کد خبر: ۲۵۱۳۱۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۴     ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
گزارشی از نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی:
این نمایشگاه که با حضور 700 شرک تولیدی داخلی در محل شبستان مصلی تهران از 19 شهریور آغاز به کار کرده و تا 28 شهریور نیز ادامه دارد/ اما متاسفانه این نمایشگاه نیز تحت تاثیر اجناس و کالاهای برگرفته از انیمیشن های خارجی و قهرمانان غربی و نامتناجنس با فرهنگ ایرانی قرار گرفت که در نمایشگاهی تحت عنوان «فروش تجهیزات کمک آموزشی، لوازم‌التحریر، کیف و کفش و محصولات کاربردی مد و لباس ایرانی و اسلامی» موضوعی قابل تامل است
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598؛ همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید نمایشگاهی برای عرضه نوشت‌افزار و محصولات کاربردی از قبیل کیف و کفش برگزار شد که خوشبختانه تحت تاثیر اتفاقی خوب قرار گرفت و آن عرضه نوشت‌افزار و محصولات کاربردی،مد و لباس تماماً ایرانی و اسلامی برای اولین بار بود.

این نمایشگاه که با حضور 700 شرک تولیدی داخلی در محل شبستان مصلی تهران از 19 شهریور آغاز به کار کرده و تا 28 شهریور نیز ادامه دارد، شاهد حضور تولید کنندگانی نظیر "اقا روح الله" ، "ایام" ، "روشنا" ، "آزاده" ، "شب دهم" و .. است که محور تولیدات خود را موضوعاتی همچون قهرمانان و مفاخر ایرانی و شخصیت های کارتونی و سریالی ایرانی قرار داده‌اند.

اما متاسفانه این نمایشگاه نیز تحت تاثیر اجناس و کالاهای برگرفته از انیمیشن های خارجی و قهرمانان غربی و نامتناجنس با فرهنگ ایرانی قرار گرفت که در نمایشگاهی تحت عنوان «فروش تجهیزات کمک آموزشی، لوازم‌التحریر، کیف و کفش و محصولات کاربردی مد و لباس ایرانی و اسلامی» موضوعی قابل تامل است.

در سالی که به نظر می رسد توجه به تولیدات ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در اولویت قرار دارد انتظار می رفت در چنین نمایشگاهی از ورود اجناس چینی و با طرح هایی برگرفته از شخصیت‌های غربی جلوگیری شود که متاسفانه نه تنها جلوگیری به عمل نیامد بلکه ظواهر امر حاکی از آن است که غرفه هایی با این مضمون از جایگاه بهتر و پر رفت و آمد تری در محل شبستان برخوردار هستند و غرفه هایی که صرفا اقدام به پخش تولیدات ایرانی اسلامی نموده اند در حاشیه قرار گرفته‌اند.

نمایشگاهی که فرصت خوبی را در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار می‌داد تا با ورود به عرصه نوشت‌افزار و استفاده از طرح‌های ایرانی-اسلامی همچون شخصیت ها و مفاخر ایرانی از جمله شهید مرتضی مطهری، غلامرضا تختی، میرزا کوچک خان جنگلی و طرح های مذهبی و تاکید بر موضوعاتی چون اقتصادی مقاومتی، خانواده و .. جایگزین مناسبی برای شخصیت ها و قهرمانان انمیشن های غربی باشند که با نگاهی گذرا به غرفه‌های موجود شاهد آن هستیم که این امر محقق نشده است و کماکان طرح هایی همچون باب‌اسفنجی، انگری برد،بنتن ، سیندرلا و .. میان فضای نمایشگاه دیده می‌شوند.

اما نکته بسیار مهم و تاسف بارتر آنجاست که برخی تولیدکنندگان داخلی نیز تنها برای فروش بیشتر و جلب مشتری اقدام به تولید کالاهایی با  تصاویر شخصیت های کارتونی و انیمیشنی غربی می کنند.نمایشگاهی که هدفش عرضه تولیدات ایرانی اسلامی است به محلی برای جولان شخصیت‌ها و نماد‌های غربی شده است.

هجوم نماد های غربی در فضای نمایشگاه صدای اعتراض تولید کنندگان انگشت شمار نوشت افزار‌های ایرانی-اسلامی را نیز دراورده به گونه ای که مسئول غرفه "اقا روح الله" که محصولات خود را تماماً با طرح های ایرانی و اسلامی ارائه کرده است معتقد است عنوان نمایشگاه فقط در حد یک شعار است و نه تنها محصولات ارائه شده نشانی از  فضای سبک زندگی ایرانی-اسلامی ندارد بلکه بعضاً ضد ارزشی هم هستند.

وی در حالی که به تصویر " کریستیانو رونالدو" ستاره فوتبال همراه با گوشواره‌ای بر گوش  یا تصاویر "باربی"که به وفور بروی دفاتر حک شده و به فروش می رسد اشاره می کند از عدم توجه مسئولین به این موضوع خبر می دهد و اینکه بعد از رجوع به مسئولان مربوطه با پاسخ " خب شما هم بیاورید و بفروشید " مواجه شده است.

ایشان همچنین از عدم اطلاع رسانی مناسب نمایشگاه نیز گله دارد و معتقد است در ازای هزینه چند صد هزار تومانی جهت اجاره روزانه غرفه تبلیغات مناسبی همچون نصب بیلبورد در سطح شهر و .. صورت نگرفته است.

لازم به ذکر است باتوجه به فلسفه وجودی چنین نمایشگاه‌هایی که مهمترین ویژگی آن حضور تولید کنندگان داخلی و کمک به چرخه اقتصادی کشور و نیز مقابله با فراگیر شدن نماد‌های غربی در کشور است حضور برند‌های چینی با طرح های فریبنده و ضد فرهنگی جای سوال دارد.

برند‌هایی که  علاوه بر نفوذ در خانواده ها و دانش اموزان و تاثیر منفی که به همراه خود دارند به چرخه تولید و اقتصاد کشور نیز ضرر میزنند و با قیمت های پایین تر و ارزان تر سدی در برابر تولید کنندگان داخلی می شوند.

به هر حال امید آن می رود که در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی برگزاری نمایشگاه هایی از این دست تقویت تولید کنندگان و عرضه کنندگان نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی را دربر داشته باشد و نیز محلی برای تقویت اقتصاد فرهنگ کشور باشد و نه عرصه ای برای خود نمایی برند ها و شخصیت های غربی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها