کد خبر: ۲۶۵۱۶۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۰۶ آبان ۱۳۹۳
مستند «بختک» با ابراز امیدواری از اینکه این فیلم توسط مسئولان و نمایندگان مردم هم دیده شود، رونمایی شد.
ایسنا، «محمد کارت» پس از ساخت مستند موفق «خون مردگی» این‌بار مجموعه دیگری با عنوان «بختک» به تهیه‌کنندگی رامبد جوان را کارگردانی کرده است که این مستند عصر دوشنبه - پنجم آبان‌ماه - در سینماتک خانه هنرمندان به نمایش و نقد و بررسی گذاشته شد.

در این برنامه تعدادی از سینماگران از جمله رسول صدرعاملی، فرهاد توحیدی، مجتبی راعی، عزیزالله حمیدنژاد، حبیب رضایی، مجید برزگر، رضا درمیشیان، هومن سیدی، افشین هاشمی، نگار جواهریان، فرامرز روشنایی و... حضور داشتند.

رامبد جوان به عنوان تهیه‌کننده مستند «بختک» در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه قصد ندارد به شکل مستمر و حرفه‌ای وارد عرصه تهیه‌کنندگی شود، گفت: محمد کارت را از قبل تا حدودی می‌شناختم و در او صداقتی را دیده بودم به همین دلیل وقتی گفت که قصد ساخت ادامه «خون‌مردگی» را دارد و می‌خواهد داستان دیگری از همان محله بسازد، با او همراهی کردم.

وی تأکید کرد: این فیلم از آن آثاری است که آدم دوست دارد با سر بالا و سینه جلو بگوید که در ساخت آن نقش داشته است.

محمد کارت هم درباره مستند «بختک» توضیح داد: زمانی که در مرحله پیش تولید «خون‌مردگی» بودم، با بچه‌های این محله‌ (محله‌ای در یکی از مناطق پایینی شیراز) آشنا شدم و در همان پروسه احساس کردم این فضا، قشر و سبک زندگی جای کار زیادی دارد.

او افزود: در واقع احساس کردم «خون مردگی» به عنوان یک طرح سوال می‌تواند ساخته شود و در «بختک» به شکل بنیادی‌تر مسئله خانواده را با محوریت زن مطرح کردم.

کارت همچنین گفت: نباید این خانواده‌ها را فراموش کرد و به همین دلیل تلاش می‌کنیم با نمایش این مستند اقداماتی را برای بهتر شدن شرایط زندگی این‌ها فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست سعید قطبی‌زاده هم به عنوان منتقد حضور داشت که در بخشی از سخنان خود درباره مستند «بختک» با اشاره به اینکه اولین‌بار محمد کارت را پشت صحنه فیلم عبدالرضا کاهانی دیده و نام خانوادگی او باعث تعجبش شده است، گفت: «بختک» از آن نوع فیلم‌هایی است که پاسخی به این پرسش قدیمی سینمای مستند است که اساسا چرا مستند به ویژه مستند اجتماعی ساخته می‌شود.

او همچنین این مسئله که «بختک» به نوعی ادامه مستند «خون مردگی» است را اتفاقی خوب دانست که در سینمای مستند ایران کمتر اتفاق افتاده است.

در ادامه جلسه نقد و بررسی این مستند، فرهاد توحیدی گفت: ای کاش نماینده‌های مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی هم این فیلم را ببینند تا بدانند وضعیت چطور است.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه مطالبی را درباره این مستند به لحاظ داستان‌گویی و روایت مطرح کرد.

رسول صدرعاملی هم که در این نشست حضور داشت این طور اظهار نظر کرد، «سینمای ناب آن چیزی است که سرِ کار می‌روی و یک سری اتفاقات می‌افتد که ماحصل آن فیلمی می‌شود که ما آن را دیدیم.»

این کارگردان سینما خطاب به محمد کارت گفت: آنچه شخصا دوست دارم در هر فیلمی ببینم این است که وقتی یک فیلم تمام می‌شود حس خوبی داشته باشم، به همین دلیل با دیدن این مستند به شما خسته نباشید می‌گویم.

مجید برزگر هم به عنوان یکی دیگر از حاضران در این نشست با اشاره به اینکه مقایسه این مستند با «خون مردگی» اشتباه است، بیان کرد: با این حال اگر مجبور شوم مقایسه کنم به نظرم فیلم اول کمی بهتر است که شاید آن هم به دلیل ذوق زدگی از دیدن آدم هایی بود که در آن فیلم حضور داشتند.

وی با این حال مستند «بختک»‌ را قابل تأمل و دیدن دانست.

به گزارش ایسنا، مستند اجتماعی «بختک» که به زندگی دو زن مطلقه و بیوه و یک دختر خردسال که در زندگی خود شرایط خوبی ندارند می‌پردازد. این فیلم زندگی تعدادی از زنان محله‌ای را روایت می‌کند که پیش از این قصه مردانش در «خون مردگی» نشان داده شده بود.

در مراسم رونمایی از این مستند دیگر عوامل ساخت این اثر مانند اسماعیل علیزاده (تدوین‌گر)، آرش قاسمی (صداگذار) و سعید کشاورزی (صدابردار) هم حضور داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها