کد خبر: ۲۵۲۱۹
زمان انتشار: ۱۷:۴۲     ۱۲ آبان ۱۳۹۰
آیت‌الله کعبی:
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جنبش وال استریت در واقع شروعی برای پایان لیبرال دمکراسی است.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع 598 به نقل از فارس، آیت‌الله عباس کعبی در کارگاه دانش‌افزایی معاونین تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور که ظهر امروز در مجتمع فرهنگی نور قم برگزار شد اظهار کرد: شناخت مکر و فریب دشمنان اسلام یکی از شرایط ارتقا بصیرت سیاسی در میان روحانیون است.

وی با اشاره به وجود افرادی با درجه اجتهاد و دارای تحصیلات عالی حوزوی در کشورهای اروپایی افزود: آنها هم اکنون با دلارهای غربی زندگی می‌کنند، زیرا مشکلشان این است که مکر و فریب دشمنان را نشناخته و زمینه‌های نفسانی و روانی هم در ضمیرشان وجود داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسلام این افراد را اسلام امریکایی دانست و تصریح کرد: شناخت حیله‌های دشمنان یکی از ویژگی‌های ممتاز فقهای شیعه در طول تاریخ بوده است و این امر موجب شده که هیچگاه زیر بار ظلم نروند.

آیت‌الله کعبی تاکید کرد: غرب به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان و به راه انداختن جنگ مذهبی میان شیعه و سنی است و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز با ظاهر رعایت شعائر حسینی و مذهبی در این خصوص به تبلیغ اختلاف می‌پردازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه غرب خواهان ایجاد شبکه‌ای از مسلمانان میانه روی ترویج کننده اسلام آمریکایی است افزود: این گروه از مسلمانان در مقابل منافع استکبار تسلیم می‌شوند.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص امام خمینی(ره) دشمن شناسی ایشان بود که به خوبی به مکر و حیله‌های دشمنان آگاهی یافته و در مقابل آنها ایستادگی می‌کرد.

آیت الله کعبی در ادامه تشریح شرایط تحقق و ارتقا بصیرت سیاسی روحانیون به مسئله شناخت زمان و محیط پیرامون اشاره کرد و افزود: زندگی در عصر ارتباطات و دنیای مجازی مستلزم افزایش آگاهی‌هاست و در این زمینه استماع اخبار مختلف تاثیر بسزایی دارد.

معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه خواستار جریان‌شناسی سیاسی توسط طلاب شد و ابراز کرد: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جریان‌های سیاسی زیادی ظهور و افول کردند و هم اکنون نیز برخی از این مسائل در حال شکل‌گیری هستند که جریان‌شناسی صحیح و نیز شناخت شخصیت‌های موجود یکی از ضرورت‌های روحانیون است.

وی از آشنایی با مبانی انقلاب اسلامی به عنوان یکی دیگر از شرایط ارتقا بصیرت سیاسی نام برد و تصریح کرد: شناخت ریشه‌ها و عوامل سازنده این انقلاب تاثیر زیادی بر روی بصیرت افراد می‌گذارد ضمن اینکه آشنایی با ولایت فقیه و مکتب امام و رهبری نیز جزو شرایطی است که بصیرت سیاسی طلاب را افزایش می‌دهد.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: افزایش تیزبینی، روشن بینی و هوشمندی روحانیون نیز از شروط  ایجاد بصیرت سیاسی است زیرا حسن ظن به همه مسائل در هر جایی کاربرد ندارد و در این زمینه امام جواد(ع) می‌فرماید: «بدگمانی نشانه تیزهوشی است».

عضو مجلس خبرگان رهبری سوءظن مذمت شده در روایات را شامل آن دسته از بدگمانی‌هایی دانست که ناشی از روحیه کینه‌توزی و بدخواهی باشند و افزود: بر خلاف این موارد، بدگمانی برای احتیاط نسبت به مصالح عمومی جامعه اسلامی پسندیده است، زیرا نباید به ظاهر سخنان توجه کرد و امام راحل(ره) نیز در این زمینه می‌فرماید: «در جایی که مفسده زیادی وجود دارد حمل بر صحت صحیح نیست».

وی خاطرنشان کرد: در بحث‌های سیاسی معمولا نیاز به تریبون وجود دارد و با توجه به جایگاه مطلوب روحانیت در میان مردم، برخی افراد سعی می‌کنند با ظاهرالصلاحی خود را را به روحانیت نزدیک کنند اما در باطن خواهان دستیابی به اهداف خود هستند.

آیت الله کعبی آشنایی ویژه با تاریخ اسلام و معاصر ایران و نیز تاریخ تحولات گوناگون را از دیگر شرایط ارتقا بصیرت سیاسی دانست و اظهار کرد: ارتقا بینش سیاسی امر مهمی است که رهبر انقلاب نیز در بیانات خود در رابطه با مطالعه تاریخ صدر اسلام خواستار مطالعه میلیمتری زندگی پیامبر اکرم(ص) شده و جوانان را به یادگیری این تاریخ از منابع محکم توصیه می‌کند.

معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه خواستار اهتمام ویژه به تاریخ اسلام از منظر بصیرت سیاسی در میان روحانیون شد و گفت: شرط مهم دیگر در ارتقا بصیرت، برخورداری روحانیون از تفکر بسیجی و روحیه جهادی است و در این زمینه، مطالعه چندباره پیام تاریخی امام خمینی(ره) نسبت به ضرورت تشکیل بسیج روحانیون و دانشجویی در سال‌های آخر عمر شریفشان توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها و توانمندی فکری در خط اسلام ناب محمدی، حرکت مخلصانه برای جلب رضایت الهی، کم هزینه و پرفایده بودن و نیز دارا بودن روحیه صبر و استقامت از ویژگی‌هایی است که موجب ارتقا تفکر بسیجی در میان روحانیون می‌شود.

آیت الله کعبی به ضرورت وجود سامانه منظم اطلاع‌رسانی به هنگام در مدارس حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: قدرت تجزیه و تحلیل صحیح سیاسی نیز از شرایطی است که برای دستیابی به بصیرت سیاسی باید محقق شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به بیداری اسلامی و نیز اعتراضات مردمی در غرب تصریح کرد: جنبش وال استریت در واقع شروعی برای پایان لیبرال دمکراسی بوده و امروز، حوادث جهان اسلام و غرب به شکل تصاعدی به نفع مکتب اهل بیت(ع) در حال دگرگونی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها