کد خبر: ۲۵۲۷۴۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
گزارشی از سفر اول روحانی به سازمان ملل؛
دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای دومین بار به نیویورک جهت شرکت در اجلاس سران کشورهای جهان هر ساله در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک برگزار می شود سفر میکند / سفر اول حسن روحانی به نیویورک شامل نقاط ضعف و قوت بسیاری بود و که بررسی این نقاط مخصوصا ضعف های سفر اول رئیس جمهور و پوشاندن آن باعث پیشرفت دیپلماسی دولت یازدهم خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دکتر حسن روحانی رئیس دولت یازدهم کشورمان برای دومین بار به نیویورک سفر کرد. اجلاس سران کشورهای جهان به صورت سالانه در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک برگزار می گردد و به همین جهت هرساله روسای جمهور کشورمان برای شرکت در این اجلاس مهم عازم نیویورک شده و از این فرصت برای پیشبرد گفتمان انقلاب استفاده میکنند.

اما سفر اول حسن روحانی به نیویورک شامل نقاط ضعف و قوت بسیاری بود و که بررسی این نقاط مخصوصا ضعف های سفر اول رئیس جمهور و پوشاندن آن باعث پیشرفت دیپلماسی دولت یازدهم خواهد شد. در این گزارش پایگاه 598 به ذکر برخی نقاط ضعف و قوت سفر اول روحانی می پردازد.

نقاط قوت

از جمله قوت های سفر اول حسن روحانی سخنرانی هوشمندانه رئیس جمهور در سازمان ملل بود. روحانی در سخنرانی خود تحریم ها را ناقض حقوق بشر و صلح دانست و تاکید کرد که ایران تهدیدی برای جهان به شمار نمیرود. این سخنان روحانی مورد توجه اکثر خبرگزاری های معتبر جهان قرار گرفت.

از دیگر قوت های نیویورک اول، تلاش روحانی برای دیدارهای دیپلماتیک بود که اگر چه تنها 4 کشور (اسپانیا، ژاپن، ترکیه و فرانسه) در سطح رییس جمهور با وی دیدار کردند اما برنامه های خبری و دیگر جلسات آقای روحانی خالی از لطف نبود .

در این سفر علاوه بر این، با یک وزیر خارجه (وزیر خارجه آلمان) و سه مقام ارشد بین المللی شامل «اکمل الدین احسان اوغلو» دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در بحران سوریه، «کاترین اشتون» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «هرمان ون رمپوی» رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز ملاقات انجام شد.

شرکت نکردن روحانی و هیئت دیپلماتیک ایران در ضیافت ناهار به میزبانی بان کی مون به دلیل سرو مشروبات الکلی در این ضیافت از نکات شایسته نیویورک اول بود.

نقاط ضعف

از مهمترین حاشیه های سفر اول دکتر روحانی هتل محل اقامت و هزینه های این هتل بود. هتل Millennium UN Plaza -یکی از 5 هتل بسیار مجلل نیویورک- محل اقامت تیم 70 نفره دولت ایران بود. هزینه های 5 شب اقامت تیم ایرانی در امریکا بیش از یک میلیارد تومان برآورد شد که خلاف شرایط اقتصادی کنونی کشور و همچنین خلاف روحیه ساده زیستی مسئولین انقلاب اسلامی می باشد.

از دیگر نقاط ضعف این سفر ار میتوان دیدار محمدجواد ظریف با جان کری -وزیر امور خارجه امریکا- که از قبل برنامه ریزی شده بود دانست که برای اولین بار در تاریخ انقلاب در این سطح از مقامات اتفاق افتاد و بعدها اظهار نظر مسئولین آمریکایی نشان داد که این ملاقات یکی از بزرگترین اشتباهات تیم دیپلماسی ایران بوده است.

اما اشتباه بزرگتر که تمامی سفر تیم ایرانی را تحت الشعاع قرار داد و موجب خشم مردم و ناراحتی رهبر انقلاب گردید، موضوع تماس تلفنی روحانی -اوباما بود. این گفتگویی تلفنی در ساعات پایانی حضور روحانی در نیویورک اتفاق افتاد که حاشیه های بسیاری را به همراه داشت و بعدها از جانب رهبر انقلاب به اقدامی "نابجا" تعبیر شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها