کد خبر: ۲۵۵۲۳۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۰۶ مهر ۱۳۹۳
به‌رغم مخالفت دولت مرکزی اسپانیا رخ می‌دهد
آرتور ماس، رئیس دولت ایالت کاتالونیای اسپانیا، روز شنبه با وجود مخالفت دولت مرکزی این کشور اعلام کرد که همه‌پرسی برای استقلال این منطقه از اسپانیا 9 نوامبر (18 آبان) برگزار خواهد شد. دولت اسپانیا پیش‌تر گفته بود که طرح «ماس» برای برگزاری همه‌پرسی را با ارجاع به دادگاه قانون اساسی، وتو خواهد کرد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، منطقه خودمختار ایالت کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا از مناطق بارسلونا، گیرونا، لیدا و تاراگونا تشکیل شده و بیش از 7 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

پارلمان کاتالونیا با اعلام این مطلب در تاریخ 28 شهریور به رهبران کاتالانی اجازه داد یک همه‌پرسی غیر‌الزام‌آور در تاریخ 9 نوامبر برگزار کنند. این قانون با رای موافق 106 نفر در برابر 28 رای مخالف به تصویب رسید. ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا مخالف کمپین همه‌پرسی استقلال کاتالونیا است زیرا قانون اساسی همه‌پرسی‌هایی را که دربرگیرنده‌ تمام مردم این کشور نباشد ممنوع می‌داند. دولت مرکزی اسپانیا نیز با این اقدام رهبران محلی در کاتالونیا بشدت مخالف است و پیش‌تر اعلام کرده است نتیجه مثبت احتمالی این همه‌پرسی را غیر‌قانونی می‌داند. تصمیم به برگزاری همه‌پرسی کاتالونیا درست بعد از آن مطرح شد که مردم اسکاتلند در یک همه‌پرسی مشابه با استقلال این سرزمین از بریتانیا مخالفت کردند.

 آرتور ماس، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا ضمن حمایت از استقلال اسکاتلند گفته بود هم‌اینک کاتالان‌ها فرصتی مشابه فرصت مردم اسکاتلند می‌خواهند. ماس گفت: «اتفاقی که در اسکاتلند و انگلیس رخ داد باعث عقب‌نشینی ما نمی‌شود زیرا چیزی که ما در کاتالونیا به دنبالش هستیم فرصتی برای رای دادن است، فرصتی مشابه آنچه در اسکاتلند رخ داد.» همه‌پرسی کاتالونیا بر خلاف رای‌گیری اسکاتلند منجر به جدایی نمی‌شود. این همه‌پرسی از کاتالان‌ها می‌پرسد که آیا مایل به جدایی هستند یا خیر؟ در صورتی که پاسخ آنها مثبت باشد، ماس این اختیار را خواهد داشت تا برای (برگزاری) همه‌پرسی استقلال مذاکره کند.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی، 55درصد از مردم منطقه کاتالونیا خواهان استقلال از اسپانیا هستند. مردم کاتالونیا می‌گویند نرخ بالای بیکاری و بدهی عمومی از عوامل اصلی درخواست جدایی این منطقه از اسپانیا است. منطقه کاتالونیا سالانه نزدیک به 16 میلیارد یورو مالیات می‌پردازد. این مبلغ از میزان بودجه‌ سالانه‌ای که دولت مرکزی اسپانیا به کاتالونیا اختصاص می‌د‌هد کمتر است. براساس این گزارش، استقلال اسکاتلند می‌توانست الگویی برای ایجاد کشوری جدید باشد، الگویی که نه‌تنها برای کاتالان‌ها بلکه برای سایر جدایی‌طلبان اروپایی نیز که قصد دارند کشور خود را در حاشیه دریای مدیترانه به وجود آورند، می‌توانست کاربرد داشته باشد. گروه‌های اصلی جدایی‌طلب در اروپا شامل این موارد می‌شوند: منطقه استقلال‌طلب باسک در شمال اسپانیا، مردم ساکن جزیره کرس که قصد جدایی از فرانسه را دارند، ایتالیایی‌های ساکن چندین منطقه شمالی این کشور و فلامان زبان‌ها در بلژیک که خواستار اختیارات بیشتر، استقلال یا اتحاد با هلند هستند.

منبع: وطن امروز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها