کد خبر: ۲۴۶۹۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا "فدریکا موگرینی" را به عنوان جانشین کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب کردند. برخی از خبرها حاکی از آن است که کاترین اشتون تنها تا اتمام دوره مسؤولیتش، رهبری مذاکرات هسته ای با ایران را برعهده خواهد داشت اما برخی دیگر از رسانه ها خبر داده اند که اگر ایران و 5+1 در سه ماه آینده به توافق جامع نرسند، کاترین اشتون با وجود پایان دوره مسؤولیتش، همچنان هدایت مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران را ادامه خواهد داد.

به نوشته سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) خانم وگرینی، ۴۱ ساله، از ماه فوریه (هفت ماه اخیر) وزیر امور خارجه ایتالیا بوده است.

اعضای اتحادیه اروپا روز شنبه، ۳۰ اوت، در نشست خود در بروکسل دونالد توسک را هم به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب کردند. او هم‌اکنون نخست‌وزیر لهستان است.

 

ماه میلادی گذشته اعضای اتحادیه اروپا نتوانستند بر سر انتخاب خانم موگرینی به عنوان جانشین خانم اشتون به توافق برسند. مخالفان انتصاب او می‌گفتند که این سیاستمدار ایتالیایی کم‌تجربه است و نسبت به روسیه مواضع نرمی دارد.

اما نخست‌وزیر ایتالیا برای انتخاب خانم موگرینی رایزنی گسترده‌ای کرد و مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا پیش از آغاز نشست بروکسل به گرمی از خانم موگرینی تعریف کرد و خود را یکی از "طرفداران" این سیاستمدار خواند.

هرمان ون رمپوی، رئیس کنونی شورای اروپا خبر انتصاب‌های جدید را در توییتر اعلام کرد.

این دو نفر از اواخر سال جاری میلادی فعالیت‌هایشان را در سمت‌های جدید خود در اتحادیه اروپا آغاز خواهند کرد.



کاترین اشتون، سیاستمدار بریتانیایی، فعالیت خود را به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز کرد و دوره فعالیتش در این سمت در ماه اکتبر به پایان می‌رسد. او رئیس هیات مذاکره‌کننده ۱+۵ در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران است.

طبق آخرین توافق مذاکره‌کنندگان ایران و ۱+۵ مهلت دو طرف برای رسیدن به توافق تا ۲۴ نوامبر تمدید شده است و انتظار می‌رود در دور آتی مذاکرات هم خانم اشتون همچنان هدایت گروه مذاکره‌کننده ۱+۵ را به عهده داشته باشد.

کاترین اشتون روز دوشنبه آینده در بروکسل با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد.

 

 

 

 

سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) نوشته است:

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، و فدریکا موگه‌رینی، وزیر خارجه ایتالیا، در تازه‌ترین نشست سران اتحادیه اروپا، به عنوان رئیس آن اتحادیه و نماینده ارشد آن در سیاست خارجی و امنیتی انتخاب شدند.

توسک، سیاستمدار میانه‌روی راست‌گرا که حزب تحت رهبری او؛ «جایگاه شهروندان» طی سال‌های گذشته پیروز عمده انتخابات آن کشور بوده است، روز ۸ شهریور رای تمام اعضای اتحادیه اروپا را به سود خود کسب کرد.

فدریکا موگه‌رینی، وزیر خارجه جوان ایتالیا، نیز به ریاست امور خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گماشته شد.

 

 

 

 

این سیاستمدار میانه‌روی چپ، به زودی جای کاترین اشتون را خواهد گرفت.

خانم موگه‌رینی پیشتر از سوی برخی کشورها با انتقاد روبه‌رو بود که کم‌تجربه است و در برابر روسیه، نرم‌خوست. از سوی دیگر توسک به دلیل پیشه گرفتن سیاست‌های سرسختانه در برابر مسکو با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

با انتخاب دونالد توسک ۵۷ ساله برای ریاست اتحادیه اروپا، لهستان عملا به بالاترین جایگاهی می‌رسد که نصیب کشورهای شرق و مرکز اروپا، ده عضوی که با فروپاشی کمونیسم به مرور وارد اتحادیه شدند، می‌شود.

او جای هرمن فان رامپوی، سیاستمدار بلژیکی را خواهد گرفت.

فدریکا موگه‌رینی، که سیاستمدار چندان شناخته‌شده‌ای نبود، از سال ۲۰۱۴ رهبری دستگاه دیپلماسی ایتالیا را در دست گرفت.

 

 

او که عضو حزب «دمکراتیک» ایتالیا است، پیشتر مسئول امور خاورمیانه آن بوده است.

 

 

 

 

خانم موگه‌رینی ۴۱ ساله است و رسانه‌های اروپایی انتخاب او را به طور نمادین ورود چهره‌های جدید و نسل نوی اروپا به کلیدی‌ترین مقام‌های این اتحادیه توصیف کرده‌اند.

 

 

دونالد توسک ریاست منطقه «یورو» (پول واحد اتحادیه اروپا) را نیز در دست خواهد گرفت؛ این در حالی‌ست که لهستان خود کماکان از ورود به این منطقه پولی خودداری کرده است.

 

 

انتخاب دونالد توسک و فدریکا موگه‌رینی در عین حال نوعی موازنه قدرت میان نیروهای اصلی اتحادیه اروپا، یعنی راست‌گرایان میانه‌رو و لیبرال و چپ‌گرایان میانه‌رو است.

 

 

 

 

سایت دویچه وله (Deutsche Welle) نیز در همین زمینه آورده است:

 

 

پارلمان اروپا، فدریکا موگرینی، وزیر خارجه ایتالیا را به‌عنوان جانشین کاترین اشتون و دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان را به‌عنوان رئیس شورای اتحادیه برگزید. بحث پیرامون تحریم روسیه و کمک نظامی غرب به اوکراین ادامه دارد.

 

 

فدریکا موگرینی، وزیر خارجه سوسیال دمکرات ایتالیا، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دونالد توسک، نخست‌وزیر محافظه‌کار لهستان، رئیس شورای اروپا شد.

 

 

توسک ۵۷ سال دارد و موگرینی ۴۱ ساله است. خانم موگرینی پست خود را برای ۵ سال از اکتبر ۲۰۱۴ تحویل می‌‌گیرد. ماموریت کاترین اشتون در این زمان به پایان می‌رسد اما قرار است او هم‌چنان در مذاکرات اتمی با ایران شرکت داشته باشد.

 

 

روز شنبه (۳۰ اوت/۸ شهریور)، افزون بر بحث‌های مربوط به گزینش این دو مقام، گفت‌وگوهای داغی در اجلاس بروکسل پیرامون چگونگی تحریم روسیه به خاطر "تهاجم به خاک اوکراین" جریان داشت. تصمیم نهایی در مورد چگونگی "تنبیه" روسیه هنوز گرفته نشده است.

 

 

پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین از غرب خواست به کشورش در کشمکش با جدایی‌خواهان اسلحه و تجهیزات بدهد. دفتر پوروشنکو پس از ملاقات او با دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «رئیس جمهور خواهان کمک نظامی غرب شده است.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها