کد خبر: ۲۴۳۸۳۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجا، با آغاز پخش نخستین قسمت از مجموعه برنامه «شاهد عینی» از شبکه افق، بالاخره طلسم غیبت چهارساله «وحید یامین‌پور» در رسانه ملی شکست.

به گزارش رجانیوز، عموم مخاطبین رسانه‌ی ملی «وحید یامین‌پور» را با برنامه سیاسی و جنجالی و پرمخاطب «دیروز امروز فردا» به خصوص در روزهای پرهیاهوی سال 88 و مناظره‌های با موضوع فتنه به یاد می‌آورند. برنامه‌ای که بی‌اغراق رکورد تعداد بینندگان یک برنامه سیاسی را در تلویزیون جابجا کرد و با واکنش‌های داخلی و خارجی فراوانی روبرو شد.

اما خیلی زود، پاره‌ای از حاشیه‎ها که به ویژه پس از پخش مناظره‌ای میان «علی اکبر جوانفکر» -مشاور رسانه‌ای وقت دولت دهم- و «حجت‌الاسلام رسایی» -نماینده مجلس- عیان گردید، باعث شد تا با کشیده شدن بحث به رسانه‌ها، عدم حضور «یامین‌پور» در برنامه «دیروز امروز فردا» رقم بخورد.

گرچه این جدایی، با اعتراض رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب روبرو شد، اما تغییری در این جدایی دوطرفه رخ نداد. در نتیجه، کمی بعد «یامین‌پور» در مسئولیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای دیگری فعال شد و از طرفی، برنامه «دیروز امروز فردا» هم هیچ‌گاه دیگر فروغ ایام گذشته را تجربه نکرد.

دوری «یامین‌پور» از رسانه‌ی ملی ادامه داشت تا تا اینکه سال 91، زمزمه‌هایی از آغاز تصویربرداری یک برنامه سیاسی –تاریخی به نام «شاهد عینی» به تهیه‌کنندگی و مجری‌گری «یامین‌پور» برای شبکه تازه ‌تأسیسی که قرار بود مباحث مرتبط با گفتمان انقلاب و دفاع مقدس را به صورت جدی‌تر و تخصصی‌تر پیگیری کند، به گوش رسید. برنامه‌ای گفتگومحور پیرامون تاریخ انقلاب که تصویربرداری آن تا سال 92 به طول انجامید.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان 93، پخش آزمایشی «شبکه افق» با محوریت برنامه‌های پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی آغاز شد و نمایش مکرر آنونس برنامه «شاهد عینی» از این شبکه، به نظر می رسید حاشیه ها و حتی کدورت های گذشته به دوستی مبدل شده و امیدها برای بازگشت مجری نام‌آشنای برنامه‌های سیاسی و گفتگومحور رسانه ملی به روی آنتن را دوباره افزایش یافته است. تا اینکه 23‌ام مرداد، با آغاز رسمی پخش این مجموعه، طلسم دوری چهارساله «یامین‌پور» از رسانه ملی شکسته شد.

«شاهد عینی» مجموعه برنامه‌ای است به تهیه‌کنندگی و مجری‌گری «وحید یامین‌پور» که به گفتگو با شخصیت‌های مهم تاریخ انقلاب اختصاص دارد. «یامین‌پور» در گفت‌وگو با تسنیم، درباره این برنامه می‌گوید: «موضوع «شاهد عینی» پرداختن به تاریخ سیاسی معاصر ایران از دهه 50 به بعد است. ایده اصلی برنامه این بود که با کسانی که در یک واقعه تاریخی خاص، نقش آفرین بودند و به عنوان شاهد عینی واقعه بودند، گفت‌وگویی انجام دهیم.»

تهیه‌کننده «شاهد عینی» اضافه می‌کند: «این برنامه 30قسمتی شیوه جدیدی از روایت تاریخی انقلاب اسلامی است که با شیوه‌های موجود در تحلیل تاریخ متفاوت است. چرا که باورپذیری بیشتری در این نوع کار وجود دارد. در این برنامه با افرادی از جمله صفار هرندی، احمد توکلی، مرحوم عسگراولادی، جلال الدین فارسی،‌ مصطفی کواکبیان، همسر شهید اندرزگو، حسین شیخ الاسلام، علی‌محمد بشارتی، حسنعلی نوری تنها بازمانده واقعه تاسوکی، صادق طباطبایی، سخنگوی دولت موقت، ناصر نوبری، سفیر ایران در شوروی، حسین مظفر، جواد منصوری و حمیدرضا مقدم‌فر گفت‌وگوهایی انجام دادیم که در آن‌ها مهمترین وقایع سیاسی و فرهنگی 40 سال اخیر کشور را واکاوی کردیم.»

«یامین‌پور» با تاکید بر اینکه برنامه‌ای که از تلویزیون پخش می‌شود، تنها بخش کوچکی از مصاحبه‌هاست، می‌گوید: «برنامه‌ای که ارائه کردیم در 30 قسمت 26 دقیقه‌ای است ولی متوسط گفت‌وگو ها بین 80 تا 100 دقیقه بوده است. زمان پخش محدود و غیر ضروری بودن پخش برخی موارد از دلایل کوتاهی این مصاحبه‌هاست. گفت‌وگوهای کامل این‌ برنامه با شخصیت‌ها در جلد اول کتاب «شاهد عینی» که در ماه‌های پیش رونمایی شده‌، به چاپ رسیده است که برای مورخان تاریخی یک سند مهم و اساسی محسوب می‌شود.»

جالب آنکه شنیده می‌شود «یامین‌پور» پیشنهادات دیگری نیز برای فعالیت در شبکه‌های دیگر سیما و اجرای برنامه‌های زنده دارد که در حال بررسی آنهاست. به این ترتیب به نظر می‌رسد پرونده یکی از بزرگترین چالش‌های رسانه‌ای دوران ده ساله ریاست «عزت‌الله ضرغامی» بر رسانه ملی، در ماه‌های پایانی دوران مسئولیت او، در حال مختومه شدن است. باید صبر کرد و دید آیا روزهای پرفروغ مجری مشهور و محجوب تلویزیون، دوباره تکرار خواهد شد یا خیر؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها