کد خبر: ۲۶۳۱۱۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۳۰ مهر ۱۳۹۳
گزارشی از معیشت طلاب علوم دینی؛
مردم به دلیل اینکه شغل طلبگی شغل حساسی است و همچنین تعداد کمی نیز روحانی وجود دارد اطلاع چندانی از سطح زندگی طلاب ندارند / اما این مبلغ از کجا تامین میشود؟ هنگامی که مردم وجوه شرعی (مانند خمس و زکات) را پرداخت میکنند، در شرع مصارف مشخصی برای آن تعیین شده است. مراجع بخشی از آن را باید به فقرا بدهند و بخشی را آن را صرف تبلیغ دین کرده و.... / این درحالی است که در ادیان و فرهنگ های دیگر مروجان دینی دارای جایگاه اجتماعی و درآمدهای بالایی هستند
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، میزان درآمد در هر طبقه ای از جامعه مانند پزشکان، مهندسان و استادان به طور کلی مشخص است. طلاب نیز یک طبقه از جامعه را تشکیل می دهند که با اسامی مختلف چون روحانی، مبلغ، آخوند و ... شناخته می شوند و سطح درآمد حدودا مشخصی دارند. اما مردم به دلیل اینکه شغل طلبگی شغل حساسی است و همچنین تعداد کمی نیز روحانی وجود دارد اطلاع چندانی از سطح زندگی طلاب ندارند. در تصور برخی از جامعه این وجود دارد که حکومت و نظام دست روحانیت است و هرجا که آنها هستند پس پول و درآمدهای هنگفت نیز آنجاست. تصورات غلط از سطح معیشت روحانیون در بین عامه مردم بسیار زیاد است و اکثر جامعه دید صحیحی از این مسئله ندارند.

حجت‌الاسلام احسان تیموری یکی از طلاب حوزه علمیه درباره درآمد اصلی طلاب و منبع اصلی این درآمد می گوید "درآمد اصلی طلاب در حوزه های علمیه شهریه است. شهریه مقدار پولی است که مراجع و مجتهدین در اول هر ماه قمری جهت کمک هزینه تحصیل مانند بورسیه دانشجویی به طلاب پرداخت می‌کنند. البته میزان شهریه متفاوت است مانند مجرد بودن یا متأهل بودن، میزان سطح تحصیل، ممتاز بودن یا حافظ قرآن بودن، پژوهشگر بودن و معمم بودن".

حجت الاسلام تیموری درباره بالاترین و پایین ترین سطح میزان شهریه برای هر نفر از طلاب توضیح می دهد "در حال حاضر حداقل شهریه در حوزه 140 هزار تومان است که به مجردهای پایه یک پرداخت می‌شود، که البته 30 هزار تومان آن بابت بیمه کسر میشود. بیشترین حداکثر شهریه هم حدود 380 هزار تومان که متعلق به طلاب درس خارج معمم است، حافظ قرآن و پژوهشگر هستند".



اما این مبلغ از کجا تامین میشود؟ هنگامی که مردم وجوه شرعی (مانند خمس و زکات) را پرداخت میکنند، در شرع مصارف مشخصی برای آن تعیین شده است. مراجع بخشی از آن را باید به فقرا بدهند و بخشی را آن را صرف تبلیغ دین کرده و.... مراجع بزرگوار نیز آن بخشی که مربوط به تبلیغ اسلام میشود را به طلابی پرداخت میکنند که بار اصلی فهم دین و تبلیغ آن را بر عهده دارند. در شهریه طلاب هیچ بودجه دولتی یا بیت المال یا اموال کشور و... دخیل نمیباشد و از این جهت روحانیون و حوزه های علمیه استقلال کامل دارند.

علما و مراجع تقلید به خاطر دور بودن حوزه های علمیه از سواستفاده و سیاست زدگی و جناح بندی، به دلیل وابسته بودن به دولت، از دریافت هرگونه بودجه‌ی دولتی برای پرداخت به طلاب خودداری می کنند و یکی از دلایل پایین بودن شهریه روحانیون نیز همین امر است.

از آنجا که وظیفه ذاتی روحانیت، نشر و تبلیغ اسلام است، یکی از برنامه های رایج بین طلاب معمم (7سال درس خوانده) داشتن حرکت های تبلیغی است. به این معنا که در ایامی خاص، مانند ماه محرم و ماه رمضان به نقاط مختلف کشور رفته و در مساجد، هیات ها، مدارس و دانشگاه ها به فعالیت ترویجی رونق می بخشند. در ایام تبلیغ نیز معمولا با برگزاری کلاس های مختلف، تعظیم شعایر، سخنرانی و... تلاش به تبیین صحیح دین برای مردم به ویژه جوانان دارند که میتوان آن را یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی کشور دانست که یک تنه دربرابر تهاجم گسترده فرهنگی با هزاران ابزار ایستادگی کرده است. در پایان ایام تبلیغ نیز، مردم و یا نهادهای مسئول مبالغی را به مبلغ اهدا میکنند که غالبا بین 600 تا یک میلیون تومان است، که اگر بر ماه‌های سال تقسیم شود، مبلغ قابل توجهی نخواهد بود.

اما وقتی به مخارج طلاب نگاه میشود، مخارج آن ها تفاوت چندانی با دیگر اقشار جامعه ندارد. نهایت کاستی خرج آنها میتواند تعاونی مصرفی باشد که البته تمامی ادارات و ارگان های خصوصی و دولتی نیز مشابه آن و یا بهتر از آن را دارند، تعاونی مسکن طلاب نیز مانند دیگر اقشار جامعه است و در آن تعدادی محدود آپارتمان با شرایط مشابه تعاونی مسکن ادرات به برخی طلاب داده میشود و بهای آن در اقساط کوتاه یا بلند مدت دریافت میگردد. اما آنچه مخارج طلاب را بیشتر از دیگران میکند آن است که وظیفه اصلی آنها تحصیل است و تحصیل یعنی خرید کتاب (با قیمت های بالا) شرکت در دوره های مختلف و... که در شغل های دیگر به ویژه کارمندان چنین هزینه هایی وجود ندارد.

این درحالی است که در ادیان و فرهنگ های دیگر مروجان دینی دارای جایگاه اجتماعی و درآمدهای بالایی هستند، چرا که آنها عمر خود را صرف تحصیل علم دین کرده و آن را به رایگان در اختیار مردم قرار میدهند تا راه سعادت را برای ایشان باز نمایند و مردم نیز میدانند که فرهنگ مهمترین دغدغه و نیاز بشر است که زندگی اخروی آنها را تغییر خواهد داد، از این رو دولت ها و مردم پرداخت های مناسب مالی و غیرمالی به مروجین دینی دارند. از طرف دیگر فرقه‎های ظاله‌ای مانند بهاییت و وهابیت برای ترویج خود علاوه بر دستگاه های رسانه ای مروجین خود را با حقوق های فوق العاده بالا به مناطق مختلف جهان میفرستند تا بتوانند بقای خود را حفظ کنند؛ اما در ایران این مهم مورد غفلت واقع شده و موجب شده تا مبلیغن نتوانند آن گونه که باید و شاید به وظیفه خود عمل نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۴
در انتظار بررسی: ۱۷
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
۵
۱۶
من بعنوان یک شهروند تا انجایی اطلاع دارم از 2و3 دفاتر مراجع حقوق دریافت میکنند البته غیر از حقوق ثابتی که دارند در ضمن شهریه مجانی غذا خوابگاه مجانی و حتی سوئیتها در شهرها مجانی است....
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
چرا وقتی اطلاع کامل ندارید اظهار عقیده می کنید؟ چیزی به نام حقوق ثابت برای طلاب وجود ندارد. هیچ سوئیتی هم در اختیار طلاب قرار نمی گیرد. فقط خوابگاه یا همان حجره هست که در بسیاری اوقات امکانات آن خیلی کمتر از خوابگاه دانشجویی است. فقط ناهار می دهند. در ضمن در بهترین حالت و پس از بیش از 10 سال درس خواندن مداوم در سطح 3 حوزه طلاب متعهل حدود 400 الی 500 هزار تومان شهریه دریافت می کنند. ناجوانمردانه قضاوت نکنید.
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
۵
۱
598 جان اون مقدار پولی که سازمان های حوزوی به مبلغین به عنوان دیه می دادند هم اکنون قطع شده است. الان 3 سال است که معاونت تبلیغ طرح هجرت وقتی می خواد به طلبه حکم تبلیغی بدهد انتهای حکم تبصره ای زده با عنوان اینکه هیچگونه تصفیه حسابی نخواهد شدو ضمنا از امسال هم سازمان تبلیغات هم اینگونه حکم می دهد و تصفیه مالی برای مبلغین ندارد. فقط دفتر تبلیغات و اوقاف تصفیه حساب می کنند. این مطلب را هم در نظر داشته باشید
پاسخ
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
۸
۱۵
سلام
از دروغ متنفرم
من خودم طلبه ام، چرا اراجیف تحویل مردم می دید که بعدا حرفتون رو باور نکنند؟
من تو حوزه قم ماهیانه حدود 580 هزار تومان شهریه می گیرم
سعی کنید با مردم روراست باشید که اگر یه روزی واقعیت براشون روشن شد از چشم اونها نیفتید.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳
چه طلبه ی با ادبی
مطمئنی نون امام زمان می خوری؟
پایه ی چندی؟
این رقم ها که بالا نوشته برای پایه ی چنده؟
فکر نمی کنی اول باید این سوال رو جواب بدی بعد نظر بدی؟؟؟؟؟؟
یا حق
یک طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
سلام دوستی که خودتو طلبه می نامی ....
شما کجای قم هستی ما هم بیایم اونجا ....
من طلبه قم هستم ولی اینظوری شهریه نمی گیرم ....
حدالقل معرفی کن تا بقیه هم استفاده کنن
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
تو طلبه نیستی.
خداوند همه رو هدایت کنه.
لطفاً مدیریت سایت نظر من رو منتشر کنند تا با این نظرات هدفدار ، ذهن مردم تشویش نشود.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
آقا مسلم!
این مبلغی که در متن گزارش آمده مربوط به شهریه طلاب شهرستانی است نه طلاب ساکن قم. بله میزان شهریه طلاب ساکن در شهرهای دیگر غیر ازقم بسیار کمتر از طلاب ساکن قم است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
برادر عزیز من هم طلبه ام
لطفا بفرمایید در کدام مدرسه اینقدر شهریه می گیرید . اولین بار است که این مبلغ را از یک طلبه می شنوم . بفرمایید در چه سطح حوزوی قراردارید .
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
598 با سند مطلبش رو نوشت
اگه مردی و راست میگی با سند ثابت کن
آخه اگه طلبه ماهی نزدیک 600 تومن شهریه طلبگی داشته باشه که وضع معیشتیش این نیست!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۳
خوش بحالت پولدار العلماء
طلبه1
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳
سلام طلبه نمای عزیز. میشه ی برنامه بریزی تا منم بیام جای شما.
آخه وضعیت مالیه ما خیلی مناسب میشه اگه بیایم پیش شما
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
۱۲
۳
سلام
درسته از نظر ظاهری کمه
اما
میلیاردی کار راه میندازه
والسلام
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
این را خوب گفتی
خیلی پولش برکت دارد
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳
۳
۱
من هم شنیدم ودیدم که خیلی کمه
حالا اینکه برادر منصف حدود 600 تومن میگیرن نوش جونش
شاید سال بالاتریه وطبیعتا بالاتر میگیره .ولی پایینتری ها خیلی کم میگیرن مثل 150تا 180 که بیشتر از اینو ندیدم ویا نشنیدم .
ما هم توفامیلامون روحانی وطلبه داریم و از کم وکیفش خبر داریم
پاسخ
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳
۱
۶
اضافه كنيد به اين مبلغ: دريافت درصدي از خمسي كه به دفاتر مراجع داده مي‌شود توسط خود طلبه كه به وي بازگردانده مي‌شود. پول اقامه نماز در مساجد و ادارات
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳
۲
۱
ب ما که ۱۱۰ میدن تهران
شهرهای مختلف فرق داره
پاسخ
یحیی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳
۳
۲
سلام
من طلبه پایه 3 هستم و40هزار تومان شهریه میگیرم
پاسخ
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳
کم ببند همیشه ببند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
۰
۲
اصلا به 598 چه ربطی داره
چرا یه حرفی می زنید که مردم باور نمی کنند
کجای زندگی طلبگی با شرائط عادی دنیایی اداره شده که حالا بخواد معیشتش از طرق عادی باشه
آقای 598 یه شعری بگید که تو قافیش گیر نکنید
پاسخ
چه فرقي ميكنه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
۲
۵
lمن نمي دونم چقدر ميگيرند ولي تا چند وقت پيش پولدارهاشون فلوكس لاكپشتي اون هم از كهنه اش سوار مي شدند اما الان در شهر خود ما تبريز پمپ بنزين دارند در بهترين نطقه شهر اقامت دارند چند زن دارند كلا" به اشرافي گري روي اورده اند باغ و ويلا دارند و هزاران نقطه ديگر كه حناي آقايون را كم رنگ كرده است . فقط در مراسمات رسمي لباس مي پوشند .در مجالس آنچناني شركت مي كنند .چيز هايي را كه به مردم مگفتند اخه .امروز مدافع اون شده اند و.....
پاسخ
ایرانی
United States
۲۰:۰۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳
۱
۱
آقایانیکه طلبه اند و درس میخوانند، حقوقشان تقریبا همین قدر است و البته بسیار هم با برکت است. ولی آقایانیکه جذب ادارات شده و یا شغل خاصی دارند، حقوقشون بیشتره، و بعضاٌ درآمد بالایی دارند.
پاسخ
گمنام
United States
۲۰:۲۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳
۲
۳
حالا کم بدن یا زیاد .
شما نه سر پیازی نه ته پیاز .
جمع کن بساتت را ووقت مردم را نگیر .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۶ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳
۳
۰
من خودم مهندسی خوندم و به خاطر توصیه پدرم وارد حوزه شدم.خودمون که خدا رو شکر وضعیتمون بد نیست ولی بیشترین مخالفت با حضور من و امثال من شهریه کم است البته شنیدم برکتش از حقوق میلیونی هم بیشتره . توکل بر خدا
پاسخ
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳
۱
۰
والاما که صدو پانزده شهریه میگیریم
پاسخ
رضا دیرک
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳
۱
۰
سلام من دانشجو عمرانم از ایلام.
تمام دوستام طلبن.از زندگی مجرد تا متاهلشون با خبرم.گلبه متاهل سقف حقوقش 380 هزاره تازه فوق فوقش!
اونمسلم هم که خودش میگه طلبس یا بچه پولداره یا زیرمیزی میگیره من خودم خواستم انصراف بدم برم حوزه اما خوداییش از نداری بعدش ترسیدم الکی فشار نیارین خودتون رو ثابت کنید بجاش تحقیق کنید از منبع قابل اعتماد.قشر طلبه همه جور ادمی توشه از حضرت بهجت گرفته تا شرمنده همه کاره.نیت ادمو میسازه نه حرف
پاسخ
گمنام.ا.
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۳
باسلام.من طلبه شهرستانم زندگی متاهلی ما به خدابا80زار تومان گذشت.الان مبلغ طرح هجرت هستم درروستاهای بسیار دور فاقد خیلی امکانات اولیه با شهریه خلاصه بگم با همه چیز 622000+180000است.بله عزیزان 5انگشت مثل هم نمی شه به جای این حرفها از اصل عقب نیفتید.خواهشاطلبه های شهرستانی راوارد این بازیها نکنیدو همچنین خودتان را.نون واب همه مارا خداوند متعال میدهد اعتقادلازمه است.
ناشناس
-
۱۰:۰۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
از بالا همینطور خواندم و تاسف خوردم بحالمان که چطور این امور ما را مشغول کرده فقط با امام زمانتان درد و دل کنین نه مشکلاتتان را به اشتراک بگذارید.والسلام علی من التبع الهدی
پاسخ
جواد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
سلام،مشهد شهريه اش زياده.اگه درس خارج باشي با همه مراجع ميشه600هزار تومان
پاسخ
علی
France
۱۹:۱۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
۰
۱
با سلام،

نظر به اینکه همیشه ادعای استقلال مالی حوزه از حکومت مطرح هست، پس بودجه 1500 میلیارد تومانی مربوط به نهاد های حوزوی در سال 94، صرف چه کارهایی می شود؟
و آیا این خود نشان دهنده ی عدم استقلال حوزه از حکومت نیست؟
پاسخ
طلبه مدرسه دارالحکمه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
علی جان، اگه این حرفی که شما داری ازش خبر میدی، (من که تا حالا نشنیدم) درست باشه، مربوط به ساختن حوزه های جدید در شهرستانها و مرمت دیگر مدارس میشه، و نه شهریه طلاب.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
۰
۰
با سلام . من یکی از دوستانم در حوزه سپهسالار قدیم تهران درس می خونه مقدماتی رو تموم کرده 200 تومان میگیره 50هزار تومان هم برای بیمه ازش کم میشه دیگه الان بنظرتون با ماهی
150 تومن می شه زندگی کرد معدلشم 19:5
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
۰
۰
ببینید‏ ‏بچه‏ ‏ها‏ ‏طلبه‏ ‏ها‏ ‏از‏ ‏دنیا‏ ‏زدند‏ ‏که‏ ‏تو‏ ‏این‏ ‏راه‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏شهریه‏ ‏اندک‏ ‏زندگی‏ ‏میکنند‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏‏ ‏سلامتی‏ ‏همه‏ ‏طلبه‏ ‏ها‏ ‏صلوات
پاسخ
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
۰
۰
توجه توجه
دوست عزیزی که گفتی 600 تومن میگیری
بر منکرش لعنت که بعد از ده سال از عمر گران و فعالیت ها و امور اضافه بر سازمان به علاوه شهریه ها حقوق ماهانه یک روحانی معزز به بیش از دو میلیون هم ممکن است برسد . اما بعد از چند سال ؟

طلبع پول ازدواج و زایمان همسرش را ندارد کتابخانه اش را میفروشد تا اجاره خانه بدهد من طلبه ام و همه این بدبخت هارو میشناسم که این مصیبت هارو میکشن .
پ ن پ میخواستی بعد ده سال جون کندن و عرق ریختن رو کتب اصولی که دانشجوها عمرا بخونن این کتب رو بازم محتاج پول مردم برای زایمان زنش باشه ؟


حرف الکی نزن پس ...
خودم طلبه ام جرات ازدواج ندارم ...

الان جوونم دوست دارم ازدواج کنم فردا که حقوقم اصن ده میلیون شد میخوام چیکار ازدواج و موهام دیگه سفید شده .لذت زندگی به جوونیش بووووووود .
پس حرف تلکی نزن


ضمنا ما اومدیم خدمت به آخرت مردم کنیم یکم انصاف داشته باشید .
طلاب نباشند احکام الهی رو چه کسانی ترویج بدند و چه کسانی مقابل ظلم قد علم کنند ..

دانشجوهای عزیزو گلم خواهرانم برادرانم تاج سرم دانشجوی عزیز رو سر من جا داری ولی خودتو با طلاب مقایسه نکن نه جایگاه معنویت و نه جایگاه مادی تو یکم انصااااااااااااااااف



یاعلی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها