کد خبر: ۲۵۱۱۶۷
زمان انتشار: ۲۲:۵۳     ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
آتش فشان ها در طول تاریخ از مرگبارترین بلایای طبیعی بوده اند و در موارد بسیاری توانسته اند شهرهای عظیمی را از بین ببرند. در این گزارش نگاه داریم به مرگبارترین آتشفشان های تاریخ.
به گزارش پایگاه 598 ؛ به نقل از بازار خبر با اینکه این روزها به دلیل وجود سیستم‌های پیشرفته می‌توان زمان فوران یک آتش فشان را پیش بینی کرد اما این وقایع طبیعی هنوز هم می‌توانند بسیار مخرب باشند و خسارات مالی و جانی بسیاری را وارد کنند.

در چند هفته گذشته تعدادی از آتش فشان های جهان دوباره فعال شده‌اند، به همین دلیل نگاهی داریم به تعدادی از مرگبارترین آتشفشان‌های تاریخ.

میزان تلفات جانی هر فوران آتش فشانی را در برابر نام هر کوه قرار داده‌ایم.

کوه St. Helens در آمریکا -57 نفر

در سال 1980 چند زلزله پیاپی باعث وقوع چندین انفجار در این کوه شد. فوران این کوه آتشفشانی خسارت بسیار زیادی به مناطق اطراف زد و جنگل‌ها و مزارع بسیاری در اثر آن نابود شدند.

 

کوه Nyiragongo در کنگو – 70 نفر

یکی از فعال‌ترین کوه های آتش فشانی در جهان که از سال 1882 تاکنون 34 بار فوران کرده است. در سال 1977 این کوه باز هم فوران کرد و بیش از 70 نفر در اثر آن کشته شدند.

 

کوه Pinatubo در فیلیپین – 800 نفر

یک کوه عظیم در فیلیپین که بیش از 450 سال خاموش بوده است در سال 1991 فوران کرد و جان 800 نفر را گرفت. فوران این آتشفشان به حدی شدید بود که متوسط دمای جهان از سال 1991 تا 1993 به مقدار 4 درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

کوه Kelud – 5000 نفر

یکی از فعال‌ترین کوه های آتش فشانی جهان که تاکنون جان افراد بسیاری را گرفته است. شدیدترین فوران این کوه در سال 1919 رخ داد و در اثر آن بیش از 5 هزار نفر جان خود را از دست دادند. این کوه در سال‌های 1951، 1966 و 1990 نیز فوران کرد و جان 250 نفر را گرفت. Kelud در سال 2007 و 2014 نیز فوران کرد و به ترتیب باعث شد تا 30 هزار و 76 هزار نفر ناچار به ترک خانه های خود شوند.

The Laki Volcanic System در ایسلند – 9 هزار نفر

ایسلند کشوری است کوچک و کم جمعیت پر از برف و کوه های آتش فشانی. در حال حاضر بیش از 30 سیستم آتش فشانی فعال در این کشور وجود دارد. یکی از آخرین فوران‌های آتش فشانی در این کشور در سال 2010 رخ داد و باعث شد تا برای چندین هفته پروازهای هوایی با اختلال شدید مواجه شود. با وجود شدت بالای این فوران کسی در اثر این حادثه کشته نشد.
شدیدترین فوران آتش فشانی این کشور در سال 1784رخ داد که باعث شد تا بیش از 9 هزار نفر به علت گازهای سمی و غبار آتش فشان جان خود را از دست بدهند.

 

کوه Unzen در ژاپن – 15 هزار نفر

ژاپن کشوری است که در معرض بلایای طبیعی بسیاری قرار دارد و در طول زمان افراد بسیاری در این کشور جان خود را به علت بلایای مختلف از دست داده‌اند. شدیدترین فوران آتش فشانی این کشور در سال 1792 رخ داد که جان بیش از 15 هزار نفر را گرفت.

کوه Vesuvius در ایتالیا – 16 تا 25 هزار نفر

در سال 79 میلادی زمانی که امپراتوری رم هنوز قدرتمند بود در ایتالیا این کوه عظیم فوران کرد و 2 شهر نزدیک را به صورت کامل زیر خاکستر دفن کرد. میزان تلفات این واقعه به شکل دقیق مشخص نیست اما رقم آن میان 16 هزار تا 25 هزار نفر پیش بینی شده است.

Nevado del Ruiz در کلمبیا – 25 هزار نفر

یکی از بزرگ‌ترین کوه های آتشفشانی در کلمبیا که تاکنون چندین بار فوران کرده است. مرگبارترین فوران این کوه در سال 1985 رخ داد و بیش از 25 هزار نفر جان خود را در اثر آن از دست دادند.

کوه Pelee در کارائیب – 30 هزار نفر

یک کوه بزرگ که مدت زیادی خاموش مانده بود و به نظر غیر فعال می‌آمد. فوران این کوه در سال 1902 به عنوان شدیدترین فوران یک کوه آتش فشانی در قرن 20 محسوب می‌شود و بیش از 30 هزار نفر جان خود را در اثر این حادثه از دست دادند.
فوران این کوه باعث شد تا یک شهر در نزدیکی این کوه به صورت کامل از بین برود.

کوه Tambora – اندونزی

فوران کوه Tamboraدر سال 1816 به عنوان مرگبارترین فوران یک کوه آتش فشانی در تاریخ شناخته می‌شود. فوران این کوه آتشفشانی آنچنان شدید بود که آب و هوای کره زمین در اثر آن دچار تغییرات عجیب و زیادی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها