کد خبر: ۲۵۵۹۴
زمان انتشار: ۱۸:۴۲     ۱۵ آبان ۱۳۹۰
یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی اختصاصی فاش کرد که تحلیلگران سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا با استفاده از عملیات‌های مخفیانه از طریق توییتر و فیس‌بوک مردم جهان را کنترل می‌کنند
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در یک پارک صنعتی ناشناس، تحلیلگران سازمان سیا که به شوخی خود را "کتابداران نینجا" می‌نامند، در حال بررسی و استخراج اطلاعات گسترده افرادی هستند که اطلاعات خود را در اختیار جهان قرار می‌دهند، هستند و تمامی ایده‌های عمومی آنها تا انقلاب‌ها را دنبال می‌کنند.

تلاش‌های این گروه از تحلیلگران سیا، برای کاخ سفید این فرصت را به وجود می‌آورد تا نگاهی به جهانی که توسط "توییتر"، "مقالات روزنامه" و به روز شده‌های "فیس بوک" ساخته شده، بیاندازند.

گروه فوق موسوم به"مرکز منابع آشکار" برخی اوقات حدود ۵ میلیون مطلب قرار داده شده در توییتر را در روز چک می‌کنند و این تحلیلگران همچنین شبکه‌های خبری تلویزیونی، ایستگاههای رادیو محلی، اتاق‌های چت اینترنت، و تمامی آن چیزهایی که افراد می‌توانند به آن دستریسی داشته باشند و آشکارا در آن مشارکت کنند را مورد بررسی قرار می‌دهند.

آسوشیتدپرس، به ایده ظاهراً بی‌سابقه از فعالیت‌های این سازمان که شامل تور مکان اصلی آنها است، دست پیدا کرده است ولی توافق کرده است که مکان دقیق آنها را منتشر نکند و هویت افرادی که در آنجا کار می‌کنند را فاش نکنند زیرا بیشتر کار این مرکز محرمانه است.

بر اساس این گزارش، این تحلیلگران سیا، از تمامی وبلاگ‌های عربی تا ماندرین، از خشم ملت در توییتر تا وبلاگ‌های متفکرانه، اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و در اکثر مواقع این اطلاعات به زبان مادری است. آنها سپس این مطالب جمع آوری شده را با مطالب یک روزنامه محلی یا مکالمه تلفنی استراق سمع شده محرمانه مقایسه می‌کنند و سپس از آنجا، تصویری که عالیرتبه‌ترین مقامات کاخ سفید به دنبال آن هستند را می سازند.

"دائوگ ناکین" مدیر این مرکز می‌گوید: بله آنها شاهد آمدن ناآرامی‌های مصر هستند فقط دقیقا نمی‌دانستند که این انقلاب چه زمانی رخ می‌دهد.

این مرکز از پیش نیز پیش‌بینی کرده بود که رسانه‌های اجتماعی در مکان‌هایی چون مصر می‌توانند تغییردهنده بازی باشند و تهدیدی برای نظام مصر به همراه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، تأسیسات سیا در واکنش به پیشنهاد کمیسیون یازده سپتامبر به وجود آمده است و اولویت اول آنها تمرکز بر مبارزه علیه تروریسم و تکثیر تسلیحات است.

تحلیلگران چند صد نفری این مرکز که هنوز شمار دقیق آنها محرمانه است، کارهای متفاوتی از جمله دسترسی به اینترنت در چین و خلق و خوی افراد در خیابانهای پاکستان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در حالیکه اکثر این تحلیلگران در ویرجینیا هستند، اما در سراسر سفارت‌های آمریکا در سراسر جهان مستقر شده‌اند تا یک گام به اهداف خود نزدیک تر شوند.

تحلیل‌های این مرکز به عنوان یک گزارش اطلاعاتی به صورت روزانه در اختیار "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا قرار می‌گیرد و این اطلاعات اغلب بعنوان پاسخ به سوالاتی است که اوباما از چرخه درونی مشاوران اطلاعاتی خود می‌پرسد.

به گفته ناکین، موفق‌ترین تحلیلگران گروه "منابع آشکار" سیا یک چیزی شبیه به قهرمان رمان جنایی "دختری با تتو اژدها" هستند، یک هکر کامپیوتری که می‌داند چگونه کالاهایی را پیدا کند که افراد دیگر از وجود آن آگاهی نداشتند. تحلیلگری با مدرک فوق‌ لیسانس در علوم کتابخانه‌‌ای و چند زبان دیگر به ویژه یک فردی که با آموختن زبان های دیگر رشد می کند، یکی از افسران قدرتمند این سازمان است.

این مرکز پس از آنکه دریافت که شبکه‌هایی چون توییتر در۲۰۰۹، دولت ایران را هدف قرار داده است، شروع به تمرکز بر رسانه‌های اجتماعی کرد. فارسی در زمان انتخابات ۲۰۰۹ ریاست‌جمهوری ایران به سومین زبان اصلی وبلاگهای رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده بود.

پس از کشته شدن "اسامه بن لادن" در پاکستان در ماه مه، سیا به منظور ارائه دیدگاه جهانی به کاخ سفید درباره کشته شدن بن ‌لادن، توییتر را بررسی کرد.

از آنجایی که توییتر نمی‌تواند به یک مکان جغرافیایی بچسبد، تحلیلگران واکنش‌ها را از روی زبانها تفکیک کردند که نتیجه آن این شد: کاربران توییتر اردو، زبان پاکستان، و توییتر چین، نگرش منفی به کشته شدن بن لادن داشتند و چین همپیمان نزدیک پاکستان است. مقامات پاکستان این رخداد را بعنوان حمله به حاکمیت ملی پاکستان قلمداد کردند.

زمانی که اوباما چند هفته پس از حمله به بن لادن در خصوص موضوعات خاورمیانه سخنرانی کرد، ظرف مدت ۲۴ ساعت در توییتر واکنش‌های منفی از ترکیه، مصر، یمن، الجزایر، خلیج فارس و تل‌آویو دریافت شد و توییترهایی از جانب اعراب و ترک بر این محور بود که اوباما طرفدار اسرائیل است و در حالی که توییتر عبری سخنرانی اوباما را بعنوان یک سخنرانی طرفدار اعراب محکوم کردند.

چند روز بعد، رسانه‌های خبری به همان نتیجه‌ای رسیدند که تحلیل‌های مخفیانه و جاسوسانه سازمان سیا نشان می‌داد و این مرکز همچنین در حال بررسی نتایج رسانه‌های اجتماعی با داده‌های سازمان‌های نظرسنجی است تا ببینند نظر کدامیک قوی تر و دقیق تر است.

آسوشیتدپرس در پایان این گزارش خود اعلام کرد که ناکین معتقد است که نسل بعدی رسانه‌های اجتماعی، احتمالا شبکه‌های تلفن‌های سیار بسته مخابراتی است که کسی به جز افرادی که در آن تعریف شده اند اجازه ورود به آنرا ندارند، این شبکه‌ها شبیه شبکه‌هایی است که طالبان برای فرستادن پیام به صدها حامی خود در افغانستان و پاکستان از آن استفاده می‌کند و این شبکه‌ها تنها از طریق استراق سمع بخش‌هایی از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا چون آژانس امنیت ملی قابل دسترسی است اما ناکین پیش‌بینی کرده است که همکاران محرمانه وی راهی برای دسترسی به این اطلاعات پیدا خواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
باسیاه کردن وسیاه بازی!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها