کد خبر: ۲۶۵۶۳۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۰۸ آبان ۱۳۹۳
تحلیل سایت فارین پالیسی از ۱سال پس از توافق هسته ای:
سایت فارین پالیسی مطلبی را به نقل از سوزان دی مگیو، معاونت سازمان برنامه های سیاست جهانی در انجمن آسیا در ایالات متحده درج نموده که پیش بینی های کاملا خوش بینانه برخی سیاستمداران از نتیجه ی مذاکرات و خیال خام خود از سنگین بودن کفه ی ترازو به نفع خود را نشان می دهد. در این خیالات، خبری از رفع تحریم ها نیست بلکه فقط صحبت از تخفیف و ملایم تر نمودن آنهاست!
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598/حسین رضایی، این روزها ”به توافق رساندن" ایران و 1+5 در خصوص مسئله ی هسته ای، یکی از بزرگترین اهداف برخی سیاسیون امریکایی است که منافع خود را در نتیجه دهی مذاکرات هسته ای می بینند. در همین زمینه، سایت تحلیلی فارین پالیسی مطلبی را به نقل از سوزان دی مگیو، معاونت سازمان برنامه های سیاست جهانی در انجمن آسیا و معاون سابق مدیر کل برنامه سیاست گذاری در انجمن سازمان ملل در ایالات متحده درج نموده که پیش بینی های کاملا خوش بینانه برخی سیاستمداران از نتیجه ی مذاکرات و خیال خام خود از سنگین بودن کفه ی ترازو به نفع خود را نشان می دهد. در این خیالات، خبری از رفع تحریم ها نیست بلکه فقط صحبت از تخفیف و ملایم تر نمودن آنهاست!


دی مگیو در پیش بینی خود از سال 2015 اینگونه می نویسد:

”تصور کنید اکنون سال 2015 است!

از زمان توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران، خوشبختانه این کشور گام های اشتباه کمتری برداشته و روند عقبگرد تحریم ها هنوز کاملا ملایم نشده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای کماکان بررسی این مسئله ادامه می دهد که آیا ایران به تعهدات خود عمل می کند یا خیر!

توافق نهایی هسته ای، کمک کرده که واشنگتن بتواند ایران را در دو اولویت استراتژیک مهم دخالت دهد: جنگ علیه داعش و استقرار حکومت واحد در افغانستان!"

دی مگیو با این سخنان بار دیگر از خوی خودبرتربینی امریکایی ها پرده می بردارد: اگر ایران حاضر شود با 1+5 (بخوانید امریکا!) توافق کند، کاخ سفید لطف کرده و ایران را در سیاست های جهانی دخالت می دهد!!

این در حالی است که تا کنون هیچ مسئله ای در منطقه نبوده است که بدون دخالت ایران به سرانجام مطلوبی برسد. دی مگیو در ادامه می نویسد:

”ایران و امریکا به درک مشترکی از مسئله ی عراق رسیده اند. ایران اگرچه به ائتلاف علیه داعش به رهبری امریکا نپیوسته بود اما در حاشیه ی گفتگوهای هسته ای در ژوئن 2014 که به صورت گفتگوهای مستقیم دوجانبه انجام گردیدند بر پیروزی بر داعش تاکید ورزید! برخی معتقدند این درک مشترک می تواند به همکاری های مستقیم اطلاعاتی و نظامی علیه داعش منجر شود!

فضای جدیدی که توافق هسته ای ایجاد کرده است باعث شده تمایل ایران برای ایفاء نقشی سازنده در مسئله ی سوریه افزایش یابد. امریکا از حضور ایران در نشست ژنو 3 که بزودی برگزار خواهد شد دفاع کرده است. در این نشست، عربستان سعودی، ترکیه و نمایندگان اپوزوسیون اعتدال گرای سوری و همچنین خود بشار اسد حضور خواهند داشت.

البته هنوز مشخص نیست که ایران سرانجام با برکناری اسد موافقت خواهد کرد یا خیر. البته توافق با امریکا در مسئله ی هسته ای به سرانجام رسیدن این مسئله را قریب الوقوع تر کرده است!

همچنین، پس از توافق هسته ای، روابط ایران و عربستان بهتر از قبل شده است و این مسئله به نتیجه رسیدن ژنو 3 را قطعی تر کرده است. در پی دیدار ظریف با همتای عربستانی خود در حاشیه ی گفتگوها در سپتامبر 2014 در نیویورک، وی به جده سفر کرد تا با ملک عبدالله دیدار کند. خبرها حاکی است آنها درخصوص همکاری های مشترک به منظور حمایت از اپوزوسیون سنی اعتدال گرا علیه داعش و همچنین ترمیم خساراتی که داعش در عراق و سوریه به بار آورده اند گفتگو کرده اند.

همچنین توافق نهایی هسته ای، منجر گردیده تا ایران درخصوص مذاکرات درباره ی افغانستان نیز با امریکا بر سر میز گفتگو بنشیند.

تخفیف تحریم های اقتصادی ایران نیز باعث شده تا ایرانی ها اکنون بتوانند درباره جاده ی ابریشم جدید که هم برای خودشان و منطقه و هم برای امریکا منفعت های اقتصادی بیشماری دارد با امریکا گفتگو کنند.

از سویی امریکا تصمیم گرفته است تا دیگر اصراری به قانع کردن پاکستان برای مخالفت ها با پروژه ی خط لوله ی گاز بین ایران و پاکستان نداشته باشد.

یکی دیگر از ثمرات توافق نهایی هسته ای، تعمیق روابط دوجانبه ی ایران و امریکاست. خبرها حاکی از این است که به زودی خدمات کنسولی امریکایی به ایران می رسد. حتی به گوش رسیده که اوباما بزودی نماینده ویژه امریکا در ایران را معرفی می کند!

در عین حال، چالش امریکا با اسرائیل و چالش روحانی با افراطی های ایران هنوز بر سر جای خود باقی است.

اما توافق هسته ای باعث شده منفعت های فراوانی برای حسن روحانی وجود داشته باشد. طرفداران وی توانسته اند در پرتو موفقیت هسته ای، حمایت های لازم برای پیروزی در مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و انتخابات ریاست جمهوری آینده را به دست بیاورند."

این قبیل خواب و خیال و پیش بینی های عجیب که بیشتر به منظور ترغیب طرفین برای رسیدن به توافق بیان می شود در مطبوعات امریکایی و بین سیاسیون این کشور رواج بالایی دارد. اما در عین حال هر از گاهی نیز خبر اعتراض و تجمع علیه مذاکرات هسته ای نیز در جراید می پیچد. تصویر زیر، از آخرین تجمع اعتراض آمیز در نیویورک گرفته شده که آدمک اوباما و روحانی را در حال سازش با یکدیگر نشان می دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
فرزند ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳
۰
۰
*** هفتم آبان ماه برابر با 29 اکتبر روز بزرگداشت پدر ایران زمین و بنیانگذار حقوق بشر "کوروش بزرگ"بر همه ایرانیان با اصالت و آریایی خجسته باد ***
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳
۰
۰
جان 598 توهم ها را ببین
جالش روحانی هنوووووووز
نماینده وییییییییییژه
عزیزان این مملکت صاحاب دارد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها