کد خبر: ۲۶۴۱۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۰۶ آبان ۱۳۹۳
در گفتگوی پایگاه ۵۹۸ با استاد حوزه و دانشگاه مطرح شد:
حجه الاسلام غزلاوی افزود: عقل به ما حکم می کند که در این تهاجم سبک ها و ایده های مادی، انسان عاقل باید دارای روش و سبک خاص زندگی باشد، آن هم سبکی که از ویژگی های آن عقلانیت و شرعیت است یعنی روش زندگی هم باید عقلانی باشد و هم مورد قبول شرع تا بتواند در مقابل هجمه های فرهنگ های مقابل در امان باشد و در نتیجه می توانیم این چنین ادعا کنیم که تحقق سبک زندگی مهدوی یکی از راهبردهای مهم مقابله با فرهنگ غربی است.
حجه الاسلام و المسلمین خلیل غزلاوی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در خصوص تبیین این سؤال که چرا انسان به سبک زندگی نیازمند است، گفت: اولاً عقل به ما حکم می کند که در این تهاجم سبک ها و ایده های مادی، انسان عاقل باید دارای روش و سبک خاص زندگی باشد، آن هم سبکی که از ویژگی های آن عقلانیت و شرعیت است یعنی روش زندگی هم باید عقلانی باشد و هم مورد قبول شرع تا بتواند در مقابل هجمه های فرهنگ های مقابل در امان باشد و در نتیجه می توانیم این چنین ادعا کنیم که تحقق سبک زندگی مهدوی یکی از راهبردهای مهم مقابله با فرهنگ غربی است.

ثانیاً ما برای تشکیل یک تمدن بزرگ اسلامی که یکی از اهداف مهم حرکت امام (ره) در قرن حاضر بود نیازمند دو بخش هستیم همان طور که مقام معظم رهبری نیز به این دو بخش اشاره کردند.

الف) بخش ابزاری که عبارت است از علم و اختراع و صنعت، مسائل سیاسی و نطامی، اقتدار و اعتبار بین المللی، تبلیغ و ابزار تبلیغی و موارد دیگر که این ها بخشی از ابزار ساخت یک تمدن بزرگ اسلامی است.

ب) اما بخش دوم ساخت یک تمدن اسلامی که بخش حقیقی آن می باشد عبارت است از سبک زندگی که بتواند زندگی ما را بسازد که در این زمینه می توانیم به سبک زندگی در مسأله ی خانواده، ازدواج، نوع مسکن و پوشاک و حتی نوع خوراک و آشپزی، نوع تفریحات، کار، زمان، الگوی مصرف، رفتار ما در فعالیت های سیاسی و بسیاری از مسائل دیگر اشاره کنیم.

ثالثاً با نهادینه شدن سبک زندگی مهدوی در بین جامعه ی بشری خواهیم توانست انسان های زیادی را حتی در خارج از مرزهای ایران با حرکت مهدوی و اسلامی خودمان همراه کنیم و به عنوان یک استراتژی مهم روی آن حساب کنیم و این می تواند موفقیت بزرگی برای ما قلمداد شود، موفقیتی که حتی آمریکایی ها با این همه قدرت سیاسی و نظامی خود به آن نرسیدند مگر با آمریکایی کردن زندگی بسیاری از مردمان جهان و همراه کردن آ ن ها با سبک زندگی غربی آمریکایی؛ "جوزف نای" نظریه پرداز قدرت نرم معتقد است که آمریکایی ها  در دیپلماسی عمومی خود با دو بازوی رسانه ای و آموزشی توانسته است رؤیاها و انتخاب های جهانیان را بسازد؛ این خیلی مهم است، اگر بتوان رؤیاها و انتخاب های ملتی را تغییر داد یعنی همراه کردن آن ملت، لذا ما معتقدیم که سبک زندگی خودش می تواند یک استراتژی باشد برای تسریع حرکت مهدوی و ان شاء الله آمدن امام عصر عج.

رابعاً باید از دو منظر به اهمیت داشتن سبک زندگی بپردازیم:

الف) از منظر معنوی: به این معنا که هدف انسان، معنویت و درستکاری است، انسانِ معتقد به مبانی الهی می داند که برای وصول به این درجه ی بالای معنوی نیازمند یک سبک و ایده ی خاص است. این انسان برای طی مسیر خودسازی نمی تواند بدون روش و سبک پیش برود، همچنین انسان موحد، مقلد دیگران در سبک زندگی نیست و انسانی که خدا را محور زندگی خود می داند نمی تواند سبک زندگی را بپذیرد که محور حیات را انسان می داند.

ب) از منظر امنیت روانی و اخلاقی: اگر حتی کسی اعتقادی به توحید و معنویت هم نداشته باشد بازهم نیازمند سبک زندگی است و بدون سبک زندگی هیچ انسانی نمی تواند زندگی کند چون انسان یک حیوان ناطق است و بدون متد و روش حتی به زندگی نباتی و مادی خودش هم نمی تواند ادامه دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها