کد خبر: ۲۵۴۰۱۴
زمان انتشار: ۲۳:۱۱     ۰۱ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: با فعال‌سازی مراکز کاریابی و مشاوره 30 درصد مشکل بیکاری در خوزستان حل می‌شود.
هوشمند صفایی با بیان اینکه بیکاری معضل بزرگی است که سایه‌ای سنگین بر گستره استان پهن کرده و خانواده‌ها را دچار نگرانی کرده است، افزود: اداره‌کل تعاون نیز به عنوان متولی اشتغال از دغدغه بیکاری فارغ نبوده و با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: این اداره کل مسوولیت مستقیم در ایجاد اشتغال ندارد بلکه مسوول تنظیم روابط کار است، یعنی ظرفیت‌‌های استان را شناسایی و آن را به متقاضیان واگذار می‌کند.
صفایی تصریح کرد: برای کاهش بیکاری و بهبود وضعیت اشتغال در استان اخیرا دو مرکز مشاوره شغلی و کاریابی فعال شده است. این مراکز فرصت‌های شغلی را شناسایی و به متقاضیان جویای کار معرفی می‌کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان، هر کدام از مراکز کاریابی باید تا پایان سال 500 فرصت شغلی را شناسایی و به ما معرفی کنند. با این حساب تا آخر امسال 18 هزار فرصت اشتغال به بیکاران واگذار می‌شود که می‌تواند تحول بزرگی در اشتغال ایجاد کند.
صفایی با بیان اینکه 12 هزار تعاونی در استان به ثبت رسیده است، گفت: 7 هزار مورد از این تعاونی‌ها فعال و متاسفانه 5 هزار مورد دیگر راکد هستند که علت آن شرایط اقتصادی است.
وی افزود: با توجه به بخش‌نامه‌ای که استاندار خوزستان به دستگاه‌های اجرایی در خصوص استفاده از کالاها، تولیدات و خدمات داخلی استان ابلاغ کرده، استفاده از تولید و خدمات استان در چند ماه اخیر 30 درصد افزایش یافته است. 
صفایی تصریح کرد: هم‌اکنون 150 طرح با توجیهات فنی و اقتصادی آماده و به همه شهرستان‌ها برای ارائه در کارگروه سرمایه‌گذاری ابلاغ شده است تا به این منظور از متقاضیان برای دریافت تسهیلات دعوت شود. این اقدام نیز تا پایان سال اجرایی می‌شود که می‌تواند سهم بسزایی در توسعه اشتغال استان داشته باشد.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه توسعه اشتغال استان، صدور نیروی کار به خارج از کشور است که اقدامی نوین به شمار می‌رود. امسال یک‌هزار نیروی کار با مهارت به کشور عراق اعزام شدند. همچنین در حال انعقاد تفاهم‌نامه با کشور کویت هستیم تا 2 هزار نفر نیروی متخصص فعال بیکار را به این کشور اعزام کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال پیگیری ایجاد کاریابی‌های بین‌المللی هستیم که با این کار می‌توانیم نیروهای متخصص بیکار را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس اعزام کنیم.
صفایی تصریح کرد: از سوی دیگر برای ایجاد زمینه‌های شغلی در استان، تعاونی‌های گردشگری در حال انعقاد تفاهم‌نامه هستند که تحقق آن می‌تواند فرصت‌های شغلی را در استان ارتقا دهد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به پروژه‌های مهم هفته تعاون خاطرنشان کرد: در این هفته 84 واحد تولیدی، توزیعی و مسکن افتتاح شد که 48 مورد آن تعاونی‌های مسکن و 36 مورد آن تعاونی‌های تولیدی و توزیع بوده است. این تعاونی‌ها یک‌هزار فرصت شغلی جدید را در استان ایجاد کردند.
صفایی با اشاره به سهم تعاون در حوزه اشتغال گفت:‌ با توجه به شرایط موجود تعاونی‌های استان، 20 درصد اشتغال از طریق تعاونی‌ها ایجاد شده که در شرایط فعلی مطلوب به نظر می‌رسد اما اگر 5 هزار تعاونی راکد خوزستان فعال شود، سهم اشتغال به بیش از این عدد خواهد رسید.
وی عنوان کرد:‌ 15 درصد از درآمدهای صادراتی نیز از طریق تعاونی‌ها حاصل می‌شود که به همین منظور درصدد هستیم با فعال‌سازی تعاونی‌های راکد و ایجاد تعاونی‌های جدید این عدد را به 25 درصد برسانیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: برای ارتقای سهم تعاونی‌ها در صادرات قرار است نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی تعاونی‌ها تا پایان امسال در منطقه آزاد اروند برپا شود. همچنین نمایشگاه‌های دیگری را در مرزهای چزابه و شلمچه راه‌اندازی خواهیم کرد. صفایی افزود: با توجه به تعامل‌های سیاسی و اجتماعی که با کشور عراق داریم، عراق بازار خوبی برای ارائه تولیدات و خدمات تعاونی‌ها است که باید از آن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه از عملکرد بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات به متقاضیان کسب و کار راضی نیستیم، گفت: بانک‌ها باید کمک کنند تا طرح‌های اقتصادی به‌ویژه تولیدی جهت توسعه اشتغال استان به سرعت آماده بهره‌برداری شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان درباره تعاونی‌های مرزنشین نیز عنوان کرد: این تعاونی‌ها سهم بسزایی در توسعه اشتغال در مرزها دارند که با برنامه‌ریزی و حمایت از آنها می‌توان از ظرفیت این تعاونی‌ها بهره بیشتری برد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها