کد خبر: ۲۶۵۷۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۲۴ آبان ۱۳۹۰
وي مقام معظم رهبري را نماد اسلام دانست و افزود: اگر ديديم حرکتي انجام مي‌گيرد که به نحوي اين نماد را تضعيف مي‌کند متوجه باشيم که اين حرکتي شيطاني براي تضعيف اسلام است. وجود اين نماد در بطن خود برکات و حقايقي را رشد مي‌دهد. اما اگر اين نماد لطمه خورد، مغز اين پوست هم خراب خواهد شد و چيزي براي آن باقي نمي‌ماند.
علامه مصباح یزدی، مقام معظم رهبري را نماد اسلام دانست و افزود: اگر ديديم حرکتي انجام مي‌گيرد که به نحوي اين نماد را تضعيف مي‌کند متوجه باشيم که اين حرکتي شيطاني براي تضعيف اسلام است. وجود اين نماد در بطن خود برکات و حقايقي را رشد مي‌دهد اما اگر اين نماد لطمه خورد، مغز اين پوست هم خراب خواهد شد و چيزي براي آن باقي نمي‌ماند

به گزارش سرویس دین و اندیشه بی باک، رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با شورای فرماندهی سپاه قم، با اشاره به محدوديت‌هاي انسان در ابزار شناخت و قواي نفساني و ذهني و قواي بدني از يک سو و مسئوليت‌هاي متعدد انسان در توجه به انبيا و اديان الهي، توجه به وجود مقدس ائمه، توجه به مسئوليتش نسبت به انسان‌هاي ديگر و محرومين و... گفت: معمولا انسان با وجود اين محدوديت‌ها نمي‌تواند در آن واحد به همه مسايل و وظايف خود توجه داشته باشد و مسئوليت‌خودش را در برابر همه حوادث درک کند؛ بنابر اين خداي متعال سلسله مسايلي که توجه به آن‌ها فوق‌العاده ضروري است در شکل‌هاي نمادين به عنوان وظايف ديني مقرر فرموده که به مناسبت‌هايي در زمان‌ها و مکان‌هاي خاص مردم موظف باشند به آن‌ها توجه کنند.

ايشان با اشاره به عظمت تدبير الهي در برنامه‌ريزي‌هاي ديني و اجتماعي به عنوان نمونه به وجوب نماز اشاره کرد و گفت: هر فرد با هر نوع مسئوليت در هر مکاني که باشد واجب است روزي پنج مرتبه حتما ياد خدا باشد. اگرچه اين توجه کردن شکل‌هاي مختلف دارد ولي يک شکل آن بر همه واجب است و آن‌هايي که مي‌خواهند بهره بيشتري ببرند مي‌توانند هم با توجهات بيشتر و عميق‌تر کيفيت کار را بالاتر ببرند و هم بر کميت آن به وسيله اعمال مستحبي و اذکار مختلف بيفزايند.

استاد اخلاق حوزه علميه قم شکل حداقلي نماز را حرکتي نمادين دانست که از راه آن دل انسان به خدا توجه پيدا مي‌کند. وي افزود: انجام اين سطح براي همه واجب است، ولي همين عمل را اميرالمومنين(ع) به گونه‌اي انجام مي‌دهد که در نماز تير را از پاي او در مي‌آورند و احساس درد نمي‌کند.

ايشان از حج به عنوان حرکت نمادين ديگري نام برد و گفت: حج نيز حرکتي نمادين است تا از اين راه دل انسان به خدا و محتواي اين حرکات توجه پيدا کند و اقل اين توجه تمرين بندگي است.

حضرت علامه مصباح يزدي ادامه داد: با انجام اعمال مستحب و شرايط زماني و مکاني، سطح حرکت‌هاي نمادين براي کساني که مي‌خواهند بيشتر استفاده کنند وسعت پيدا مي کند و همه اين‌ها براي اين‌ است که دل انسان به خداوند توجه پيدا کند و در کنار آن برخي از توجهات ديگري که براي انسان لازم است محقق بشود.

وي در توضيح توجهات ديگر به اعمالي مثل قرباني کردن در عيد قربان و پرداخت فطريه در عيد فطر اشاره کرد و از آن‌ها به اعمالي ياد کرد که در کنار اين حرکات که ياد خداست ياد بندگان خدا و کساني که بايد به آن‌ها توجه شود نيز گنجانيده مي‌شود.

ولايت اصل اساسي جامعه اسلامي و تضمين‌کننده بقاي حکومت اسلامي

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌که ولايت از ديگر مسايلي است که در سطوح مختلف بايد به آن توجه داشته باشيم گفت:
مفهومي از ولايت تقريبا مساوي با حکومت است، اما اين سطحي از مفهوم ولايت است. وقتي جامعه اسلامي تشکيل شد و پيغمبر اکرم(ص) به عنوان مدير جامعه اسلامي مطرح گرديد به صورت طبيعي کساني که مسلمان مي‌شدند حاکميت ايشان را مي‌پذيرفتند.

وي با اشاره به تدبير خداوند درباره مسأله جانشيني پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله گفت: از همان روز اول که پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله به دستور خداوند دعوت خود را اظهار کردند مسأله جانشيني ايشان مطرح شد و در همان جلسه ضمن دعوت خويشان به اسلام و همراه با مسأله ايمان به خدا، جانشين پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله نيز معرفي شد.

استاد فلسفه و تفسير قرآن حوزه علميه قم ادامه داد: پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله در طول مدت پيامبري خود از فرصت‌هاي مختلف براي معرفي حضرت علي عليه‌السلام به عنوان جانشين خود استفاده کرد، اما بسياري از مردم نمي‌خواستند اين مسأله را قبول کنند و عنصر نامطلوبي که در وجود آن‌ها نهفته بود، نگذاشت آن طور که بايد و شايد مسأله جانشيني اميرالمومنين(ع) به طور همگاني پذيرفته شود.

رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) واقعه غدير را اوج معرفي اميرالمومنين به عنوان جانشين پيامبر دانست و گفت: علي رغم همه اين‌ها کساني به نام اسلام و دلسوزي براي اسلام، غدير را از يادها بردند و بعدها نيز در شرايط مختلف تاريخي کوشيدند که اين مسأله کمرنگ و حتي فراموش شود.

وي با اشاره به لزوم عبرت‌گيري از تاريخ گفت: هم‌اکنون نيز کساني به عناوين مختلف خودشان را دلسوز ملت ايران معرفي‌مي‌کنند و حتي به اين اکتفا نکرده و خود را داراي سوابق انقلابي و دلسوز قانون اساسي و انقلاب اسلامي معرفي مي‌کنند و مي‌کوشند چيزي را که رکن هويت اين جامعه است تضعيف کنند. ما بايد از اين داستان‌ها که در طول چهارده قرن به صورت‌هاي مختلف تکرار شده است عبرت بگيريم و بدانيم قوام جامعه اسلامي به مديريت آن است و اگر جامعه‌اي مديريت شايسته خداپسندي داشته باشد آن جامعه خداپسند خواهد بود و اگر مديريت جامعه خداپسند نباشد آن جامعه به عنوان يک هويت اجتماعي، خداپسند نخواهد بود.

عضو خبرگان رهبري امدادهاي الهي را مشروط به وجود حکومتي خداپسند دانست و افزود: در سيستمي که خدا مي‌پسندد بايد شايسته‌ترين فرد در رأس حکومت باشد و مشروعيت اين دستگاه از طرف خدا تأييد شود. جامعه‌اي که در آن خدا و ارزش‌هاي الهي در کار نباشد جامعه‌اي است در کنار جوامع ديگر، و خدا نيز آن‌ها را به خودشان وامي‌گذارد، اما وقتي جامعه‌اي الهي شد و داراي مديريت الهي بود حتي اگر از نيرو و توان و ساز و برگ جنگي کم بياورند خدا فرشتگان را به کمک آنان مي‌فرستد.

عيد غدير حرکتي نمادين براي يادآوري رکن رهبري در جامعه اسلامي

علامه مصباح يزدي با اشاره به نقش نمادها در يادآوري حقايق گفت: عيد غدير حرکتي نمادين است که با يادآوري آن به رکن رهبري جامعه اسلامي، که بقاي جامعه اسلامي به آن بستگي دارد توجه پيدا مي‌کنيم. اشتغالات مختلف مسايل را کم‌کم از ذهن مردم پاک مي‌کند و براي اين‌که اين حرکت زنده بماند حرکتي نمادين لازم است تا در فرصتي مناسب مسأله را به ياد مردم بياورد؛ چيزي که کم‌کم شعار شود و جنبه نمادين داشته و جزء فرهنگ مردم شود.

وي ولايت را داراي لايه‌هاي مختلفي دانست و گفت: ولايت در لايه رويين به معناي تبعيت از ولي امر است اما لايه‌هاي ديگري دارد که جامعه اسلامي به وسيله اين فرد نه تنها در امور اجتماعي‌ پيش مي‌رود بلکه دل‌هاي افراد با خدا ارتباط پيدا مي‌کند. او مقامي نزد خدا دارد که وقتي از خدا براي شما چيزي بخواهد خداوند درخواستش را رد نمي‌کند.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه ادامه داد: لايه عميق‌تر ولايت اين است که با همين کار با خدا ارتباط برقرار مي‌کنيد، چون اطاعت از او، به دليل فرمان خدا به تبعيت از اوست.

علامه مصباح يزدي حفظ رابطه با ولايت را به حفظ لايه‌هاي آن دانست و گفت: اگر اين نمادها را حفظ کنيم، به دنبال آن، لايه‌هاي زيرين رشد مي‌کند. اگر چه که ولايت لايه‌هاي متعددي دارد و عمقي دارد که به ذات مقدس الهي وصل مي‌شود اما حفظ اين رابطه به حفظ آن لايه‌هاست.

وي يکي از دام‌هاي شيطان را جدا شدن از لايه‌هاي رويين دانست و گفت: گرايش‌هايي که به متصوفه نسبت داده مي‌شود که بايد دل پاک باشد از همين دام‌هاي شيطان است. وقتي پوست رفت مغز هم فاسد مي‌شود.

رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) برگزاري مراسم اعياد را موجب باقي ماندن مغز دين دانست و گفت: وقتي کودک چراغاني‌هاي اعياد نيمه شعبان و غدير را مي‌بيند کم‌کم با لايه‌هاي رويين ولايت آشنا مي‌گردد و اين راهي مي‌شود تا بتواند به لايه‌هاي زيرين و مغز نيز دست بيابد. اما اگر به بهانه‌هاي مختلف به اين اعياد توجه نشود چيزهاي ديگري مثل چهارشنبه سوري و غيره جاي آن را مي‌گيرد.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به موقوفاتي که گذشتگان فقط براي عيد غدير وقف کرده‌اند افزود: آن قدر اين موقوفات زياد است که اگر کسي ادعا کند در صورت احيا شدن اين موقوفات، در روز عيد غدير تمام مردم ايران مهمان مي‌شوند سخن گزافي نگفته است.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به برخي القائات شيطاني براي ريشه‌کن کردن اسلام گفت: امروز نيز برخي به بهانه‌ اين‌که امروزه همه بشر تکامل يافته‌اند، مي‌گويند بايد اسلام را حذف کنيم، گاهي هم گفته‌اند که دوران اسلام‌گرايي گذشته است و بايد فکر تکامل انسان‌ها با هر دين و مذهبي باشيم. اين‌ها ظاهر قضيه است براي اين‌که اصل اسلام به دست همان مسلمان‌هايي که علي عليه‌السلام را خانه‌نشين کردند،‌ زده شود.

ايشان با اشاره به قوي‌تر بودن فهم عمومي مردم از برخي خواص گفت: اما در عين حال نبايد دشمن را کم گرفت، بايد هوشيار باشيم که اين فتنه‌ها و وسوسه‌ها و انحرافات هر روز به شکل جديدي مطرح نشود و ما را از مسير اسلام صحيح و اهل بيت دور نسازد.

امروز نماد اسلام شخص مقام معظم رهبري است

وي مقام معظم رهبري را نماد اسلام دانست و افزود: اگر ديديم حرکتي انجام مي‌گيرد که به نحوي اين نماد را تضعيف مي‌کند متوجه باشيم که اين حرکتي شيطاني براي تضعيف اسلام است. وجود اين نماد در بطن خود برکات و حقايقي را رشد مي‌دهد. اما اگر اين نماد لطمه خورد، مغز اين پوست هم خراب خواهد شد و چيزي براي آن باقي نمي‌ماند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها