کد خبر: ۲۴۸۲۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۱۵ شهريور ۱۳۹۳
تکراری شدن آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و اراضی طبیعی کشور با انتقاد مجلس از عملکرد محیط‌زیست همراه شده است.
به گزارش پایگاه 598 ، تکراری شدن آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و اراضی طبیعی کشور با انتقاد مجلس از عملکرد محیط‌زیست همراه شده است. مجلس معتقد است محیط‌زیست در برابر اینگونه مخاطرات فقط اعتراض خود را اعلام می‌کند و از اهرم‌های قانونی استفاده نمی‌کند. آتش‌سوزی در جنگل‌ها و اراضی طبیعی ممکن است در بسیاری از کشورهای دنیا به دلایل گوناگون از جمله نوع اقلیم، انبوهی جنگل‌‌ها، آب و هوا، بروز پدیده خشکسالی و عوامل انسانی امری طبیعی تلقی شود اما در این میان تکرار آتش‌سوزی‌ها‌ در جنگل‌ها، غیرطبیعی به نظر می‌رسد به‌طوری ‌که در دوره‌ای خاص آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست به عنوان میراث طبیعی کشور روند صعودی می‌یابد. در کشور ما از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 100 مورد آتش‌سوزی در اراضی طبیعی و مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست رخ داده که با نگرانی بسیاری از مدیران از جمله اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی همراه شده است.

افزایش 40درصدی آتش‌سوزی‌ها
قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در این باره می‌گوید که آتش‌سوزی در 4 ماه ابتدایی سال جاری هم از نظر تعداد و هم وسعت نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 100 مورد آتش‌سوزی در اراضی طبیعی و پارک‌های ملی کشور اتفاق افتاده که از این تعداد حدود 10 مورد مربوط به پارک ملی گلستان می‌شود

البته در مرداد امسال (چهارم مرداد) 100هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت، گفته می‌شود این بزرگ‌ترین آتش‌سوزی در یک دهه گذشته در منطقه است.

کوتاهی محیط‌زیست در برخورد با متخلفان
در این میان برخی سودجویان به دلایل گوناگون به تخریب طبیعت اقدام می‌کنند که طی سال‌های گذشته آتش را به جان جنگل‌ها و منابع طبیعی انداخته‌اند. تنها راه مقابله با این  دسته از افراد اعمال قانون بدون هیچگونه اغماض است اما آیا سازمان محیط‌زیست به خوبی قوانین را در برابر متخلفان اجرایی می‌کند؟ احمدعلی کیخا، معاون سازمان محیط‌زیست با انتقاد از کم‌ بودن امکانات لازم برای اطفای حریق در محیط‌زیست طبیعی، می‌گوید: گزارش‌هایی  مبنی بر اینکه برخی آتش‌سوزی‌ها در اراضی تحت حفاظت محیط‌زیست از سوی بعضی افراد تعمدی بوده، به دست ما رسیده است. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌افزاید: با توجه به گرمای هوا حجم آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

 خاکستر شدن200هکتار از پارک ملی گلستان
این در حالی است که سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 200هکتار از اراضی پارک ملی گلستان طعمه حریق شده است، به فارس می‌گوید: در 3 ماه نخست سال جاری، 93 مورد آتش‌سوزی در اراضی تحت حفاظت محیط‌زیست رخ داده است.

 نگرانی نمایندگان از تکرار آتش‌سوزی‌ها
غلامحسین مؤیدحسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی مجلس از تکراری شدن آتش‌سوزی‌ها در پارک ملی گلستان، می‌گوید: برخی آتش‌سوزی‌ها در این محدوده به طور تعمدی از سوی شکارچیان و زمینخواران صورت گرفته است. وی در ادامه با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های گسترده و پی‌درپی در پارک ملی گلستان با خسارات فراوانی برای چرخه طبیعی همراه است، خاطرنشان می‌کند: در اختیار نداشتن تجهیزات لازم و کافی از جمله توضیحاتی بود که مدیران سازمان محیط‌زیست در این جلسه عنوان کردند. در ادامه معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه برای متخلفانی که به آتش‌افروزی به شکل تعمدی در جنگل‌‌ها اقدام می‌کنند، مجازات‌های سنگین در نظر گرفته‌ایم، ابراز می‌دارد:  در مواردی که مشخص شود آتش‌سوزی‌ها تعمدی شکل گرفته، پیگیری قانونی خواهیم کرد.

 سازمان محیط‌زیست: پیگیری خواهیم کرد
رئیس سازمان محیط‌زیست با اعلام اینکه سازمان محیط‌زیست به طور جدی پیگیر علت آتش‌ سوزی‌های پارک ملی گلستان است، اضافه می‌کند: ما امیدواریم افراد به شکل تعمدی در اراضی و پارک‌های ملی کشور آتش‌افروزی نکنند. وی خاطرنشان  می‌کند: در مواردی که مشخص شود آتش‌سوزی‌ها در پارک ملی گلستان تعمدی باشد بدون شک پیگیری قانونی خواهیم کرد.

 1000 هکتار از اراضی شمال دود شد
این در حالی است که مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه سال جاری هزار هکتار از اراضی شمالی کشور طعمه حریق شده، بیان داشت: سازمان محیط‌زیست در برخورد با تخلفات زیست‌محیطی کوتاهی می‌کند. به گفته وی، متأسفانه هرساله بخش قابل‌توجهی از اموال و منابع ملی و طبیعی کشور دچار خسران و زیان می‌شود.

بی‌رغبتی در استفاده از قوانین
این عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس همچنین می‌گوید: با توجه به اینکه هرساله میلیاردها تومان از اموال دولت و منابع ملی بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود اما سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور از کوچک‌ترین ابزار برای مقابله با این تهدید استفاده نمی‌کنند. لاهوتی با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارات اینچنینی قوانین لازم وجود دارد، ابراز می‌دارد: این در حالی است که متأسفانه رغبتی در سازمان محیط‌زیست برای استفاده از قانون وجود ندارد. عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس در ادامه سخنان خود می‌افزاید: سازمان محیط‌زیست عادت کرده است در برابر بروز مخاطرات در منابع طبیعی و منابع ملی کشور فقط اعتراض کند. لاهوتی ادامه می‌دهد: رئیس سازمان محیط‌زیست از آنجایی به عنوان معاون رئیس‌جمهور مطرح است می‌تواند از ابزارهای گوناگونی برای مقابله با تخلفات استفاده کند و این قدرت برخورد را در اختیار دارد اما سوال اینجاست که چرا این سازمان کوتاهی می‌کند. نگرانی مجلس از تکراری شدن آتش‌سوزی‌ها در اراضی طبیعی کشور به عنوان یکی از میراث‌ گرانبهای این سرزمین و استفاده نکردن سازمان محیط‌زیست از اهرم‌های قانونی برای برخورد با متخلفان زیست‌محیطی و عاملان این آتش‌سوزی‌ها از یک‌سو و اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه برای متخلفان و افرادی که به طور عمد در جنگل‌ها آتش‌افروزی می‌کنند از سوی دیگر تنها نتیجه‌ای است که از آتش‌سوزی‌های پی درپی در اراضی طبیعی حاصل شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها