کد خبر: ۲۶۱۲۴۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۲۴ مهر ۱۳۹۳
حجت الاسلام غزلاوی در گفتگو با پایگاه۵۹۸؛
جامعه ی ما در حال گذر از مدرنیته و به طور کلی مکاتب شرقی و غربی است، شاید کسی بپرسد جامعه چه طور در حال گذر است؟/ فرد گراست یعنی قائل به کار اجتماعی نیست. که متأسفانه هر دوی این ویژگی ها در جامعه ی امروز دیده می شود/ انسان را فردی مصرفی معرفی می کند البته رقابت کننده، در غرب رقابت در اوج است

حجت الاسلام و المسلمین خلیل غزلاوی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در مورد سبک زندگی مهدوی گفت: جامعه ی ما در حال گذر از مدرنیته و به طور کلی مکاتب شرقی و غربی است، شاید کسی بپرسد جامعه چه طور در حال گذر است؟ بنده معتقدم حضرت امام خمینی(ره) با انقلابی که انجام داد توانست سبک و مکتب زندگی جدیدی را به دنیا معرفی کند و سبک زندگی مدرنیته و لیبرال دموکراسی را به چالش بکشد.


حجت الاسلام غزلاوی در ادامه در مورد مفهوم سبک زندگی افزود: مفهوم سبک زندگی یکی از مفاهیم علوم اجتماعی است که اخیراً مورد توجه جامعه شناسان دنیا قرار گرفته و در دوران ما به خصوص در دهه‌ی اخیر با حساسیت مقام معظم رهبری توسط جامعه ی ما و مخصوصاً در حوزه و دانشگاه به آن پرداخته شده که جای قدردانی از همه ی عزیزان دارد.


ما در زمان‌های مختلف با ترکیب سبک زندگی روبه رو هستیم و در شکل های مختلف از آن یاد میشود که برای نمونه می توان به "Life Style" غربی اشاره کرد که تنها وصف زندگی مصرفی انسان دوره ی استقرار جامعه ی سرمایه داری است. یعنی وقتی، ما به مکتب سرمایه داری مراجعه می کنیم می بینیم که لایف استایل را معرفی می کند.


وی درباره‌ی واژه‌ی لایف استایل با تاکید بر نگرش سکولار گفت: برای شناخت این سبک زندگی می توانیم به ویژگی های سبک زندگی مراجعه کنیم که بنده این ویژگی ها را در سه محور عرض می کنم:


1. لایف استایل یک سبک انسان مدار است (امانیسم) و مبنای خودش را با امانیسم قرار داده و با این ویژگی دست بشر را از عالم وحی قطع می کند، یعنی ارتباط با عالم ماورای فیزیک را قائل نیست؛ اگر قائل به انسان مداری شد یعنی حذف خدا.


2. فرد گراست یعنی قائل به کار اجتماعی نیست. که متأسفانه هر دوی این ویژگی ها در جامعه ی امروز دیده می شود حتی در میان مسلمانان و شیعیان به خصوص در بحث های سیاسی، که ارتباط انسان ها با عالم وحی قطع شده و انسان مدار شده اند. همجنین فرد گرایی هم بسیار مشاهده می شود مثل افراذی که گوشه گیری اختیار می کنند یا بحث تصوف غلطی که امروزه مطرح شده.


3. انسان را فردی مصرفی معرفی می کند البته رقابت کننده، در غرب رقابت در اوج است، در بحث تبلیغات، بازاریابی و... بسیار رقابت دارند.


ما می توانیم لایف استایل را یک زندگی سکولار بدانیم و اگر بخواهیم زیباتر بیان کنیم باید این طور بگوییم که زندگی روزمره ی انسان مدرن امروزی است که در جهان بسیار کوچک شده ی جامع ی مدنی زندگی می کند و چیزی فراتر از آن را متصور نیست یعنی کاری به آسمان ها ندارد و حتی می توان گفت در حد یک حیوان شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ارمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
سلام بنده تازه با سایت شما آشنا شدم خیلی حال کردم لطفا تبلیغات خود را بیشتر کنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها