کد خبر: ۲۴۳۶۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
امروز جدال میان روزنامه ها با گرایشات مختلف بر سر استیضاح فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات بسیار داغ بود. به نحوی که اکثر روزنامه ها در له یا علیه اقدام مجلس موضع گرفته اند. روزنامه آرمان به طعنه گفته است که فرجی ندارد و روزنامه جوان نیز از حامیان دولت خواسته از تهدید نمایندگان دست بردارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تابناک، امروز جدال میان روزنامه ها  با گرایشات مختلف بر سر استیضاح فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات بسیار داغ بود. به نحوی که اکثر روزنامه ها در له یا علیه اقدام مجلس موضع گرفته اند. روزنامه آرمان به طعنه گفته است که فرجی ندارد و روزنامه جوان نیز از حامیان دولت خواسته از تهدید نمایندگان دست بردارند.

از سوی دیگر موضوعاتی همچون آزادی قهرمان شمشیر بازی از دست تروریست های مرزهای شرقی و و وضعیت عراق نیز توانسته اند در صفحه اول برای خود جایی باز کنند.

«پارازیت ها» زیان اور است یا نه؟

روزنامه ابتکار در مطلبی با تیتر« پرونده‌ «پارازيت» روي ميز روحاني » نوشته: بيش از چهار سال است که موضوع پارازيت‌هاي ماهواره‌اي و احتمال آسيب‌هاي آن براي سلامتي شهروندان در جامعه دنبال مي‌شود.به رغم نامه‌نگاري‌ها و بررسي‌هاي فراواني که در اين باره انجام شده است، هنوز يک موضع رسمي و قاطع درباره زيان آور بودن يا نبودن اين پارازيت‌ها از سوي مسئولان مربوطه ارائه نشده است.

چندي پيش معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مسئول اصلي پيگيري موضوع پارازيت ها، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و سازمان انرژي اتمي است و محيط زيست هم به طور جدي پيگير اين موضوع از دستگاه‌هاي مرتبط است.

معصومه ابتکار اظهار کرد: کميته اي براي بررسي موضوع پارازيت‌ها در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تشکيل شده است که دستگاه‌هاي مختلف از جمله سازمان حفاظت محيط زيست عضو اين کميته هستند.

وي افزود: دستگاه‌هاي عضو اين کميته ملاحظات جدي خود در ارتباط با بحث امواجي که اختلال ايجاد مي‌کند را بيان کرده و به بحث و بررسي در مورد آن مي‌پردازند.

وي تاکيد کرد: اين يک مساله مشترک بين وزارت ارتباطات فناوري و اطلاعات، وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکي، سازمان انرژي اتمي و سازمان حفاظت محيط زيست است.

چندي پيش نيز سيد محمد مجابي معاون توسعه مديريت حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود: سازمان حفاظت محيط زيست به وظايف قانوني خود در مورد آلودگي هوا که پارازيت‌ها هم يکي از آنهاست، عمل مي‌کند، از مجلس ششم تاکنون، مجلس شوراي اسلامي در مورد پارازيت‌ها اقداماتي را دنبال مي‌کند و در کميسيون‌هاي مختلف آنرا مطرح کرده است اما هنوز به يک جمع بندي نرسيده اند و زماني که اين جمع بندي حاصل شود قطعا اطلاع رساني خواهد شد.

وي با بيان اينکه سازمان حفاظت محيط زيست به تمام تکاليف قانوني خود در حوزه پارازيت‌ها عمل مي‌کند و پيگر موضوع است گفت: اين سازمان در اين زمينه با مجلس شوراي اسلامي تعامل خوبي دارد و موضوع پارازيت‌ها را مانند ديگر وظايف خود در مجلس پيگيري مي‌کند و هرگاه دراين زمينه مجلس شوراي اسلامي نياز به اظهار نظر داشته باشد سازمان محيط زيست در مجلس حاضر خواهد شد.

پس از تشکيل دولت يازدهم، سازمان حفاظت محيط زيست با همکاري ساير نهادهاي مرتبط اثرات زيست محيطي پارازيت‌ها را در دستور کار پيگيري قرار داده است.

حال محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات که در مراسم بهره برداري از 4 پروژه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي حضور داشت در پاسخ به سوالي درباره اظهارات نمايندگان مجلس درباره مضر بودن پارازيت‌ها، گفت: از يک سال قبل تا به حال محوريت کار تشعشعات با وزارت ارتباطات بوده است و در چندين مورد همکاران فني ما در سازمان تنظيم مقررات به طور سرزده به نقاط مختلف تهران رفته و اندازه‌گيري‌هايي را انجام داده‌اند.

وي ادامه داد: همچنين با مراجع مختلف جلسات متعددي برگزار کرديم و در آخر اين جلسات که حدود دو ماه قبل در وزارت ارتباطات برگزار شد، ميزبان وزراي بهداشت، علوم، دفاع و روساي سازمان محيط زيست و انرژي اتمي بوديم و در آن جلسه 7 دستگاه در کنار يکديگر اقداماتي که در مدت دو ساعت انجام شده را بررسي کرده و جمع‌بندي ديگر نتايج مربوطه را خدمت رييس جمهوري فرستاديم.

با خروج هواپيماهاي شرقي نيم ميليارد دلار زمين گير شده است

روزنامه اعتماد نیز همچنان به حواشی سقوط هواپیمای ایران 140 پرداخته است. این روزنامه در گزارشی با تیتر«100 هواپيما در آشيانه» نوشته: هگل گفته بود «تاريخ دوبار تكرار مي شود» و كارل ماركس هم پس از او گفت«يك بار به صورت تراژدي و بار ديگر به طور كمدي»: امري كه اين روزها ظاهرا در بخش هوايي ايران در حال وقوع است.

دي ماه سال 1389 بود كه رضا نخجواني، رييس سازمان هواپيمايي وقت به دنبال سقوط مرگبار هواپيماي توپولف روسي پرواز هواپيماهاي شرقي را بعد از سقوط هاي متعدد آنها ممنوع كرد و بعد از كشمكش هاي متعدد بين سازمان هواپيمايي و ايرلاين ها بالاخره حكم به اخراج هواپيماهاي روسي از ناوگان هوايي ايران داد. اما به نظر مي رسد كه اين اتفاق نيفتاد تا بار ديگر يك هواپيماي شرقي ديگر جان 40 نفر از هموطنان مان را بگيرد و به دنبال آن رييس سازمان هواپيمايي كشور از خروج تمامي هواپيماهاي شرقي از ناوگان هوايي خبر بدهد.

 اين اتفاق در حالي رخ داد كه بار ديگر بحث صنعت هوايي كشور و هواپيماهاي زمين گير كه باعث شده است تا هواپيماهاي شرقي جايگزين آن شوند بر سر زبان ها بيفتد. به گفته محمدرضا رضايي، عضو هيات رييسه كميسيون عمران مجلس از 250 فروند هواپيماي موجود در ناوگان هواپيمايي كشور 150 هواپيما بيشتر پرواز نمي كنند و 100فروند به دليل فرسودگي غيرفعال هستند كه اين تعداد يعني 40 درصد ظرفيت ناوگان هوايي كشور.

وجود 100 هواپيماي غير فعال در پاركينيگ هاي ايرلاين هاي ايراني كه در رنج قيمتي متفاوت هستند و بسته به نوع خود سرمايه هاي بلاتكليف معطل مانده محسوب مي شوند روزانه خسارت هاي بي بازگشتي را به بدنه ناوگان هوايي ايران وارد مي كند به گونه يي كه اگر بخواهيم تعدادي از اين هواپيماها را توپولف هاي خارج شده از ناوگان و تعداد محدود ديگري را هم به خانواده آنتونوف ها نسبت دهيم به طور متوسط حدود 500ميليون دلار سرمايه خوابيده ناوگان هوايي است كه در پاركينگ هاي فرودگاهي خاك مي خورند و در عوض كاركنان آنها خانه نشين شده اند كه خواب اين تعداد هواپيما به منزله كمبود چند هزار صندلي پروازي خالي است كه مي تواند در زمان هاي پيك پروازي به كمك ناوگان هوايي كشور آيد.

    به اين ترتيب آنتونوف هاي اوكرايني طي اين سال ها در ناوگان هوايي ايران پرواز كردند و حتي قرارداد ساخت ايران- 140 كه روي همين نوع هواپيما پايه ريزي شده بود نيز با مجوزهاي جديد سازمان هواپيمايي كشور و ايجاد ايرلاين اختصاصي موجب شد تا بحث خروج اين پرنده شرقي در كنج برنامه هاي سازمان هواپيمايي كشوري قرار گيرد امري كه به يكباره و با تكرار تلخ تاريخ و سقوط آنتونوف در نزديكي فرودگاه مهرآباد مجددا پرونده اين پرنده آهني روي ميز سازمان هواپيمايي كشوري بازگشت. البته اين بار به جاي سازمان هواپيمايي كشوري عالي ترين مقام اجرايي كشور دستور خروج بي چون و چراي اين پرنده شرقي را داد.

    هفته پيش بود كه پرواز ناتمام آنتونوف تهران- طبس با سقوط در نزديكي فرودگاه مهرآباد منجر به كشته شدن تعدادي از هموطنان مان شد. هرچند كه تبحر خاص خلبان اين پرواز جان تعدادي از هموطنان مان را از مرگ حاصل از اين سقوط نجات داد اما اين امر هم نتوانست پرونده خاك خورده خروج هواپيماي آهني شرقي را از روي ميز دولت حذف كند پس حسن روحاني رييس جمهور بعد از اين حادثه دستور به خروج همه هواپيماهاي آنتونوف داد، امري كه چندي بعد دامن همه نوع از اين هواپيماها را گرفت و رسما آنتونوف هاي اوكرايني نيز به سرنوشت توپولف هاي روسي دچار شدند.

    بحث خروج اين پرنده هاي آهني جاي هيچ نوع بحثي ندارد و شايد بتوان گفت بهترين تصميم لازم در اين باره گرفته شده است چرا كه بر اساس تمام قوانين بين المللي كه البته سازمان هواپيمايي نيز از همين قوانين تبعيت مي كند ايمني در اين ناوگان ركن اصلي است اما نكته يي كه بايد در اين باره به آن پرداخته شود بحث جايگزيني ناوگان و البته تعيين تكليف كاركنان اين پروازهاست.: امري كه در تجربه مشابه اين خروج يعني در زماني كه توپولف ها از ناوگان خارج شدند به تجربه خوشايندي منجر نشد.

 حرف آخر در بازار خودرو

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با زدن تیتر بالا به همه حرف و حدیث ها پیرامون قیمت خودور به زعم خود پایان داده است. این روزنامه نوشته «رئیس شورای رقابت بر بی‌بازگشت بودن قیمت تعیین‌شده برای خودرو از سوی این شورا تاکید کرد. تصریح رضا شیوا بر تغییر‌ناپذیری مصوبه این شورا می‌تواند پایانی باشد بر بلاتکلیفی و سردرگمی که این روزها به‌دلیل وعده کاهش قیمت خودرو بر بازار حاکم شده است. رئیس شورای رقابت روز گذشته در حالی بر قطعیت قیمت‌های مصوب این شورا تاکید کرد که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان دولتی ضمن اعتراض به عملکرد شورای رقابت خواستار تجدیدنظر در این زمینه بودند.

 اما رضا شیوا پس از شکست سکوت یک ماهه خود، با بیان اینکه در حال حاضر کشمکشی درخصوص قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد بار دیگر بر جایگاه قانونی شورا در تعیین نرخ‌گذاری خودرو تاکید کرد. بر این اساس هر چند وی تاکید کرده که هیچ گونه ابهامی درخصوص قیمت‌های مصوب وجود ندارد؛ اما به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به بلاتکلیفی بازار در پی اظهارات برخی از نمایندگان بهتر بود که رئیس این شورا زودتر بر حق قانونی و جایگاه شورای رقابت تاکید و قیمت‌های مصوب را تغییرناپذیر می‌خواند و اعلام می‌کرد که به دلیل نافذ نبودن اظهارات منتقدان و همچنین دخیل نبودن آنها در تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو، مخالفت آنها چندان تاثیری در روند قیمت‌گذاری و فرمول‌سازی آن نخواهد داشت.»

هر چند ساعت یک معتاد می‌میرد؟

در آخر روزنامه «جام جم» در یک گزارش تکان دهنده بیان می کند، «هر سه ساعت یک معتاد می میرد». این روزنامه در ادامه می نویسد« هر روز هشت جسد، ژولیده و مچاله شده، در وضعی رقت انگیز و تاسف‌بار؛ هر سال 2900 جسد از زن و مرد، پیر و جوان، طرد شده یا خانواده‌دار، روی دست خیابان‌ها و خرابه‌های شهرها و حاشیه‌ها می‌ماند چون پایان اعتیاد همین است.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید اگر برنامه‌های کاهش آسیب نبود مرگ و میرها بیشتر از آنی که هست می‌شد و آن وقت باید هر روز معتادان بیشتری از مصرف جنون‌آمیز مواد جان می‌دادند، ولی حالا که گردونه مرگ روزی هشت معتاد را می‌بلعد به اعتقاد ما این عدد باز هم بزرگ است، بزرگ، درست به اندازه هراس اوردوز.

سعید صفاتیان به جام‌جم توضیح می‌دهد که اوردوز چیزی نیست جز حاصل مصرف بیش از اندازه مواد مخدر، آن هم بیشتر برای هروئین و در فرم تزریقی مواد، به طوری که اگر یک معتاد هر روز یک گرم مصرف هروئین داشته و اگر در شرایطی خاص مصرفش را بالا ببرد ، اوردوز می‌کند یا اگر همیشه مواد ناخالص مصرف می‌کرده یکباره مواد خالص به بدنش فرستاده و این تضاد ناخالصی و خلوص، او را به وادی مرگ فرستاده است.

محمد عبدخدا، کارشناس درمان اعتیاد نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، اوردوز را مهم‌ترین عامل مرگ معتادان می‌داند که یا حاصل خرید مواد از ساقی‌های مختلف و در نتیجه مصرف مواد با درجات خلوص متفاوت است یا محصول مصرف داروهایی که اثرات مخدرها را بالا و پایین می‌کند که اگر عقربه مصرف به سمت بالا حرکت کند، اوردوز می‌شود و بعد هم مختل شدن مرکز تنفس در مغز و بعد هم تمام.

او البته اوردوز را مختص هروئین و تزریقی‌ها نمی‌داند که به گفته او، اوردوز با مخدرهای خوراکی نیز شدنی است، با این فرق که مرگ ناشی از تزریق‌ها بیشتر و سریع‌تر است.
مرتضی خوش‌گفتار، از درمانگران اعتیاد کشور البته دامنه مرگ معتادان را وسیع‌تر می‌داند و در گفت‌وگو با جام‌جم، پایان زندگی معتادان را به سه عامل ربط می‌دهد.

به گفته او، گروه اول کسانی هستند که مواد را کنار می‌گذارند و بعد از چند ماه که در بدنشان سم‌زدایی اتفاق افتاد و گیرنده‌های مرفین از بین رفت، دوباره میل مصرف می‌کنند و به گمان آمادگی بدنی، مثلا همان یک گرمی را که در اوج اعتیاد سرحالشان می‌آورد، مصرف می‌کنند و آن وقت بدن ضعیفشان تاب نمی‌آورد و اوردوز می‌کنند.

گروه دوم نیز کسانی هستند که به گفته این درمانگر، از عوارض ناشی از اعتیاد می‌میرند مثل کسانی که در دوره اعتیاد، سلامت قلبشان از دست رفته یا آنهایی که به هپاتیت مبتلا شده‌اند و پس از ترک یا در حین مصرف مواد از بابت این بیماری‌ها جان‌می‌دهند.

اما گروه سوم از مرگ و میرها تامل‌برانگیزتر است، مرگ کسانی که قصد ترک اعتیاد دارند، به مراکز ترک می‌روند و آن وقت با تخلف مراکز روبه‌رو می‌شوند به طوری که اگر قرار است فرد تحت درمان روزی چهار قرص دریافت کند، سودجویی برخی مراکز باعث کم گذاشتن از سهمیه درمانی آنها می‌شود و چون با این روش، وسوسه مصرف مواد از بین نمی‌رود معتاد در حال ترک هم متادون مصرف می‌کند و هم مواد مخدر که نتیجه‌اش اوردوز است و مرگ.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها