کد خبر: ۲۵۳۱۳۵
زمان انتشار: ۲۰:۲۳     ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
به گفته سمیعی ترکیه توانست طی 15 سال، 23 میلیارد دلار از راه گردشگری کسب درآمد کند در حالی‌که درآمد سالانه ایران از گردشگری 1.5 میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازارخبر؛ محمد سمیعی کارشناس حوزهٔ گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازارخبر با انتقاد از وضعیت نه‌چندان مناسب گردشگری داخلی بیان کرد: اگرچه بارها بر رشد و پیشرفت 200 درصدی این صنعت طی یک سال گذشته  تأکید شده است، با این حال نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید به جایگاه ویژه خود در منطقه و در مقایسه با سایر کشورها دست پیدا کنیم.

وی افزود: از یک سو فرهنگ گردشگری هنوز در کشور جا نیفتاده و از سوی دیگر مسئولین بیش از آنکه به گردشگری داخلی اهمیت بدهند، بیشتر به فکر توسعهٔ گردشگری خارجی هستند؛ غافل از آنکه بیشتر کشورهای سرآمد در این صنعت، در گردشگری داخلی خود موفق بوده‌اند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با وجود پتانسیل بالا شهرستان‌های کشور در جذب توریسم، امکانات در این مناطق بسیار پایین بود ه و یا هزینهٔ برخورداری از این امکانات به‌قدری بالاست که تنها در وسع مالی عدهٔ خاصی می‌گنجد.

این کارشناس حوزهٔ گردشگری با تأکید بر اینکه ورود گردشگر در هر مکانی به بهای آباد شدن آن مکان خواهد بود، خاطرنشان کرد: در همسایگی ما کشوری چون ترکیه قرار دارد که توانست طی 15 سال، 23 میلیارد دلار از راه گردشگری کسب درآمد کند در حالی‌که درآمد سالانه ایران از گردشگری 1.5 میلیارد دلار است که با به‌اصطلاح رشد 200 درصدی توریسم چندان کار خارق‌العاده‌ای صورت نگرفته شده است.

سمیعی در در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی در گردشگری حضور دارد اما پررنگ شدن فعالیتش به حمایت از سوی نیازمند است، گفت: معتقدم که حضور بخش خصوصی در این صنعت، موجب رونق مجدد گردشگری خواهد شد؛ کما اینکه در حال حاضر هم آژانس‌های گردشگری خصوصی وجود دارند که با فعالیتشان جای تشویق دارد.

وی با تأکید بر لزوم تغییر نگاه دولت به گردشگری سلامت افزود: مطالعات  اسنادی و میدانی در حوزه گردشگری سلامت در ایران نشان می‌دهد که اگرچه گردشگری سلامت در ایران از دیرباز موردتوجه گردشگران و بیماران خارجی ورودی به کشور بوده و در سال‌های اخیر نیز بسترهای مدیریت سازمانی و قانونی آن آغاز شده ولی در حال حاضر مراحل نخستین  توسعه خود را طی می‌کند و برای نیل به جایگاه شایسته خود با چالش‌هایی که به تبعیت از شرایط کلی کشور به وجود آمده، مواجه است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها