کد خبر: ۲۵۷۶۹۴
زمان انتشار: ۰۰:۱۳     ۱۳ مهر ۱۳۹۳
پاسخ نوبخت به منتقدان آمار رشد اقتصادی،جایگزینی روبل و ریال به جای دلار و یورو در مبادلات تجاری ایرا ن و روسیه،گزارش کمیسون اصل 90 از اجرای قانون هدفمندی یارانه،کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی و.... از مهمترین اخبار اقتصادی در این هفته بود.
از پاسخ نوبخت به منتقدان آمار رشد اقتصادی تا جایگزینی روبل و ریال به جای دلار و یورو در مبادلات تجاری ایرا ن و روسیه

به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر؛ برخی از مهمترین رویدادهای اقتصادی در این هفته به شرح زیر است:

پاسخ نوبخت به منتقدان آمار رشد اقتصادی 4.6 درصدی

 معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با رفع ابهام از آمار 4.6 درصدی رشد اقتصادی بهار امسال تصریح کرد: انگار منتقدین فراموش کرده‌اند که در سه ماهه ابتدایی سال گذشته کشور حتی قانون بودجه هم نداشت.

محمدباقر نوبخت با ارائه‌ توضیحاتی در رابطه با انتقادات نسبت به آمار اخیر بانک مرکزی از رشد اقتصادی سه ماهه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: باید توجه داشت که آمار منفی 5.8 درصدی بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال 1391 قبل از آمار تولید نفت بود که بعد از به دست آمدن این آمار و تعیین سهم آن در اقتصاد اصلاحیه‌ای در رابطه با رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی صادر شد. 
  
وی افزود: آنچه بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی سال 1392 اعلام کرد منفی 1.1 درصد بدون نفت و منفی 1.9 درصد با احتساب نفت بود. این در حالی است که در آن زمان برای سال جاری شش سناریو پیش‌بینی کرده بود که بتوان رشد اقتصادی را به مثبت 1.5 تا مثبت 3.5 درصد برسانیم. 

گزارش تلخ کمیسیون اصل 90 مجلس از اجرای قانون هدفمندی یارانه

 در قسمتی از این گزارش می‌خوانیم؛ از ابتدای اجرای قانون تا 1391.6.30 هیچ مبلغی از محل بند (هـ) ماده (8) قانون هدفمندسازی یارانه ها برای حمایت از صادرات غیرنفتی پرداخت نشده است. 

گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در مورد چگونگی اجرای مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب 23 دی‌ماه 1388 مجلس در جلسه امروز پارلمان قرائت شد.

ثبت چهارمین هفته کاهشی قیمت طلا در هفته گذشته 

قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهش یافت و این فلز گران‌بها چهارمین هفته کاهشی خود را به ثبت رساند.

 به نقل از رویترز، با توجه به افزایش ارزش دلار به علت رشد اقتصادی آمریکا که جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران را کاهش داد، قیمت طلا کاهش یافت و به سطح کلیدی 1200 دلار در هر اونس نزدیک شد. 
 
پس از اینکه آمارها نشان داد که اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم با سریع‌ترین سرعت در 2 و نیم سال گذشته رشد داشته است، شاخص اس اند پی 500 حدود 0.6 درصد افزایش یافت. 
 
طلا، چهارمین هفته متوالی کاهشی خود را ثبت کرد که بزرگ‌ترین نوار کاهشی از آوریل 2013 به شمار می‌رود.

سیاست‌های وزارت صنعت در ممنوعیت واردات خودرو 

به گفته نعمت‌زاده براساس تصمیم شورای رقابت متوسط افزایش قیمت خودرو را 5.5 درصد اعلام کرد اما برخی از هزینه‌ها همانند نصب ایربگ، اجرای استاندارد یورو4، بیمه شخص ثالث و 2 درصد ارزش افزوده باعث شد تا قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا کند. 

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه اقتصادی پایش به تبیین سیاست‌های این وزارت‌خانه در واردات خودروهای لوکس به کشور پرداخت و در پاسخ به پرسش این برنامه مبنی بر "آیا شما موافقید مالیات سنگین از مالکان خودروهای لوکس دریافت شود؟" گفت: بنده موافق دریافت مالیات از این افراد هستم. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آغاز این برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مالیات و حقوق و سود بازرگانی از واردکنندگان خودروهای لوکس دریافت می‌شود، اظهار داشت: به‌اعتقاد بنده افرادی که می‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند پس توانایی پرداخت مالیات‌های دیگر را هم خواهند داشت. البته تعیین مالیات‌های سنگین برای واردات خودروهای لوکس معایب و محاسن خاص خود را دارد که باید مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

عملکرد خصوصی‌سازی دولت در 6 ماه اول سال اعلام شد

آمارهای خصوصی‌سازی نشان می‌دهد 31.8 هزار میلیارد ریال سهم دولتی در شش ماهه نخست امسال واگذار شده است. 
 
 31 هزار و 811 میلیارد ریال سهم دولتی از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شد که از این میزان، 75 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، 25 هزار و 443 میلیارد ریال در فرابورس، یک میلیارد ریال از طریق مذاکره و 6 هزار و 292 میلیارد ریال از طریق مزایده فروخته شده است. 
 
همچنین در این مدت 31 هزار و 425 میلیارد ریال به صورت بلوکی، 75 میلیارد ریال به صورت تدریجی و 311 میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شده که 31 هزار و 716 میلیارد ریال آن مربوط به شرکتهای گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 95 هزار میلیارد ریال مربوط به شرکتهای گروه دو ماده 2 این قانون بوده است. 

فیلتر وایبر، واتس اپ و... لغو می‌شود؟

  طی هفته‌های گذشته معاون قوه قضاییه ادامه فعالیت نرم‌افزارهای موبایلی را به تامین نظارت بر روی این شبکه‌ها منوط کرد. حال گفته می‌شود سامانه‌هایی برای فیلترینگ هوشمند آماده شده است. 


آخرین روزهای شهریورماه بود که معاون اول قوه قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی نظیر وآتس اپ، وایبر و تانگو ظرف یک ماه آینده شده و اعلام کرد: در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد. 
  
وام 5 میلیونی به بازنشستگان نیروهای مسلح

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح گفت: در راستای توانمند سازی بازنشستگان نیروهای مسلح ماهانه 20 میلیارد تومان اعتبار برای وام معیشتی بازنشستگان در نظر گرفته شده است. 
 
سردار حسین دقیقی در گفت‌وگویی درباره ارائه تسهیلات به بازنشستگان نیروهای مسلح، اظهار داشت: در راستای توانمند سازی بازنشستگان نیروهای مسلح ماهانه 20 میلیارد تومان اعتبار برای وام معیشتی بازنشستگان در نظر گرفته شده است. 
 
وی افزود: به بازنشستگان نیروهای مسلح واجد شرایط، متقاضی دریافت این تسهیلات به طور میانگین تا 50 میلیون ریال تسهیلات در قالب وام‌های معیشتی بدون بهره‌ داده می‌شود.

خبرهای خوش در بازار دلار

درحالی که از شنبه هفته جاری قیمت دلار در بازار روند صعودی را پیش گرفته ولی اخباری طی دو روزگذشته منتشر شده که نشان می دهد بزودی بهای دلار روند نزولی را آغاز می کند. 
 
بهای دلار در بازار تحت تاثیر حواشی تحولات هسته ای افزایش یافته بود. این اتفاق نیر در شرایطی رخ داد که هیچ کدام از مسولان تیم دیپلماسی ایران اظهار نظر منفی در مورد مذاکرات انجام نداده بودند و تنها سکوت آنها منجر به رشد قیمت ها شده بود. اما طی دو روزگذشته خبرهایی در محافل رسانه ای و اقتصادی منتشر شده که نشان می دهد بزودی بهای دلار روندی عکس را پیش می گیرد. در صورتی که منطق بازار برای افزایش قیمت ها تنها متکی به موضوعات سیاسی باشد، همین منطق در شرایط جدید منجر به افت قیمت ها می شود.

مطبوعات از مالیات معاف می‌شوند/ میانگین مالیات ابرازی طلا فروشان 750 هزار تومان

 معاون سازمان مالیاتی آخرین وضعیت تسلیم اظهارنامه فصل تابستان، پرداخت مالیات طلا فروشان و میزان تحقق بودجه سازمان را تشریح کرد و ضمن رد اظهارات رئیس اتاق اصناف، در خصوص معافیت های جدید مالیاتی و صندوق مکانیزه فروش توضیحاتی ارائه داد. 

علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی - در گفت‌وگویی در خصوص مهلت تسلیم اظهارنامه فصل تابستان سال جاری گفت: مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده، دوره مالیاتی برای مؤدیان مالیاتی سه ماهه تعیین شده است. 
  
وی افزود:براساس حکم مقرر در ماده 21 قانون مذکور، مؤدیان تکلیف دارند اظهارنامه هر دوره مالیاتی را طبق نمونه تکمیل و حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ انقضاء هر دوره، با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات‌هایی که در زمان خرید طبق مقررات، پرداخت کرده‌اند، محاسبه و به حساب های تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند. 

جزئیات 6 سیاست کلان دولت در بودجه94

 براساس اعلام دولتمردان، اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شاه بیت بخشنامه بودجه سال 1394 کل کشور است. در این میان، دولت قصد دارد با اولویت اقتصادمقاومتی، ایجاد ثبات در محیط اقتصاد کلان، انضباط پولی، کاهش نوسانات نرخ ارز، کاهش تنش‌های خارجی، مدیریت منابع و مصارف بودجه و افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد را در سال 94 عملیاتی کند. 
 
محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اول مهرماه امسال بخشنامه بودجه سال 94 کل کشور که به امضای رئیس جمهور رسیده است را به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرده است. 
 
دستگاه‌های اجرایی موظف شدند نسبت به تهیه و تنظیم برنامه سالانه و بودجه پیشنهادی سال 94 خود با رعایت زمانبندی اقدام کنند. یکی از مباحث اساسی کشور که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار دارد، اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. 
 

جایگزینی روبل و ریال به‌جای دلار و یورو در تبادلات ایران و روسیه

  رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از بررسی طرحی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد که بر مبنای آن، روبل و ریال جایگزین دلار، یورو و پوند در تبادلات تجاری ایران و روسیه شود و گفت: قرار بر این است که «میلیون بانک» روسیه در ایران شعبه ای ایجاد کرده و پول صادرات ایران را ظرف سه تا پنج روز با نرخ ارز آزاد به صادرکنندگان ایرانی در تهران تحویل دهد. 
 
اسدالله عسگراولادی در جلسه  نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از مذاکره تیم اقتصادی ایران در حاشیه سفر رئیس جمهور به روسیه خبر داد و گفت: «میلیون بانک» روسیه در کنار بانک ملی ایران مسئول مراودات تجاری میان دو کشور است که بنا بر این شد که این بانک در هر پنج کشور دریای خزر شعباتی را ایجاد کرده و با ایران نیز به طور مشخص در موضوع پرداخت و دریافت‌ها همکاری ویژه داشته باشد. 
 

مرکز آمار به یخبندان رشد اقتصادی پایان داد

رییس مرکز آمار ایران از رسیدن به رشد اقتصادی مثبت در سه ماهه نخست سال جاری بر اساس برآوردهای این مرکز خبر داد. 
 
عادل آذر در گفت‌وگویی با بیان اینکه بر اساس محاسباتی که کارشناسان مرکز آمار از رشد تولید ناخالص داخلی داشته‌اند، رشد اقتصادی در بهار امسال مثبت بوده است، گفت: هنوز به رقم قطعی نرسیده‌ایم، اما می‌توانیم بگوییم که رشد اقتصادی مثبت بوده است. 
  
وی افزود: پس از بررسی‌های نهایی رقم قطعی رشد اقتصادی در روزهای آتی توسط مرکز آمار ایران اعلام خواهد شد. 
در روزهای اخیر بانک مرکزی رقم رشد اقتصادی را 4.6 درصد را برای سه ماهه نخست سال 1393 اعلام کرد و بر این اساس تولید ناخالص داخلی کشور در این مدت 480 هزار و 491 میلیارد ریال رسیده است. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها