کد خبر: ۲۶۶۱۵۳
زمان انتشار: ۱۹:۵۸     ۰۸ آبان ۱۳۹۳
رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به ایراد اتهام پولشویی به سیستم بانکی ایران در اجلاس جهانی اقتصاد تأکید کرد: نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران به دلیل پولشویی کشورهای غربی صدمه دیده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،محمود بهمنی قبل از ظهر پنجشنبه در همایش "ملی آینده پژوهی و صنعت بانکداری" در محل برج سپهر مشهد، گفت: تجارت الکترونیک و بانکداری نوین از موضوعات قابل توجه بانک مرکزی در چند سال اخیر بوده و در حال حاضر در کشور ۲۰۰ هزار واحد بانکی داریم که لزوم اتصال این شبکه‌های نوین در عرصه بانکداری احساس می‌شود.
رئیس کل سابق بانک مرکزی افزود: با توجه به ایجاد نظام ملی پرداخت الکترونیکی در سال ۱۳۸۶ ایران به لحاظ نفوذ عملیات الکترونیکی و ارتباطی در منطقه پیشگام است اما هنوز بانک های ما باید از نظر الکترونیکی تغییرات زیادی را در خود ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: تعداد پایانه‌های فروشگاهی در کشور به دو میلیون رسیده است همچنین تعداد کارت‌های صادر شده ما در شبکه بانکی کشور از ۶۰ میلیون به ۶۵ میلیون افزایش داشته ضمن اینکه تراکنش‌ هایی که انجام شده است به ۶ میلیارد و ۵۴۴ میلیون رسیده است.
بهمنی گفت: در 6-7 سال گذشته سامانه‌های پرداخت، اوراق بهادار و شبکه شتاب تاسیس شده و امروز در کشور سامانه های متعدد بانکی وجود دارد و یکی از اقدامات ما که مورد توجه مشتریان قرار گرفت این بود که برای رفاه حال مشتریان، وصول چک و یا سایر خدمات بانکی، مختص به یک بانک نباشد و در تمامی شعب این کار قابل انجام باشد.
رئیس کل سابق بانک مرکزی با اظهار تاسف از فعال نشدن کامل مبادلات بین‌المللی با سایر کشورها افزود: نهایت هدف دولت برقراری فعال مبادلات بین‌المللی ایران با سایر کشورهای جهان است.
وی ادامه داد: ایران در اجلاس جهانی اقتصاد متهم به پولشویی شد و جواب ما این بود که نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران به دلیل پولشویی کشورهای غربی صدمه دیده است.
بهمنی عنوان داشت: از مهمترین سامانه‌های بانکی کشور می‌توان به سامانه پرتال ارز نام برد که در مبادلات ارزی ما نقش زیادی را ایفا کرده و امروز می توان به جرأت گفت که بیش از ۷۰ در صد از مبادلات بانکی در ایران الکترونیکی شده است.
وی با اشاره به لزوم امنیت بانکی افزود: باید در هیمن راستا سامانه امنیت حسابرسی بانکی را ایجاد کنیم چون امروزه با ایک تصویر الکترونیک از طریق سیستم‌های رایانه نقل و انتقالات اقتصادی صورت می‌گیرد.

با ارائه طرح یارانه‌ها رشد اقتصادی کشور منفی شد
مدیرکل سابق بانک مرکزی با انتقاد از پرداخت یارانه‌ها گفت: تا قبل از سال ۹۰ تا ۹۱ رشد اقتصادی کشور روند مثبتی را داشت اما با ارائه طرح یارانه‌ها به تدریج رشد اقتصادی کشور منفی شد.
بهمنی تحریم بانک مرکزی را یکی دیگر ازعوامل کاهش رشد اقتصادی خواند و در این باره گفت: تحریم سیستم بانک مرکزی کشور باعث شد تا صادرات کشور کاهش پیدا کند که یکی از فاکتورهای تولید ناخالص ما صادرات نفت بود که آن ۴۰ درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: هر کشوری بود با این تحریم‌ها از بین می‌رفت اما ما ایستادگی کردیم و تحریم را با ارائه یک برنامه جامع مدیریت کردیم، لذا ذخایر کشور تأمین شده بود و امروز از نظر روانی شرایط خوبی در کشور حاکم است.
بهمنی ایستادگی را رمز پیروزی بر تحریم‌ها دانست و گفت: اگر کشوری دیگر با این تحریم‌ها روبرو می‌شد تا الان حتما از بین می‌رفت اما ایستادگی ملت ایران و ارائه برنامه جامع، تحریم را مدیریت کردیم و امروز از نظر روانی شرایط خوبی در کشور حکم فرماست.
مدیرکل سابق بانک مرکزی در پایان به وصول مبالغ اقتصادی ایران از بانک‌های اشاره کرد و گفت: تا امروز توانستیم ۹۱ میلیارد تومان از بانک‌های وصول کنیم، ضمن اینکه بیش از نه میلیون قطعه سکه فروخته شده است و امیدواریم تا روند موجود بتوانیم تحریم و تورم را مهار کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها