کد خبر: ۲۶۵۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۲۳ آبان ۱۳۹۰
بررسی وضعیت خانواده در آمریکا در گفت وگو با میلانی فرانکلین مستندساز آمریکایی؛
اگر پسر و دختر قصد ازدواج داشته باشند در سنین بالا این کار را انجام می دهند، یادآور شد، به دلیل ارتباطات قبل از ازدواج، دخترها و پسرها خیلی نیاز به ازدواج و تشکیل خانواده را در خود احساس نمی کنند برخی هم که به دنبال آزادی کامل هستند، به همین ارتباطات تا پایان عمر ادامه می دهند و اصلا ازدواج نمی کنند
میلانی فرانکلین (مشهور به مرضیه هاشمی) گوینده و مستندساز آمریکایی شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی است. او در ایالت لویزیانای آمریکا در یک خانواده کاتولیک متولد شده و در رشته رادیو وتلویزیون در دانشگاه ایالت کلورادو تحصیل کرده است. در همان سال های تحصیل پس از آشنایی با انقلاب اسلامی و بحث و گفت وگو با دانشجویان مسلمان ایرانی مقیم آمریکا، مسلمان شد.  
 
فرانکلین بعدها با یک دانشجوی مسلمان ایرانی به نام احساس هاشمی ازدواج و چندین بار در همان ایام به کشور ایران سفر کرد. وی چند سالی است که پایتخت ایران را برای زندگی برگزیده است.
 
فرانکلین با این که یک شهروند آ مریکایی است و سال ها در این کشور زندگی کرده است با عمق زندگی ایرانی اسلامی آشناست و به خوبی می تواند موضوع ازدواج در جامعه و خانواده آمریکا را تحلیل و با خانواده ایرانی مقایسه کند. این تحلیل و مقایسه، لایه های پنهان خانواده را در دو کشوری که اتفاقا در سه دهه اخیر چالش برانگیزترین روابط سیاسی را در دنیای معاصر رقم زده اند نشان می دهد که جالب و خواندنی است.

برای فهم وضعیت فرهنگی اجتماعی هر کشوری باید وضعیت خانواده و هنجارهای حاکم بر آن را شناخت. بر این اساس برای شناخت جامعه آمریکا و فرهنگ غرب نیز باید سراغ وضعیت خانواده در آن جوامع رفت و زوایای پیدا و پنهان آن را دریافت. خانم میلانی فرانکلین در گفت وگو با خراسان از وضعیت خانواده در آمریکا سخن گفت.هاشمی در ابتدای این گفت وگو با تاکید بر این که تفاوت خانواده ایرانی و آمریکایی آن قدر فراوان است که ممکن است درک زندگی هریک برای دیگری میسر نباشد،گفت: خانواده آمریکایی هم مثل خانواده ایرانی در بطن خود دارای واقعیت هایی است که باید به طور دقیق مورد بررسی قرارگیرد.
  
دختران و پسران آمریکایی در سنین پایین ارتباطات گسترده ای با یکدیگر دارند
وی با اشاره به ارتباطات گسترده ای که قبل از ازدواج حتی از نوع جنسی بین دختران و پسران آمریکایی در سنین نوجوانی و جوانی وجود دارد، گفت: متاسفانه دختران و پسران آمریکایی قبل از ازدواج حتی در سنین پایین با یکدیگر ارتباطات گسترده ای دارند که بیشتر این ارتباطات هم به ارتباط جنسی منتهی می شود.

به همین دلیل دختران در سن پایین مثل ۱۳ و ۱۴سالگی باردار می شوند و چون اطلاعات و آگاهی های لازم را ندارند نمی توانند از آن پیشگیری کنند. درحالی که در سنین بالا از باردار شدن پیشگیری یا سقط جنین می کنند. این ارتباطات هم به یک فرد محدود نمی شود و به طور هم زمان یک دختر یا پسر می تواند با چند نفر ارتباط برقرار کند. به همین دلیل اگر دختر باردار شود، معمولا پسرها زیر بار نمی روند و آن فرزند را متعلق به خود نمی دانند. اگر هم دختر شکایت کند و در دادگاه ثابت شود که فرزند متعلق به فرد خاصی است به دلیل آن که سن پسر معمولا پایین است و او در حال تحصیل و فاقد شغل است، نمی تواند هزینه های فرزند را بپذیرد به همین دلیل سرپرستی بیشتر فرزندانی که از راه نامشروع متولد می شوند، برعهده مادر و خانواده اوست و معمولا هم برای پسرها هیچ اهمیتی ندارد که سرنوشت این مادر و فرزند او چه می شود.
  
مادربزرگ های ۳۰ساله در جامعه آمریکا
هاشمی با اشاره به این که ارتباطات نامشروع قبل از ازدواج در آمریکا در میان چند نسل درونی شده و جا افتاده است،ادامه داد: جامعه آمریکا اکنون در شرایطی قرار دارد که چند نسل دچار این نوع ارتباطات هستند. به این معنا که مادر در سن خیلی پایین مثل ۱۳ و ۱۴سالگی از طریق نامشروع باردار شده و دختری به دنیا آورده است و این فرزند را بزرگ کرده در ادامه دختر نیز در این سن باز اشتباه مادر خود را تکرار کرده است به همین دلیل ما در نقاط مختلف آمریکا شاهد مادربزرگ هایی هستیم که فقط ۳۰سال دارند.

متاسفانه این روند هم چنان ادامه دارد. در مواردی تعداد فرزندان هم افزایش می یابد به عنوان نمونه ممکن است یک دختر حدود ۱۳ یا ۱۴سالگی برای اولین بار مادر شود و این روابط را ادامه دهد و حدود ۱۵ یا ۱۶سالگی برای بار دوم مادر شود. می توان به راحتی در جامعه آمریکا زن هایی را دید که ۳بچه متفاوت دارند چون هریک از این بچه ها از یک پدر هستند و معمولا هم مادر به دلایل عاطفی و همچنین فرار مردها از پذیرش مسئولیت این فرزندان را نگه داری می کنند.زنان زیادی هستند که به همین شکل زندگی را ادامه می دهند یعنی با افراد مختلف ارتباط دارند و هیچ گاه ازدواج نمی کنند و متاسفانه فرزندانشان هم این نوع زندگی را ادامه می دهند و همان شیوه زندگی را تکرار می کنند. البته در این میان برخی هم ازدواج می کنند که یا فرزندان را با خود وارد زندگی جدید می کنند و یا این که بدون آن ها وارد زندگی تازه می شوند.
  
در جامعه آمریکا احساس نیاز به ازدواج و تشکیل خانواده وجود ندارد
هاشمی با اشاره به این که اگر پسر و دختر قصد ازدواج داشته باشند در سنین بالا این کار را انجام می دهند، یادآور شد، به دلیل ارتباطات قبل از ازدواج، دخترها و پسرها خیلی نیاز به ازدواج و تشکیل خانواده را در خود احساس نمی کنند برخی هم که به دنبال آزادی کامل هستند، به همین ارتباطات تا پایان عمر ادامه می دهند و اصلا ازدواج نمی کنند اما کسانی که بخواهند ازدواج کنند، در سنین بالای ۲۵سال به این امر مبادرت می ورزند.این شهروند آمریکایی با بیان این که طبق قوانین آمریکا هر فرد می تواند فقط یک همسر داشته باشد، تصریح کرد: یکی از تفاوت های جامعه آمریکا با مسلمانان این است که در قوانین آمریکا مرد نمی تواند همزمان چند همسر داشته باشد یعنی در یک زمان مرد فقط می تواند یک همسر داشته باشد.
 
جزئیات ازدواج در آمریکا
وی به جزئیات ازدواج در جامعه آمریکا اشاره کرد و گفت: در برخی موارد عقد ازدواج را پدر مسیحی در کلیسا اجرا می کند و بعد حلقه ازدواج بین دختر و پسر رد و بدل می شود و آن ها به طور رسمی ازدواج می کنند. گاهی هم زن و مرد نزد مسئول ازدواج که در هر ایالتی وجود دارد می روند و او این کار را انجام می دهد. برخلاف اسلام، در جامعه آمریکا مهریه برای زن وجود ندارد.
 
نفقه بر عهده شوهر نیست
در جامعه آمریکا برخلاف اسلام نفقه بر عهده مرد نیست. به گفته هاشمی مرد و زن هم زمان با یکدیگر کار می کنند تا هزینه های زندگی را پرداخت کنند و این طور نیست که زن پس انداز جداگانه ای داشته باشد یا حقوقش را برای خود بردارد بلکه بر اساس عرفی که در جامعه آمریکا وجود دارد، زن و مرد هر دو باید هزینه های زندگی را پرداخت کنند و زن آمریکایی انتظار ندارد که مثل جامعه ایران مرد کار و هزینه او و خانواده را پرداخت کند.

جهیزیه هم در خانواده آمریکایی رایج نیست. زن و مرد وقتی ازدواج می کنند، جایی را اجاره می کنند و وسایل اندکی را که برای زندگی لازم است همراه خود می برند که معمولا این وسایل بسیار اندک است و توسط پدر و مادر عروس و داماد به آن ها هدیه می  شود.

درباره مراسم ازدواج هم باید گفت: هزینه مراسم ازدواج با خانواده دختر است که اگر آن ها مرفه و جزو طبقه  بالای جامعه باشند – که تعداد چنین خانواده هایی در آمریکا بسیار محدود است – مراسم باشکوهی را برگزار می کنند. اما اغلب خانواده ها مراسم ساده ای را با حضور چند نفر برگزار می کنند، گاهی هم خود دختر و پسر به ساحل دریا می روند و این به نوعی مراسم ازدواج آن ها محسوب می شود.

در جامعه آمریکا همبستگی و دلبستگی خانوادگی به شکل جامعه ایران وجود ندارد، چون آمریکا کشور پهناوری است و معمولا فرزندان برای تحصیل یا کار به ایالتی غیر از ایالت محل زندگی و تولد خانواده خود می روند و همان جا هم ازدواج می کنند و چون ایالت ها از هم فاصله زیادی دارد، به همین دلیل فرزندان هر سال یک یا دو بار می توانند خانواده های خود را ببینند. در حالی که من در ایران شاهد هستم که فرزندان وقتی ازدواج می کنند دلبستگی زیادی به خانواده های خود دارند، رفت و آمد می کنند و پدر و مادر به لحاظ مالی، عاطفی و به طور کلی همه امور زندگی از فرزندان خود حمایت می کنند.
 
نیمی از ازدواج ها به طلاق منجر می شود
در آمریکا وقتی زن و مردی با هم ازدواج می کنند، اگر از قبل فرزند داشته و توافق کرده باشند که این فرزندان با آن ها زندگی کنند، زوج زندگی خود را با فرزندان آغاز می کنند و خیلی اهمیتی ندارد که بچه دار شوند. اما اگر فرزندان با آن ها نباشند و یا فرزند نداشته باشند، آن گاه امکان بچه دار شدنشان بیشتر است. اگرچه باز هم احتمال طلاق در این خانواده ها زیاد است و تقریبا نیمی از ازدواج ها در آمریکا به طلاق می انجامد و فرزندان هم این سبک و شیوه زندگی را پذیرفته اند.
 
زن و مردهای آمریکایی طلاق های متعددی را تجربه می کنند
گوینده و مستندساز شبکه پرس تی وی، به زمینه های طلاق در جامعه آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: طلاق در جامعه آمریکا به وفور اتفاق می افتد و مثل جامعه ایران امر قبیح و ناهنجاری محسوب نمی شود. زن یا مرد خیلی راحت می توانند بگویند من از این زندگی یا از تو خسته شده ام و نمی خواهم به این زندگی ادامه دهم، آن گاه او به دادگاه مراجعه می کند و درخواست طلاق می دهد. در این صورت اموال بین دو نفر تقسیم می  شود حتی اگر زن خانه دار باشد و شغلی نداشته باشد. اگرچه تعداد چنین زن هایی در جامعه آمریکا بسیار بسیار محدود است. معمولا هم افراد طلاق های متعددی را تجربه می کنند چون به وفور بین خانواده های آمریکایی این امر اتفاق می  افتد. در صورت طلاق معمولا بچه ها با زن هستند البته می توانند طبق قوانین تا قبل از ۱۸ سالگی نگهداری فرزند را بین خود تقسیم کنند این که مثلا فرزند پیش مادر باشد اما در ایام تعطیل پیش پدر برود. ولی بیشتر فرزندان پس از طلاق با مادر هستند.
 
 رضوانی نیا
منبع : رصد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها