کد خبر: ۲۴۴۸۵۹
زمان انتشار: ۰۶:۴۵     ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
روز استیضاح و ۳پیام مهم به فضای سیاسی کشور؛
حضور ظریف، صالحی، جنتی، جهانگیری و بسیاری دیگر از اعضای کابینه که نشان از اهمیت بسیار بالای این استیضاح برای دولتی‌ها و البته مجلسی‌ها داشت/ دولتی‌ها به هیچ وجه مایل نبودند تا اصلاح‌طلب‌ترین وزیر کابینه برکنار شود/ اکثریت مردم و نمایندگان آنها، نه تنها فتنه گران سال 88 را فراموش نکرده اند، بلکه برخورد با آشوبگران و حرمت شکنان همچنان در صدر مطالباتشان قرار دارد

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598؛ روز گذشته مجلس شورای اسلامی موضوع استیضاح "فرجی دانا" را در دستور کار داشت که در پایان با رای نمایندگان ملت "عدم اعتماد به وزیر" رای آورد و بنابرین فرجی دانا با صندلی وزارت در خیابان هرمزان خداحافظی نمود.

اما در جلسه استیضاح روز گذشته 3نکته بسیار مهم به چشم میخورد که توجه به آن خالی از لطف نیست:

یکی حضور پررنگ وزرا و اعضای هیئت دولت در جلسه استیضاح بود. حضور ظریف، صالحی، جنتی، جهانگیری و بسیاری دیگر از اعضای کابینه که هرکدام در لجنه ای مشغول رایزنی با نمایندگان بودند نشان از اهمیت بسیار بالای این استیضاح برای دولتی‌ها و البته مجلسی‌ها داشت. نمایندگان همانگونه که در برخی سخنان خود نیز ابراز کردند، این استیضاح را نه خواستی برای برکناری و مخالفت با شخص "فرجی دانا" بلکه اراده‌ای در مقابل جریان واداده در درون دولت می‌دانستند که بخشی از آن در وزارت علوم نمود بیشتری داشته است.

از سوی دیگر دولتی‌ها به هیچ وجه مایل نبودند تا اصلاح‌طلب‌ترین وزیر کابینه برکنار شود و از اولین هماورد خود با خانه ملت، دست خالی برگردند؛ چرا که آنها نیز می‌دانستند موضوع شخص فرجی‌دانا نیست و مجلس در صورت موفقیت این استیضاح، فتح بابی خواهد کرد برای ورود به اصلاح عملکرد دیگر بخش‌های دولت که مورد انتقاد شدید نمایندگان است.

نکته دیگر همدلی و اتحاد نمایندگان مجلس از فراکسیون های مختلف بود که به وضوح در صحن علنی دیده میشد. حضور علیرضا زاکانی، علی‌اصغر زارعی، محمدحسن آصفری، بیژن نوباوه، موسی غضنفرآبادی و سیدحسن نقوی‌ به عنوان مخالف نشان داد که استیضاح وزیر علوم نه تنها خواست یک فراکسیون خاص بلکه اراده اغلب نمایندگان مجلس است که با همدلی خود برای دفاع از کیان انقلاب به صحن آمده بودند. این نکته از آن جهت حایز اهمیت است که نبود اتحاد و انسجام بین سلیقه‌های مختلف اصولگرایی در سال‌های اخیر ضرباتی را به این جریان سیاسی به ویژه در انتخابات 92 وارد کرده بود.

نکته دیگر وجود فضای آرام همراه با ارائه ادله منطقی و مستدل بدون توصل به جنجال آفرینی و جوسازی بود. متاسفانه آنچه بر فضای سیاسی کشور در سالهای پس از 88 لطماتی وارد کرد این بود که فعالیت های سیاسی از مسیر عقل و منطق فاصله گرفت و بی مهابا وارد فضای احساسی و جنجال آفرینی شد. شاید این فضای ملتهب اقتضای سال 88 و یا 89 بود اما ادامه یافتن آن تا سال 92 موجب شد تا بخشی از بدنه فعال اجتماعی و سیاسی از این ناحیه متحمل خسارات سنگینی شود.

جلسه دیروز مجلس با همه متن ها و حاشیه هایش به پایان رسید و نشان داد که برخلاف آنچه برخی دولتی‌ها و رسانه‌های حامیشان وانمود میکنند، جریان اکثریت مردم و نمایندگان ملت همچنان پای آرمان‌های انقلاب ایستاده و نه تنها فتنه گران سال 88 را فراموش نکرده اند، بلکه برخورد با آشوبگران و حرمت شکنان همچنان در صدر مطالبات آنها قرار دارد؛ مردمی که اجازه نخواهند داد عده ای قلیل که بر جمهوریت و اسلامیت نظام شورش کرده و با بی قانونی آرای ایشان را مخدوش نمودند، با فرار از محاکمه و در پوشش شعارهای خوش رنگ و لعاب به ساختار قدرت باز گردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱۸
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها