کد خبر: ۲۵۳۷۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۰۱ مهر ۱۳۹۳
در حالیکه بانک مرکزی در گزارشی خبر از کاهش قیمت محصولاتی همچون تخم‌مرغ و برنج می‌دهد، اما فروشندگان این محصولات نه‌تنها این کاهش را رد می‌کنند، بلکه از افزایش قیمت‌ها نیز خبر می‌دهند
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سرویس اقتصادی خبرگزاری «نسیم»-محمود دانش‌آموز: آمارهای هفتگی بانک مرکزی طبق معمول، این هفته هم اعلام شد؛ که براساس آن بهای تخم‌مرغ معادل 1/. درصد و قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 3/. درصد و 1/. درصد کاهش و قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر اعلام شد.

اما گزارش میدانی خبرنگار «نسیم» از سطح شهر و فروشگاه‌ها، روایت‌گر تغییرات دیگری بود و بر اساس آن فروشندگان این آمار را رد کردند و از افزایش این محصولات خبر دادند.

براساس این گزارش، یکی از فروشندگان که نسبت به نوسان‌های فراوان و هر روزه قیمت مرغ و تخم‌مرغ معترض بود به خبرنگار نسیم گفت: قیمت این دو محصول را نه بانک مرکزی، نه اتحادیه و نه فروشندگان تعیین می‌کنند. بلکه عرضه و تقاضاست که قیمت‌های این محصولات را مشخص می‌کند و قیمت‌ها به صورت روزانه تعیین می‌شود. به طور مثال قیمت مرغ بین هر کیلو 6200 تا 7500 در نوسان است و اول و آخر هفته نرخ‌ها با هم متفاوت است. این فروشنده ادامه داد: تخم مرغ هم به همین صورت است و ما هر روز شاهد تغییر قیمت‌ها هستیم؛ به طور مثال امروز قیمت تخم‌مرغ در هر کیلو بین 100 تا 150 تومان افزایش یافت.

اما نکته قابل توجه در گزارش بانک مرکزی، جای خالی "برنج وارداتی" است، که بخش بزرگی از سبد خانوار را بدلیل تفاوت فاحش قیمت آن با برنج داخلی، تشکیل داده است. در این خصوص یکی از واردکنندگان و توزیع‌کننده برنج شهر در گفتگو با خبرنگار نسیم تاکید کرد: قیمت برنج خارجی در آستانه فصل برداشت محصول داخلی با تغییر تعرفه گمرک، افزایش یافته است. البته ما از این طرح حمایت می‌کنیم، اما به هرحال قیمت برنج خارجی در بازار گران شده است. همچنین به دلیل کاهش ارزش ریال نسبت به روپیه در هفته جاری، قیمت‌ برنج وارداتی مجددا در هر کیلو 200 تومان افزایش یافت.

"البته وضعیت برنج داخلی هم بهتر از خارجی نیست" این را یکی از توزیع‌کنندگان برنج داخلی سطح شهر گفت و افزود: بدلیل خشکسالی در گیلان و مازندران و کاهش تولید برنج ایرانی در این استان‌ها، بسیاری از خریداران برنج به استان گلستان مراجعه کرده‌اند و همین امر باعث افزایش تقاضا شده، که به طبع آن برنج داخلی نیز در هر کیلو تقریبا 100 تومان گران‌تر شد.

البته این گزارش تنها به بخشی از کالاهای اعلام شده در گزارش بانک مرکزی پرداخته است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها