کد خبر: ۲۴۳۲۴۴
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
همه تلاشش را می‌کند تا در همین چند هفته باقی مانده به زمان ازدواج برادرش؛ چند کیلو از اضافه وزنش را کم کند و شاید بانوی شایسته مراسم ازدواج شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از قدس، او از طعن و تحقیرهای دوست، آشنا، کوچک و بزرگ خسته شده است که: «حیف این چشمات نیس که زیر این همه گوشت و چربی صورتت گم شده؟»... «خاله جون، نیگا نقاشی شما رو کشیدم؛ لپ لپ دو ابرو»... «به نظرم خانمی، یه زن با وزنش شناخته میشه، چون فقط کلفتا چاق و بد ریختن.»... حالا او می‌خواهد دست به کار می‌شود و از ساده‌ترین گزینه که آن هم مشاوره با «نازی جون» آرایشگر آشناست، شروع می‌کند... .
این روز‌ها بسیاری از زنان برای خلاصی از چاقی به سراغ مشاطه‌های دیروز و نازی جون‌های بظاهر مدرن امروزی می‌روند.


دست پخت نازی جون‌ها!
سپیده – م 33 ساله است و او هم از تجربیات یکی از آرایشگران استفاده کرده است. او می‌گوید: وقتی از چاقی گلایه کردم، خانم آرایشگری چند قرص به من داد و گفت، اینها طبیعی هستند و عوارضی ندارند، اما بعد از چند روز مصرف دچار سرگیجه و تپش قلب شدید شدم. اطرافیانم هم مشکلات دیگری همانند دردهای گوارشی طولانی مدت را تجربه کردند.
مونا- الف، مادر46 ساله که بی‌نصیب از عوارض توصیه‌های آرایشگران نمانده هم می‌گوید: از طریق دوستی که 10 کیلو وزنش را در کمتر از یک ماه کم کرده بود، با زن آرایشگر آشنا شدم. او تأکید داشت، قرصهایش فقط عصاره سیر و زیره و چند گیاه دیگر است، اما بعد چند روز مصرف قرصها اوضاعم خراب شد و دچار ترس و توهم شدم، خیلی وحشتناک بود!


عطاری‌هایی که معجزه نمی‌کنند
تب لاغری آنقدر بالا رفته است که کمتر عطاری و بقالی است که چشم از منافع فروش محصولات لاغری بپوشد. راضیه – ن، 29 ساله که تجربه مصرف داروهای لاغری دارد، می‌گوید: تصور می‌کردم داروهای گیاهی عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد، بنابراین برای تهیه داروی لاغری به عطاری رفتم. مرد عطار بسته‌ای قرص داد و گفت که این داروی لاغری حاوی «جین سینگ» است و برای لاغری مناسب است، اما چند هفته که خوردم، دچار تپش قلب، تعریق و لرزش دست شدم، حتی موقع خواب به دلیل تپش شدید قلب بیدار می‌شدم.
سودابه – ش، 27 ساله که در آستانه ازدواجش سراغ داروهای لاغری رفته هم می‌گوید: تنها داروهای بی‌اسم و فله‌ای نیستند که می‌توانند افراد را دچار مشکل کنند. من خودم بعد از مصرف قارچ کامبوجیا دچار بی‌خوابی و سرگیجه شدید شدم. البته یک بار هم از طریق دوستی از راه ماهواره قرص لاغری خریدم که آن هم عوارضش بد‌تر بود. عجیب بود که بعد از چند هفته مصرف، علاوه بر عوارض معمولی که شنیده بودم، مثل مشکلات گوارشی، عصبی و کم اشتهایی؛ دچار دردهای عضلانی و مفصلی نیز شده بودم.


مرگ تدریجی یک رؤیا!
علاوه بر شبکه‌های ماهواره‌ای؛ دنیای مجازی هم سرشار از سایتها ووبلاگهایی است که با معرفی داروهای مجاز و غیرمجاز نوید لاغری می‌دهند. پرفیکت اسلمینگ، سوپر اسلیم، اسلیم فست، اسلیم لست، مجیک اسلیم و ده‌ها نام و عنوان دیگر عادی‌ترین اسامی در دنیای مجازی هستند.
عاطفه – ک، 38 ساله که تجربه خرید اینترنتی یکی از پودرهای لاغری را دارد، می‌گوید: بشدت از اضافه وزن رنج می‌بردم و البته تحمل شیوه‌های دشوار همانند رژیمهای طولانی مدت را نداشتم، پس به سراغ این پودر رفتم که دوستی می‌گفت، با خوردن آن ماهی 6-7 کیلو کم کرده است. بعد از چند روز مصرف، عوارضش گریبانگیرم شد که از یبوست شدید گرفته تا سردرد و فشارخون بالا را شامل می‌شد.
وی به افرادی که به دنبال لاغری با مصرف دارو هستند، تأکید می‌کند: من جزو خوش اقبال‌ترین گروهی بودم که فقط چند عارضه جسمی را بعد از این دارو‌ها داشتم، اما اطرافم زنان و مردان زیادی را دیدم که دردهای جدی‌تر روحی و روانی را تجربه کردند.


بازارهای مرگ‌آور
سالهاست که داروهای تقلبی، پای ثابت فساد اقتصادی بازار داروهاست، چنان که کار‌شناسان، این بازار را به لحاظ سودآوری هم سنگ بازار مواد مخدر و اسلحه می‌دانند.
این گونه شنیده می‌شود که هر یک هزار دلار سرمایه گذاری در زمینه داروهای تقلبی 200 تا 450 هزار دلار برای افراد سود دارد، این در حالی است که همین مقدار سرمایه گذاری در زمینه هروئین و تریاک 20 هزار دلار سود دارد.
چندی پیش در حاشیه همایش مبارزه با قاچاق دارو نیز کار‌شناسان دارویی تأکید کردند؛ بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد 25 درصد داروهای عرضه شده در جهان تقلبی هستند و سالانه حدود 200 هزار نفر در سراسر جهان قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می‌شوند. این در شرایطی است که متخصصان هشدار می‌دهند، بین 20 تا 30 درصد داروهای لاغری، زیبایی و آرایشی مصرفی در کشور قاچاق، تقلبی و پرعارضه هستند که سلامت جامعه را تهدید می‌کنند. این درحالی است که بنا بر آمار موجود، بیش از هزار سایت در دنیای مجازی در زمینه عرضه داروهای رنگارنگ قاچاق فعال هستند.


80 درصد داروهای گیاهی، شیمیایی‌اند!
این روزها نخستین کنگره ملی تغذیه بالینی و دومین سمپوزیوم بین المللی تغذیه آسیا در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار می‌شود.
دکتر عبدالرضا نوروزی دبیر علمی این همایش درباره آثار دارو‌های تقلبی لاغری می‌گوید: متأسفانه این روز‌ها در اثر باران اطلاعات مسمومی که افراد سودجو و شبکه‌های ماهواره‌ای بر سر مردم می‌ریزند، آنان را ترغیب به خرید محصولات شیمیایی می‌کنند که در معرفی محصول، از آن به عنوان ترکیبی گیاهی یاد می‌کنند.
این متخصص تغذیه، دارو را به تنهایی در کاهش وزن و درمان چاقی موثر نمی‌داند و می‌افزاید: داروهای درمان چاقی باید توسط پزشک تجویز شود. متأسفانه بسیاری افراد، نسبت به تهیه داروهای کاهش وزن توجه لازم را نمی‌کنند و حتی نمی‌دانند کار‌شناسان تغذیه هم حق تجویز چنین داروهایی را ندارند و به صورت خودسرانه اقدام به مصرف داروهای به اصطلاح گیاهی می‌کنند، در حالی که در تهیه این محصولات نیز تا 80 درصد ترکیبات شیمیایی استفاده شده است.


نخستین کنگره ملی تغذیه بالینی
دبیر علمی نخستین کنگره ملی تغذیه بالینی و دومین سمپوزیوم بین المللی تغذیه آسیا با رد ادعای گیاهی بودن این دارو‌ها تأکید می‌کند: یکی از شایع‌ترین عوارض استفاده از این دارو‌ها، تکرر ادرار و دفع آب بسیار از بدن است که فرد مصرف کننده غافل از اینکه دو سوم وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد، کاهش وزن موضعی که در خود احساس می‌کند را نتیجه استفاده از قرصهای لاغری می‌پندارد.
دکتر نوروزی با اشاره به شیوه‌های خودسرانه لاغری اضافه می‌کند: دو فرد را در نظر بگیرید که برای درمان چاقی از رژیمهای درمانی متفاوتی استفاده می‌کنند و هر دو در زمان برابری 10 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه می‌کنند. یکی از آنها به پزشک متخصص مراجعه داشته و دیگری بر اساس اصول خود رژیم گرفته است. در این حالت اگر رژیم غذایی فرد دوم کمی دچار تغییر شود، وزن او به حالت قبلی باز می‌گردد، چون چربی بدنش کم نشده و فقط مقدار قابل توجهی آب و بافت عضلانی بدنش را از دست داده است، اما در مقابل فردی که به پزشک مراجعه داشته، می‌تواند کاهش وزن دایمی را تجربه کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها