کد خبر: ۲۴۵۱۷۳
زمان انتشار: ۰۱:۲۰     ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
خبرگزاری انگلیسی رویترز ادعا می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشرفت‌های محدودی در جلب همکاری ایران برای پاسخگویی به سوالات این نهاد نظارتی سازمان ملل داشته است
به گزارش پایگاه 598، در حالی که تنها سه روز به پایان موعد همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانده خبرگزاری انگلیسی رویترز از قول برخی دیپلمات‌هایی که اشاره‌ای به نام آنها نکرده مدعی پیشرفت کند همکاری‌های دو طرف شده است.
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر به توافق رسیدند در یک بسته همکاری مشتمل بر 5 بند، مشارکت‌های دوجانبه که مدتی متوقف مانده بود را از سر بگیرند.
از جمله موارد قید شده در بسته همکاری‌های ایران و آژانس، ارائه اطلاعات درباره آزمایش‌هایی است که ادعا می‌شود ایران درباره مواد منفجره انجام داده است. ارائه این اطلاعات بخشی از تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آنچه «جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران» خوانده می‌شود.
موضوع دیگری که ایران باید تا 25 آگوست (سوم شهریور) با آژانس درباره آن همکاری کند، تحقیقاتی است که گفته می‌شود ایران درباره قدرت انفجاری مواد منفجره هسته‌ای انجام داده است.
منابع دیپلماتیک می‌گویند ایران و آژانس احتمالاً گفت‌وگو درباره این دو موضوع را آغاز کرده‌اند اما به نوشته رویترز، آنها، در عین حال احساس می‌کنند تهران هنوز اطلاعات یا توضیحات لازم را درباره آنها ارائه نکرده است.
دیپلمات‌ها با بیان اینکه ایران گاه برای دادن امتیاز تا دقایق پایانی تعلل کرده است می‌گویند ایران هنوز برای اجرای گامهای مورد نظر آژانس زمان دارد.
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر به تهران در روز یکشنبه گفت که اجرای پنج گام همکاری ایران و آژانس آغاز شده است.
آقای آمانو پس از دیدار با حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و سایر مقامات بلندپایه گفت ایران برای همکاری در زمینه این تحقیقات طولانی مدت، قول مساعد داده است.
جمهوری اسلامی ایران، به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ماه مه، به عنوان اولین گام از همکاری‌ها، اطلاعاتی مورد نیاز این نهاد نظارتی سازمان ملل درباره چاشنی‌های انفجاری را در اختیار آن قرار داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها