کد خبر: ۲۵۵۷۹
زمان انتشار: ۱۶:۵۶     ۱۵ آبان ۱۳۹۰
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: ذبح گوسفند در روز عید قربان، تمرینی برای ریشه‌کن کردن حرص و طمع و هواهای نفسانی است
حجت‌الاسلام اکبر محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک فرا رسیدن عید قربان به تعریف عید در آموزه‌های دینی پرداخت و اظهار کرد: در آموزه‌های دینی و از سوی ائمه(ع) مصداقی برای عید مشخص شده است.
وی افزود: در یکی از روایات از امیرالمومنین(ع) نقل شده است که فرمودند عید روزی است که نماز و روزه و شکر انسان به درگاه الهی پذیرفته شده باشد و هر روزی که در آن گناهی صورت نگیرد عید است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روز عید قربان از جمله اعیادی است که خداوند بر آن مهر تائید زده است، اظهار داشت: در عید قربان مستحب است که انسان در هر کجا که هست قربانی کرده و از گوشت آن بخورد و مقداری از آن را نیز به فقرا دهد.
وی یکی از فلسفه‌های قربانی را رسیدن به تقوا دانست و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید گوشت و خون قربانی به خدا نمی‌رسد بلکه آنچه هست تقوای شماست.
محمدی ادامه داد: یکی دیگر از فلسفه‌های قربانی، ریشه‌کن شدن طمع‌هاست چرا که امام سجاد(ع) می‌فرماید انسان با سر بریدن قربانی در واقع گلوی حرص و طمع خود را می‌کشد و ذبح گوسفند نوعی تمرین است.
وی قربانی کردن هوی و هوس و امتحان الهی را از دیگر فلسفه‌های عید قربان برشمرد و افزود: در حقیقت خداوند در این روز انسان‌ها را در معرض امتحان و آزمون بزرگی قرار می‌دهد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از فلسفه‌های عید قربان سیر شدن فقرا و کم شدن فاصله بین غنی و فقیر است بنابراین مستحب است در این روز قربانی کرده و گوشت قربانی را به فقرا دهند.
وی بخشش گناهان و نجات از آتش جهنم را از دیگر فلسفه‌های این روز دانست و گفت: با نخستین قطره خون قربانی که بر زمین ریخته می‌شود، صاحب قربانی بخشیده شده و جواز گذر از صراط را از خداوند متعال اخذ می‌کند.
محمدی تاکید کرد: عید قربان از اعیاد بزرگ مسلمانان است که از جمله اعمال آن غسل در صبح‌گاه عید و اقامه نماز و صله رحم است ضمن آنکه مستحب است شب عید قربان را احیا گذرانده و روز را به ذکر خدا و طلب مغفرت بگذراند.
وی یادآور شد: خداوند در این روز عطایا و تفضلات خود را بر اساس اعمال صورت گرفته توسط بندگان بین آنها تقسیم می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها