کد خبر: ۲۶۲۲۵
زمان انتشار: ۱۷:۴۳     ۲۱ آبان ۱۳۹۰
راه حل پیشنهادی ایندیپندنت:
ایندیپندنت در مقاله‌ای از دیپلماسی به عنوان تنها راه مقابله با ایران نام برد و تصریح کرد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه ایندیپندنت نوشت: گزارش اخیر آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران سبب شد تا کشورهای مدعی انحراف برنامه هسته‌ای این کشور بیش از پیش نسبت به ادعای خود پای فشارند و فشارها بر ایران را به شدت افزایش دهند. گرچه در این گزارش به صراحت از اقدام ایران به تولید سلاح یا قریب‌الوقوع بودن آن سخنی به میان نیامده، اما مواردی چون شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و مدل‌سازی ذکر شده است.

با وجود گزارش چهار سال قبل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ایران فعالیت‌های ادعایی مرتبط با تولید سلاح هسته‌ای را از سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، اما آژانس بار دیگر این ادعا را مطرح ساخته که این کشور بطور مخفیانه به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهد.

بنابراین گزارش، مجموع این ادعاها و گزارش‌ها باعث شد تا کشورهای غربی، وجود یک ایران هسته‌ای را غیر قابل تحمل خوانده و اعلام کنند برای متوقف کردن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، تمام گزینه‌ها - از جمله حمله نظامی - در دستور کار قرار دارد.

آغاز موج فشارها علیه ایران و مقاومت چین و روسیه

در همین راستا موج تحریم‌ها علیه ایران آغاز و همواره بر شدت آن افزوده شد. اما تجربه ثابت کرده است که تحریم‌های عادی نمی‌تواند اراده یک کشور را متزلزل کند. بنابراین تحریم‌های به اصطلاح کشنده از جمله تحریم صادرات انرژی ایران در دستور کار قرار گرفت. اما حق وتوی چین و روسیه سبب عدم اجماع و اجرایی شدن این طرح‌ شد.

در همین حال، فشارها بر باراک اوباما افزایش یافت تا اقدامی مؤثر در این زمینه انجام دهد. این فشارها با افشای طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا شدت گرفت. سناریویی که رسانه‌های داخلی آمریکا نیز دروغین بودن آن را تأیید کرده‌اند.

بعد دیگر این قضیه، اسرائیل است. با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نرمش اوباما در برابر ایران از سوی لابی اسرائیل قابل تحمل نبوده و در این صورت وی رأی یهودیان آمریکا را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، ایران هسته‌ای تهدیدی برای آمریکا به شمار نمی‌رود. بلکه تهدید اصلی متوجه اسرائیل و همسایگان ایران خواهد بود. ایندیپندنت همچنین مدعی شده است که هسته‌ای شدن ایران می‌تواند مسابقه تسلیحات هسته‌ای با حضور عربستان را در خاورمیانه کلید بزند.

ایران نیز همواره این ادعاها رد کرده و رسما اعلام کرده است که قصد و نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد.

 احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران و فروپاشی اقتصاد جهان

با تمام این تفاسیر، لزوم برخورد سخت با ایران برای کشورهای غربی و اسرائیل شاید ضروری به نظر برسد، اما حمله به این کشور و هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای آن نیز پیامد‌های فاجعه‌باری خواهد داشت.

در هفته جاری هیاهوی حمله قریب‌الوقوع پیش‌دستانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، مانند آنچه در سال ۱۹۸۱ علیه عراق و سال ۲۰۰۷ علیه سوریه انجام شد، رسانه‌های دنیا را پر کرده است. اما چنین حمله‌ای تمام منطقه خاورمیانه را متشنج و درگیر جنگ خواهد کرد. در شرایطی که اقتصاد جهانی با بحران‌های کنونی به مرز انفجار رسیده است، اقدام احتمالی ایران در بستن تنگه هرمز که ۴۰ درصد صادرات نفتی جهان از آن می‌گذرد، اوضاع وخیمی را برای کل دنیا رقم خواهد زد.

علاوه بر این، ایران پیش بینی چنین حمله‌ای را کرده و تأسیسات هسته‌ای این کشور به سیستم‌های دفاعی خوبی مجهز شده‌اند. بنابراین حتی موفقیت چنین حمله غافلگیر کننده‌ای نیز معلوم نیست. تنها راه توقف حتمی برنامه ایران حمله آمریکا و متحدانش به ایران و اشغال این کشور می‌باشد که هیچ یک از کشورهای مذکور برای چنین اقدامی پیش قدم نخواهند شد.

تنها یک راه برای برخورد با ایران باقی می‌ماند. راهی که پیش از این در مورد برزیل، آرژانتین و آفریقای جنوبی مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه‌بخش بوده است.

ایندیپندنت پیشنهاد داده است که باید از اختلافات موجود و فاصله گرفتن گروه‌های داخلی ایران از یکدیگر استفاده کرد. اما این استفاده به معنای فرو ریختن بمب نیست، بلکه به معنای بکارگیری دیپلماسی است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها