کد خبر: ۲۵۵۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۱۵ آبان ۱۳۹۰
معاون وزير امور خارجه سوريه گفت: دمشق به آنچه گفته، عمل مي‌كند و توافق خود با اتحاديه عرب را به اجرا گذاشته و از روز عيد قربان نتيجه‌ آن را شاهد خواهيد بود.
به گزارش 598، ایسنا به نقل از روزنامه عربستاني الرياض نوشت: عبدالله فتاح عموره، معاون وزير امور خارجه سوريه گفت: سوريه به آنچه كه مي‌گويد عمل مي‌كند و ما به زودي توافق خود را با اتحاديه عرب عملي مي‌كنيم و تمامي بندهاي اين توافقنامه را اجرا خواهيم كرد و اگر بر چيزي توافق كرده باشيم، مطمئنا عملي خواهد شد.
وي در ادامه افزود: ما هم اكنون در حال اجرايي كردن اين توافقنامه هستيم و به زودي خواهيم ديد و اميدواريم كه در روز عيد قربان نتايج ملموس آن براي همگان مشهود باشد.
از سوي ديگر خبرگزاري رسمي سوريه اعلام كرد كه به مناسبت عيد قربان 553 تن از كساني كه در حوادث اخير سوريه دستگير شدند، اما دستشان به خون كسي آلوده نيست، آزاد شده‌اند.
پيش تر نيز 119 تن ديگر از اين زندانيان آزاد شده بودند.
وزارت امور خارجه سوريه چندي پيش در بيانيه‌اي اعلام كرد: تمام كساني كه اسلحه خود را زمين بگذارند و خود را تسليم مقام‌هاي سوري كنند، شامل عفو عمومي مي‌شوند و هيچ مجازاتي براي آن‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.
دمشق روز چهارشنبه گذشته با طرح اتحاديه عرب موافقت كرد؛ بر اساس اين طرح مقرر شد تا خشونت‌ها در سوريه پايان يابد و همه كساني كه در پي حوادث اخير بازداشت شده‌اند ، آزاد شوند و ارتش و نيروهاي امنيتي از شهرها بيرون روند.
از سوي ديگر عدنان منصور، وزير امور خارجه لبنان نيز اظهار داشت: در مساله سوريه نه پيروز وجود دارد و نه بازنده؛ پيروزي واقعي براي تلاش‌هاي اتحاديه عرب جهت حل و فصل مسايل سوريه است.
وي با ابراز خوشبيني از آينده مذاكرات بين اتحاديه عرب و مقام‌هاي سوريه‌اي گفت: ديدار وزراي امور خارجه كشورهاي عرب در قاهره يك ديدار مثبت بود و هيچ كارشكني از سوي هيچ يك از دو طرف ديده نشد و حاضران آن چه را كه تاكنون بدان دست يافته‌اند را حائز اهميت و مهم خواندند.
وي در ادامه افزود: مقام‌هاي سوريه خواست ملت را درك كرده و به اصلاحات وعده دادند، اما مسايل آن گونه كه بايد پيش نرفت و به همين دليل اتحاديه عرب وارد كار شد و براي برون رفت از اين شرايط طرحي را براي اجراي اصلاحات و پايان دادن به وضعيت موجود ارائه داد.
وي در پايان تاكيد كرد كه مشكل خاصي در مقابل طرح اتحاديه عرب وجود ندارد و تنها مشكل باقي‌مانده مكان برگزاري مذاكرات است.
در همين راستا نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب در بيانيه‌اي نسبت به شكست طرح اتحاديه عرب در خصوص پايان دادن به وضعيت سوريه هشدار داد و مقامات سوري را به خويشتنداري دعوت كرد.
در اين بيانيه آمده است: شكست طرح اتحاديه عرب نتايج فاجعه باري براي سوريه و منطقه به دنبال خواهد داشت و از مقام‌هاي سوريه‌ نيز مي‌خواهيم تا اقدامات فوري براي اجراي بندهاي توافقنامه موجود بين سوريه و اتحاديه عرب انجام دهد. نماينده سوريه در اتحاديه عرب گزارشي را به نبيل العربي داده كه در آن ذكر شده گروه‌هاي مسلح به عمليات‌هاي مسلحانه و خرابكاري در حمص و برخي از شهرهاي سوريه دست مي‌زنند.
همچنين بر اساس اين بيانيه نبيل العربي با هياتي از مخالفان سوريه‌اي ديدار كرده و اوضاع موجود در سوريه را مورد بحث و بررسي قرار داده است.
احمد بن حلي، معاون دبير كل اتحاديه عرب نيز در سخناني اعلام كرد كه اتحاديه عرب دو هفته به مقامات سوريه‌اي فرصت داده است تا گفت و گو‌ با مخالفان را شروع كنند و اين مهلت از زمان توافق اتحاديه عرب با سوريه آغاز شده است و اتحاديه عرب انتظار دارد كه وضعيت موجود در سوريه به زودي پايان يابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها