کد خبر: ۲۵۸۱۳۵
زمان انتشار: ۲۰:۰۳     ۱۴ مهر ۱۳۹۳
رضا غیاثی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره وضعیت داوری‌های فوتبال در طول یازده هفته سپری شده از لیگ برتر اظهار کرد:

    اگر خوب نگاه کنیم و منصف باشیم، داوری‌های امسال مثل پارسال است و باز هم اشتباه‌های ریز و درشت را شاهدیم. متاسفانه حتی داوران بزرگ ما هم اشتباه‌های عجیب و غریب می‌کنند. داوری امسال البته یک فرق اساسی با گذشته دارد که همان جوان‌گرایی است. ان‌شاء‌الله این جوان‌ها بتوانند جبران مافات کنند. من با حضور این جوان‌ها موافقم اما اگر قرار باشد باز هم داورانی که سن و سالی از ایشان گذشته مطرح و به کار گرفته شوند، مخالفم.

غیاثی همچنین گفت: داوران جوان هم اشتباه می‌کنند اما حداقل این امیدواری را ایجاد می‌کنند که در آینده با تجربه می‌شوند. از بزرگترها هیچ توقعی نیست چون آنها اگر می‌خواستند چیزی یاد بگیرند، تا حالا یاد گرفته‌اند. تیم‌ها باید به داوران جوان کمک کنند و صبر داشته باشند.

این کارشناس داوری ادامه داد: داوران جوان باید قدر خود و فرصتی را که به ایشان داده شده، بدانند. این داورها بیش از یک سال نیست که آمده‌اند ولی متاسفانه از برخی از آنها می‌شنوم که لباس بین‌المللی بر تن خود پوشانده‌اند. این قبا باعث می‌شود که خود را گم کنند. این خودخواهی‌ها آنها را به مسیری می‌برد که قبلی‌ها رفتند. داوران جوان باید به فکر خود باشند و کمیته داوران هم به آنها توجه کند. کمیته و دپارتمان داوری نباید از کوچک‌ترین اشتباه آنها گذشت کرده و بی‌جهت نباید از داوران دفاع کنند.

غیاثی ادامه داد: وقتی داوری اشتباه کرده و همه آن را دیده‌اند، کمیته داوران نباید بگوید که اشتباه نکرده است. آنها با چه کسی می‌جنگند؟ ما که بیرون نشسته‌ایم و کارشناسی می‌کنیم، از بیرون گود نمی‌گوییم لنگش کن! ما هم سوابقی داریم و نمی‌خواهیم آن را به باد بدهیم. ما که در رسانه‌ها صحبت می‌کنیم، آبرویمان را از سر راه نیاورده‌ایم که به خاطر خوشایند یا بدآیند کسی اظهارنظر کنیم. متاسفانه کمیته و دپارتمان داوری گاهی با دفاع‌های بیجا از داورانی که دیگر دوره‌شان تمام شد، جامعه داوری را زیر سوال می‌برند.

وی در ادامه گفت: از رسانه‌ها و به ویژه خبرگزاری‌ها گله دارم. آنها زیر صحبت‌های ما نظرات مخاطبان را منتشر می‌کنند؛ در حالی که اگر از همان‌ها بپرسید که داوری چند قانون دارد، نمی‌دانند. حرف‌های ما که نتیجه بازی‌ها را عوض نمی‌کند.

غیاثی افزود: گاهی سرمربی یک تیم به شدت به یک داور اعتراض می‌کند تا اگر در آن بازی به ضررشان سوت زد، در بازی بعدی به سودشان سوت بزند. گاهی این اتفاق رخ می‌دهد.

رییس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال همچنین گفت: از داور باتجربه‌ای مثل زرگر توقع این اشتباه‌ها را نداریم. نکته مثبت داورانی مانند او جاگیری‌های خوب و دوندگی بود اما اکنون او در چنین مواردی ضعیف عمل می‌کند. انگار او در داوری اشباع شده و دیگر برایش مهم نیست. کمیته و دپارتمان داوری باید به داوران جوان بیشتر میدان دهد تا از اشتباه‌های خود درس و تجربه بگیرند نه این که به داوران پیر و سن و سال‌دار بها بدهد و آنهایی را برگرداند که مدتهاست داوری نکرده و تست نداده‌اند.

غیاثی در پایان بار دیگر میدان دادن به داوران جوان را اقدامی خوب توصیف کرد و ضمن تقدیر از کمیته داوران گفت: مراقب باشید که داوران جوان به بیراهه نروند. سریع آنها را بین‌المللی نکنید و حواسشان باشد که اشباع نشوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها