کد خبر: ۲۴۷۰۷۱
زمان انتشار: ۲۰:۳۲     ۰۹ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، عباس هدایتیان شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در مورد بازار لوازم‌التحریر و اینکه چند درصد از سهم بازار در دست تولید داخل است اظهار داشت: علی‌رغم آنکه مردم فکر می‌کنند 90 درصد از بازار لوازم‌التحریر وارداتی است، اما کارخانه‌های فعال مدادسازی در کشور داریم که 50 درصد نیاز بازار را تامین می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه ظاهر نوشت‌افزارها نشان می‌دهد که اغلب کالاها خارجی است،گفت: متاسفانه باور غلط و فرهنگ غالب استفاده از کالای خارجی و این باور که اینگونه محصول خارجی کیفیت بهتری نسبت به تولید داخل دارد سبب شده تا برخی تولیدکنندگان به جای نام و برند خود نام یک برند معروف خارجی را حک کنند.

حضور کمرنگ طرح‌های ایرانی روی نوشت افزار مدارس

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار در پاسخ به اینکه امسال آنطور که باید و شاید اثری از طرح‌های ایرانی مانند دارا و سارا روی جلد دفترچه‌های مدارس دیده نمی‌شود گفت: ما در طراحی ضعیف عمل کرده‌ایم و آنطور که باید طرح‌هایی که برای کودکان دلنشین باشد یا تولید نشده یا سرمایه‌گذاری چندانی روی طراحی آنها نشده است در حالی که برندهای خارجی بیشترین سرمایه را روی طراحی می‌گذارند تا ظاهر تولیدات در ذهن بچه‌ها رسوخ کند.

مجوز چاپ طرح جلد دفترچه تکالیف را وزارت ارشاد می‌دهد

وی تصریح کرد: در عین حال این وزارت ارشاد است که مجوز لازم را برای چاپ طرح‌های روی جلد دفترچه مشق مدارس صادر می‌کند و اگر ایرادی به این مسئله وارد است باید از آنها بپرسید، البته برخی چاپخانه های زیرزمینی هم این طرح ها را چاپ می کنند.

هدایتیان به این نکته اشاره کرد که علی‌رغم آنکه گفته می شود 90 درصد لوازم‌التحریر وارداتی چینی است،اینطور نبوده بلکه ما از کشورهای هند، کره، تایوان و حتی ژاپن نوشت‌افزار وارد می‌کنیم و بیشترین مداد وارداتی مربوط به کشور اندونزی است اما سهم بالای چین در بازار نوشت‌افزار را نمی‌توان نادیده گرفت.

نوشت افزار از دو سال پیش سهمیه دولتی ندارد

وی در پاسخ به اینکه توزیع دفترچه‌های ارزان‌قیمت برای قشر آسیب‌پذیر به کجا رسید،گفت: 2 سال است که نوشت افزار سهمیه دولتی ندارد و فقط امسال وزارت صنعت با یک شرکت برای فروش فوق‌العاده قرارداد بسته که در صورت توزیع قیمت دفترچه‌های آن 5 تا 7 درصد ارزان‌تر از قیمت بازار است.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی در مورد قیمت این کالا در بازار و میزان افزایش آن گفت: از آنجایی که عرضه و تقاضا امسال زیاد شده تا حدی که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته یا تغییر نکرده یا در برخی اقلام کاهش یافته است. به عنوان مثال یک نوع مدادرنگی در بازار 15 درصد نسبت به سال گذشته ارزان‌تر است.

مداد سیاه بالاترین تعرفه واردات نوشت افزار را دارد

هدایتیان در مورد تاثیر تعرفه واردات بر قیمت لوازم‌التحریر گفت: تعرفه واردات این کالا از 10 تا 176 درصد تعیین شده است که بخشی از آن برای حمایت از تولید داخل است و بیشترین تعرفه مربوط به واردات مداد است که کیلویی محاسبه می‌شود ولی نباید این را فراموش کرد که در نهایت قیمت تمام شده کالا را مردم می‌پردازند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی در مورد نحوه نظارت بر قیمت‌ها نیز گفت: از آنجایی که تنوع نوشت افزار در بازار زیاد است نمی‌توان قیمت مصوب برای آن تعیین کرد و تنها در صورت شکایت مردم برخورد می‌کنیم.  افراد در صورت بروز مشکل در کیفیت یا قیمت می‌توانند با شماره 55601473 اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران تماس بگیرند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها