کد خبر: ۲۵۹۴۴۲
زمان انتشار: ۰۰:۴۶     ۱۸ مهر ۱۳۹۳
سابقا بچه پولدار لفظ مثبتی محسوب نمی شد . اشاره داشت به این که فرد مورد خطاب ، بچه است و هنوز برای خودش آقا یا خانم نشده و هنوز متکی است به ثروت سرشار پدر . و این موضوع افتخار آمیزی نبود . ولی از وقتی که صرف داشتن ثروت ، ارزش شده و طریقه به دست آوردن آن موضوعیت خود را از دست داد ، بچه پولدار هم دیگر عنوان توهین آمیزی نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حتی برخی به بچه پولدار بودن خود افتخار می کنند ، در شبکه های اجتماعی برای خودشان صفحه درست می کنند و عکس می گذارند که ایها الناس ! ببینید که ما ساعت سواچ اصل دستمان بود و به ماشین مازراتی تکیه دادیم و با گوشی آی فون 6 از خودمان سلفی گرفتیم . حالا هنوز وارد نیم قرن دوم زندگی مان هم نشده و ریالی ارزش افزوده تولید نکرده بودیم ، مهم نیست . مهم این است که ما بچه پولدارهای تهرانیم . Rich Kids of Tehran

صفحه بچه پولدار های تهران اینستا گرام که عکس های قرار داده شده بر روی آن در چند روز گذشته بسیاری را در داخل و خارج کشور بهت زده کرد ، تقلیدی است از یک صفحه مشابه خارجی به نام  rich kids of Instagram    که بچه پولدارهای آمریکایی ، عکس های شان در حال خوشگذرانی های پرهزینه از قبیل سواری بر کشتی های تفریحی ، رانندگی ماشین های مدل بالا ، حضور در پارتی های خاص و پوشیدن لباس ها و ساعت های گرانقیمت را به نمایش می گذارند .

این صفحه در آمریکا توجهات بسیاری به خود جلب کرد . تا جایی که 2 ریلیتی شو در مورد آن ساخته شد و بنیان گذار این صفحه ، کتاب  rich kids of Instagram   را  تالیف و منتشر کرد . وی در این کتاب اعتراف کرد که : « این بچه ها با شخصیتی لوس بار آمده اند ، دسته دسته پول دور می ریزند ، و بیش از اغلب کسانی که ممکن است از آن ها بزرگتر هم باشند ، درگیر روابط جنسی ، مواد مخدر ، و خودنمایی هستند . »

تصاویر منتشر شده بر روی صفحه ی بچه پولدار های تهران هم موید این مطلب است که آن ها از همتایان خارجی خود در زیاده روی در مسائل جنسی و مصرف نوشیدنی های الکلی دست کمی ندارند . تصاویری که نمایانگر استخر پارتی های مختلط و سرو بطری های برگ مشروب است  .

مساله ای که باعث شده است حتی روزنامه تایمز رژیم اشغالگر قدس با تیتر « بچه پولدار های بی شرم و حیای تهران » به این صفحه بپردازد .

در سطوح مختلف واکنش های بسیاری به انتشار عکس های بچه پولدار ها نشان داده شده است . در اینستاگرام صفحه ی بچه های فقیر تهران poor kids of Tehran   راه اندازی شد که با عکس های  خود از جوانان و کودکان جنوب شهری ، نمایان گر شکاف طبقاتی پیش آمده در این شهر هزار رنگ است .

در حالی که تحت فشار تحریم های اقتصادی غرب و سوءمدیریت داخلی شرایط سختی را برای زندگی عموم مردم رقم زده است ، به نظر می رسد که طبقه ی ثروتمند جدیدی در ایران شکل گرفته است . نو خاستگانی که هیچ شباهتی به ثروتمندان پیشین این مرز و بوم ندارند . در گذشته نه چندان دور ، طبقه ی ثروتمند اجتماع عمدتا از گروه صنعتگران و بازرگانان بودند که در عین تولید و کار آفرینی ، در رفتار و سلوک اجتماع خود ، مردم داری و دستگیری از ضعفا جزو ویژگی های آنان بود . افرادی که معمولا بدون سرمایه آن چنانی و با کف با کفایت و تلاش و پشتکار خود از پلکان ترقی بالا رفته بودند  و سعی می کردند این راه و رسم را به فرزندان خود هم منتقل کنند . بازاری های قدیمی و صنعتگرانی چون مرحوم خلیلی بنیان گذار گروه صنعتی بوتان از این دست بودند .  اما به نظر می آید این طبقه جدید ثروتمند که خود با افتخار بر طبل رسوایی خود می کوبد ، یک شبه ره صد ساله رفته است . پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود می نویسد : « فساد اقتصادی ، بازار سیاه و دلالی های نفت طبقه ای مشابه طبقه ی ثروتمند الیگارشیک روسیه در ایران پدید آورده است .  »

تهران در دوران رکود اقتصادی بزرگترین وارد کننده پورشه در خاورمیانه است

گاردین هم در گزارش خود اشاره می کند که : « اگر شما  نتوانید نفت را از کانال های معمول آن بفروشید ، آن وقت راه های میان بر و دلالی نفت خود را نشان می دهد . راهی که اگر چه ممکن است در آمد کافی برای برآوردن هزینه های یک دولت را در پی نداشته باشد ولی می تواند بخش عمده ای از ثروت یک ملت را در اختیار عده ای معدود قرار دهد . این که تهران در دوران رکود اقتصادی و تحریم های بین المللی بزرگترین وارد کننده پورشه در خاورمیانه است ، موید این مطلب خواهد بود  »       

سایت خبری بی بی سی نیز نوشت  که اگر اعداد فارسی بر روی پلاک ماشین ها نبود ، می شد این تصاویر را عکس هایی از ثروتمندان آمریکایی فرض کرد .

موضوع دیگری  که توجه رسانه ای جهان را به خود جلب کرده است ، این موضوع است که با وجود دستگیری و محکومیت جوانان سازنده کلیپ هپی درروز های گذشته ، بچه پولدارهای تهرانی قطعا باید فرزندان پدرانی متنفذ و قدرتمند باشند که بی هیچ هراسی تصاویر استخر پارتی ها و مشروب خواری افراطی خود را بر روی فضای مجازی منتشر می کنند .


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها