی بوده که در ساخت‌ساز‌ها و آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می‌کنند که در صورت عدم توجه به اخطارهای داده شده، به طور قطع افت فشار آب برای آنها اعمال خواهد شد.

سناریو دوم مربوط به برخورد با مشترکین غیرخانگی بوده که میزان مصرف آنها بیش از 30 متر مکعب است.

اما سناریوی سوم مربوط به مشترکین پر مصرف خانگی بوده که حد متعارف مصرف برای آنها تعیین شده وچنانچه میزان مصرف مشترکین خانگی نیز بیش از حد تعیین شده باشد، ضمن اخذ جرایم، با افت فشار مواجه خواهند شد.

با وجود تاکید چند باره کارگزاران وزارت نیرو درجریمه مشترکان پرمصرف ، اما دست ودل آنها برای اجرای این امر، همراه نیست که این امر برخاسته ازصادر نشدن مجوز برای اخذ جریمه از مشترکان پرمصرف آب  بوده هر چندکه وزارت نیرو با شدت، دنبال گرفتن این مجوز است.

شمارش معکوس برای تنگترشدن حلقه بحران آب شرب درکشورآغاز شده و این عرصه با وجود واقعیت های موجود آتیه روشنی در پیش ندارد،مگر با اتخاذ تدابیرجدی برای توسعه صنایع آب شیرین کن ها در مناطق آبریزجنوبی وحتی در شمال، ارایه مشوق های جدی به مردم برای تسریع دراصلاح روش های مصرف" و"بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی"..

درغیراینصورت با زمزمه های برخاسته از بستر وزارت نیرو دایر بربررسی های جدی برای واردات آب، دیری نخواهدپاییدکه پای آب وارداتی درسبد کالای خانوار هر ایرانی جا خوش خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها