کد خبر: ۲۶۰۳۸۴
زمان انتشار: ۱۶:۱۰     ۲۱ مهر ۱۳۹۳
قرار است چهارشنبه این هفته زلزله‌ای به قدرت 6,2 ریشتر شهرستان قروه را به لرزه درآورد، این زلزله با اما و اگرهایی همراه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، هرازگاهی شاهد وقوع زمین لرزه‌هایی در نقاط مختلف دنیا و کشورمان هستیم، زمین‌لرزه‌هایی که گاه موجب تخریب هزاران خانه و از بین رفتن هزاران انسان می‌شود.

نام زلزله هراس و دلهره را به همراه دارد اما این موضوع نباید موجب شود ما از آنچه باید در زمینه زلزله بدانیم کوتاهی کنیم.

حالا قرار است چهارشنبه زلزله‌ای به قدرت 6,2 ریشتر، شهرستان قروه را بلرزاند و این نه شایعه است و نه یک پیشگویی بلکه بخشی از یک مانور بزرگ است که برای کسب آمادگی از سوی ستاد مدیریت بحران استان، انجام می‌گیرد.

قرار است زمین لرزه‌ای به بزرگی 6,2 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین، قروه را بلرزاند البته این زلزله شاید محسوس نباشد اما آمادگی کسب شده در این مانور که با محوریت زلزله‌ای بزرگ انجام می‌گیرد می‌تواند منجر به آمادگی در برابر حوادث واقعی شود.

هنگامی که یک حادثه غیرمترقبه فراگیر جمعیت زیادی را درگیر کند مراکزی چون هلال احمر، اورژانس‌های کشوری که وظیفه آن‌ها امدادرسانی است به تنهایی از عهده اداره حادثه بر نمی‌آید بنابراین باید تمام سازمان‌ها آمادگی و قابلیت‌های لازم جهت پیشگیری از بروز حادثه و مقابله با آن جهت به حداقل رساندن خسارت و همکاری با نیروهای امدادگر را داشته باشند.

و حالا همه این نهادها آمادگی دارند تا مجموعه حوادث غیرمترقبه‌ای را که پیش‌بینی کرده‌اند، مدیریت کنند.

10 تیم در مانور امداد و نجات شرکت دارند

رئیس جمعیت هلال احمر قروه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قروه با بیان اینکه هدف اصلی این مانور سنجش آمادگی گروه‌های امداد و نجات، است، گفت: شهرستان قروه برای دومین بار میزبان این مانور به صورت استانی است.

فاضل رحیم‌زاده اظهار کرد: قرار است نیروهای امدادی در پنج بخش مهارت و آمادگی خود را به نمایش بگذارند.

وی افزود: مانور امداد و نجات هوایی، امداد و نجات در کوهستان، امداد و نجات در سیلاب، امداد و نجات در جاده و امداد و آواربرداری و اسکان، مانورهای تخصصی هستند که نیروهای امدادی آن را برگزار می‌کنند.

به گفته این مسئول، این مانور به مناسبت هفته مقابله با کاهش اثرات بلایای طبیعی روزهای 23 و 24 مهرماه انجام می‌گیرد و مساحتی به وسعت 2 کیلومتر برای این مانور در نظر گرفته شده است که بخش نجات در کوهستان در کوه کولاوا و نجات غریق در دریاچه سراب انجام می‌شود.

رحیم‌زاده افزود: 10 تیم عملیاتی از استان در این مانور شرکت دارند که هر تیم متشکل از هشت نفر است.

وی تصریح کرد: این مانور در مقایسه با مانورهایی که تاکنون در استان انجام گرفته است دارای ظرفیت عملیاتی بیشتری در حوزه تخصصی است.

رئیس جمعیت هلال احمر قروه ایجاد هماهنگی بیشتر در بین اعضای ستاد مدیریت بحران برای برخورد با حوادث و سوانح احتمالی، ارزیابی توان عملیات‌های تخصصی نیروهای امدادی و سنجش میزان توانمندی در اسکان آسیب‌دیدگان را از جمله اهداف این مانور اعلام کرد.

آمادگی کامل برای برگزاری مانور امداد و نجات

فرماندار قروه نیز در نشست هماهنگی برگزاری این مانور که با حضور مسئولین جمعیت هلال احمر شعب استان کردستان برگزار شد، گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی آماده همراهی با نیروهای امدادی برای برگزاری هرچه بهتر این مانور هستند.

محمد شرف‌بیانی برگزاری این مانور را با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران، زمینه‌ای مناسب برای کسب آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تلاش برای تسکین آلام بشری، کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم مقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه تبعیض میان آن‌ها و تلاش برای تامین احترام انسان‌ها از مهم‌ترین ارکان فعالیت جمعیت هلال احمر است، تصریح کرد: تلاش‌های داوطلبانی این نهاد برای تحقق این اهداف بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

شرف‌بیانی خاطرنشان کرد: هلال احمر از نیروهای پیشرو در سوانح و حوادث است که در بخش‌های دیگر نیز می‌توان فعالیت گسترده این نیروها را به خوبی مشاهده کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها