کد خبر: ۲۶۰۴۷۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۲۲ مهر ۱۳۹۳
مسعود ده نمکی در برنامه "بعضیا":
کارگردان معراجی ها گفت:به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم. ابتدا دوست داشتم پزشک شوم و یک توپ پلاستیکی دو لایه بهترین وسیله‌ی شادی آفرین برایم بود اما به نظرم کودک امروز بیش از همه به محبت نیاز دارد.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، قسمت پنجم برنامه‌ی بعضیا به تهیه کنندگی و اجرای علی ضیا در حالی روی آنتن رفت که مجری این برنامه پس از سلام و احوال پرسی، عرض تبریک عید غدیر و تشکر از تمام موافقان و مخالفان برنامه نوید حضور جنجالی‌ترین کارگردان سینما را در برنامه‌اش به بینندگان داد. 
پس از پخش آیتمی از پیشینه‌ی کاری مسعود ده نمکی این کارگردان به گفتگو با علی ضیا پرداخت. 

5 روز در زندان به سر بردم 

مسعود ده نمکی در باره دوران کودکی‌اش گفت: خانواده گرم 10 نفره‌ای داشتیم که برای تامین مخارج تحصیلم در نانوایی کار می‌کردم. در آن زمان بحث‌های سیاسی از دبستان شروع می‌شد و من هم درگیر آن می‌شدم.
 
وی افزود:در زمان گذشته انتقاد تاوان داشت و من هم به دلیل یک انتقاد فرهنگی 5 روز به زندان رفتم. ابتدا دوست داشتم پزشک شوم و یک توپ پلاستیکی دو لایه بهترین وسیله‌ی شادی آفرین برایم بود اما به نظرم کودک امروز بیش از همه به محبت نیاز دارد.
 
هیچگاه ضعیف کشی نمی‌کنم 

مسعود ده نمکی در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون خجالتی بودنش گفت: رفتارهای من به رفتارهای طرف مقابلم بستگی دارد. هیچگاه ضعیف‌کشی نمی‌کنم ولی در مقابل افراد سرکش قدرتمندسکوت نمی‌کنم.

وی افزود: انتقادپذیر بودنم هم بستگی به لحن فرد انتقاد کننده دارد. زمانی که خبرنگاری می‌کردم افرادی که با هیچ نشریه‌ای حاضر به مصاحبه نمی‌شدند با من گفتگو می‌کردند. زیرا نقدهایم جوانمردانه است و حقوق مصاحبه شونده را در نظر می‌گیرم.
 
کارگردان "اخراجی‌ها" اظهار داشت: تقلب‌ها، ندیدن‌ها و جریان‌سازی‌ها عصبانی‌ام می‌کند بعضی از نقدها بغض‌هاییست که از زمان روزنامه نگاریم در ذهن دوستان مانده و انتقام آن روزها را می‌گیرند. 

هیچ کس به خاطر "یخچال "به جبهه نرفت 

ده نمکی در خصوص "اخراجی‌ها‌1" گفت: "اخراجی‌ها1" داستان گروه‌های مختلف از انسان‌ها بود که با انگیزه‌های مختلف به جبهه رفتند، بعضی از دیالوگ‌های گفته شده در آن صرفا طنز بود؛ همه می‌دانند که هیچ کس به خاطر تلویزیون یا یخچال به جبهه نرفت.
 
وی ادامه داد: ابتدا نام اخراجی‌ها "کیمیاگران"بود اما با مطالعه‌ی کتابی که در رابطه با زبان طنز بود، تصمیم به تغییر نام و محتوای آن گرفتم.
 
کارگردان رسوایی عنوان کرد: استفاده از زبان طنز نیاز به مطالعه و تحقیق دارد. به همین دلیل است که "اخراجی ها1" بارها و بارها بهترین فیلم از دیدگاه مخاطبان شناخته شد و تنها فیلمی که بتواند 20 میلیارد تومان فروش کند رکورد آن را زده است.

پرداختن به حاشیه به جای متن دلیل افت فیلم‌های سینمای ما است
 
مسعود ده نمکی با اشاره به بعضی از هزینه‌های میلیاردی که در سینما انجام می‌شود گفت: گارگردانان زیادی با صرف مبالغ هنگفت از فروش نفت و گاز دولتی فیلم‌هایی می‌سازند که حتی به اندازه ی 10 درصد آن هم فروش ندارد. 

وی ادامه داد: دلیل افت سینمای ما پرداختن به حاشیه به جای اصل مطلب است. من در فیلم‌سازی عقیده‌ی خاص خود را دارم و خاطرات و باورهای خود را به تصویر می‌کشم بیان مسائلی که به آنها اعتقاد نداریم باعث پایین آمدن کیفیت اثرمان خواهد شد.
 
"معراجی‌ها" استعاره‌ای از زندگی من است 

مسعود ده نمکی درخصوص جبهه رفتن خود گفت : پدرم مخالف سرسخت جبهه رفتنم بود. روزی بدون اطلاع خانواده به اصفهان و از آنجا در 16 سالگی به جبهه رفتم. به یاد می‌آورم اولین باری که ترکش خوردم، ترس از پدرم برایم رعب آور تر از ترکش بود.

وی افزود: سریال "معراجی‌ها" استعاره‌ای از زندگی من است. این سریال به دور از کلیشه و با این حجم انبوه بازیگر تنها در 4 ماه ساخته شده است. بعضی از کارگردانان یک قسمت آن را در 8 ماه می‌سازند اما من با صرف هزینه‌ای اندک کاری با کیفیت تولید کردم. 

کارگردان "معراجی‌ها" اظهار داشت: آثار حوزه دفاع مقدس پرهزینه هستند و تلفات جانی و مالی زیادی را به بار می‌آورند پروژه‌ای بوده که جان 13 تن از عواملش را گرفته است متاسفانه در معراجی‌ها هم 7 نفر شهید شدند. 

وی ادامه داد: به دلیل هزینه بر بودن آثار حوزه دفاع مقدس کارگردانان مجبورند به پذیرش اسپانسرهای مختلف تن دهند اما من از همان اپتد نقد می‌کردم و نمی‌توانم کار سفارشی انجام دهم جالب است بدانید همین معراجی‌های 30 قسمتی کم هزینه 5 میلیارد تومان فروش داشت معراجی‌ها قصه‌ی انسان‌های معتقد به جبهه و دفاع است و قهرمانش از پزشکی به خاطر وطن گذشته کاری که در آن دوران خیلی‌ها کردند. در این فیلم و دیگر آثارم طبیعی ترین صحنه های جنگ با کمترین هزینه به تصویر کشیده شد.
 
به دنبال جنجال آفرینی نیستم 

ده نمکی در خصوص نحوه ی ورودش به سینما گفت: من یک روزنامه نگار بودم و انتقادهای زیادی به سینماگران می‌کردم اما چون گوش شنوایی وجود نداشت خودم وارد جریال فیلم سازی شدم. 

وی افزود: توقف فیلم "آدم برفی" تقصیر من نبود. من از آن گروه خواستم فتوای دینی زن کردن عبدی را آشکار کنند و آنها این کار را نکردند. در مجله‌ی من افراد زیادی فعالیت می‌کردند که نتیجه‌ی هر کار خوب و بد آن‌ها به نام من تمام می‌شد.
 
کارگردان "رسوایی" بیان کرد: تیتر معروف "آژانس گیشه‌ای یا شیشه‌ای" تخریبی نبود و به بهتر شدن این فیلم کمک کرد.
 
وی درخصوص دلایل موفقیتش در سینما اظهار داشت: در فیلم سازی ابتدا ایده‌ی اولیه را خلق می‌کنم و بعد از طراحی و توجه به فیلم نامه، آن را می‌سازم در روز نامه نگاری هم همین روش را داشتم. هدفم به تصویر کشیدن ناگفته‌ها و خارج شدن از کلیشه است زیرا داستان‌های استثنایی خریدار دارند. از شهرت و جنجال آفرینی گریزانم اما این‌ها به دنبال من می‌آیند.
 
مگر می شود با پیامک فیلم ساخت؟ 

ده نمکی در خصوص افزودن چاشنی طنز به آثار حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: وقتی "لیلی با من است" ساخته شد به دلیل شکسته شدن کلیشه خوشحال شدم، من از این که دوستان با اس ام اس و جک فیلم بسازند و 8 میلیارد بفروشند مسرور می‌شوم ولی مگر چنین چیزی امکان دارد؟ 

وی افزود: زبان هنر گویاترین زبان بدون تاریخ مصرفی است که می‌توان با آن سیاست را به تصویر کشید.
 
این کارگردان در خصوص آینده‌ی کاری‌اش خاطرنشان کرد: سال 83 تصمیم داشتم 10 فیلم بسازم که به هدفم رسیدم کتابی هم پیرامون زندگی اسرای مظلوم پاپ کردم و قصد دارم کتابی در مورد تاریخ معاصر بنویسم؛ به خودم هیچ نمره‌ای نمی‌دهم و امیدوارم این چندگانگی در سینما از بین برود. 

در پایان علی ضیا با خواندن شعری در وصف حضرت علی (ع) به برنامه‌اش پایان داد.

باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها