کد خبر: ۲۶۷۰۲۸
زمان انتشار: ۱۷:۱۶     ۱۲ آبان ۱۳۹۳
حال و هوای تاسوعای حسینی با نوای پرطنین و سوزناک یا اباعبدالله الحسین غوغایی عظیم را در سرزمین خورشید برپا ساخته است؛ در این روز اشعار غریبانه و حزن انگیز از حنجره خسته پیرغلامان حسین بن علی داغی تازه بر سینه‌های داغ‌د یده نشانده و اشک ماتم را از رخسار پایتخت معنوی جاری کرده است.
به گزارش پایگاه 598 ، نوای سنج و طبل عزا در تاسوعای حسینی با طنین نوحه‌های سوزناک پیرغلامان، داغ سینه‌های سوخته را تازه ساخته و بیرق‌های عزا در غربت و مظلومیت شهید نینوا تا وسعت آسمان هفتم در مشهدالرضا به پرواز درآمده؛ در این روز دسته‌ها و کاروان‌های عزا با عبور از خیابان‌های منتهی به بارگاه منور رضوی با ضرب سنگین دست‌ها بر آتش سینه‌های سوخته خویش می‌کوبند تا همچون آبی بر آتش دردهای وجودشان را تسلی دهند.

*چشم‌های بارانی کاروان‌های عزادار

امروز باز هم در حال و هوای تاسوعای حسینی چشم کاروان‌های عزا و شیفتگان اباعبدالله حسین (ع) از نوای نوحه و مویه‌های دردمندانه پیرغلامان و مداحان بارانی است؛ شاید این عهد دیرینه زمینیان و آسمانیان است که با فرارسیدن محرم فرش عزای حسین در سرزمین‌های دور و نزدیک پهن می‌شود و دل‌ها را در شور حسینی غرق می‌سازد.

امروز سرزمین توس سوگوار و ماتم زده به پهنای آسمان خون می‌گرید و عزاداران از ساعاتی قبل با سینه‌زنی و زنجیر زنی جلوه‌‌ای از عشق و دلدادگی خود به خاندان اهل بیت (ع) را در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی به نمایش گذاشته و آئین‌های سوگواری را همراه با نوحه‌های سوزناک مداحان و تعزیه‌خوانان زمزمه می‌کنند.


مشهدی‌ها همچون سال‌های گذشته به نشانه سوگواری برای اباعبدالله حسین(ع) و 72 تن از یاران با وفایش رخت سیاه بر تن کرده‌اند و با دستارهای سیاه بر سر، مراسم سنتی و مذهبی سینه‌زنی و زنجیرزنی را به جای آورده و سپس آهسته و آرام با عبور از کوچه‌ها و محله‌ها به سمت حرم رضوی روانه شده‌اند.

این عزاداران با استفاده از اشعار و نوحه‌های قدیمی توسط پیرغلامان حسینی، فوج فوج با رسم سینه‌زنی و زنجیر زنی پیش از رسیدن به بارگاه مطهر رضوی، در کنار خیمه‌های عزا و مساجد و تکایا عزاداری می‌کنند و سپس با همراهی مردم به سمت حرم رضوی گام برمی‌دارند.

*قامت خمیده عزاداران در تاسوعای حسینی

قامت خمیده عزاداران در تاسوعای حسینی پیام‌آور شور و شعور حسینی در پایتخت معنوی ایران است و هر ساله با فرا رسیدن این روز قلوب شکسته زائران و مجاوران چونان زخمی کهنه سرباز می‌کند و سینه عاشقان و دلدادگان را در حزن و اندوهی عظیم فرو می‌برد.

هم‌اکنون هیئت‌های مذهبی هم در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در صفوفی منظم در کنار خیمه‌های عزای حسینی ایستاده‌اند و با حزن و اندوهی فراوان، یاد سید الشهدا و یاران باوفایش را در خاطر خویش زنده ساخته‌اند، این هیئت‌های مذهبی سپس با به دست گرفتن پرچم‌های عزا در قالب کاروان‌های پیاده به سمت بارگاه رضوی حرکت می‌کنند؛ جمعیت خروشان عزاداران علم‌ها و بیرق‌های محرم را در آرامگاه امام هشتم (ع) برافراشته‌اند تا باری دیگر با شهدای دشت کربلا تجدید میثاقی دوباره ببندند.   

*نمایش عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان

اهالی پایتخت معنوی به رسمی همیشگی همزمان با تاسوعای حسینی در صحن و سرای بارگاه رضوی سوز سرمای پاییز را به جان خریده‌اند و در آغوش این حریم نورانی برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند، آنان که از صبح امروز در دسته‌های عزاداری گرد آمده بودند در صف‌های منظم گوشه‌ای از عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان را به نمایش گذاشتند.

عزاداران پایتخت معنوی با شعارهای «یاحسین» و «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین، سرور و سالار نیامد، علمدار نیامد» در سوگ مظلومیت شهدای دشت نینوا بر سر و سینه می‌زنند و دسته‌ای دیگر از عزاداران حسینی نیز از ساعات ابتدایی امروز به یاد امام، پابرهنه و تشنه لب از میدان شهدای مشهد به سمت خیمه‌های عزایی که در خیابان‌های منتهی به حرم قرار گرفته، حرکت کرده و اشعار محتشم را با صدایی بلند فریاد می‌زدند.


عزاداران با همراهی چند تن از پیرغلامان حسینی داغدار و نالان، دلسوخته و عاشق به یاد «کشتی شکست خورده طوفان کربلا» به سوگ نشسته‌اند و در خیابان‌های اطراف حرم مطهر بر سنج و طبل می‌کوبند، امروز حاشیه خیابان‌های مشهدالرضا مسیر تردد دسته‌های عزاداری است و بسیاری از زائران نیز در این روز آمده‌اند تا در جوار بارگاه منور رضوی برای سرور و سالار شهیدان اقامه عزا کنند و اشک ماتم بریزند.

بسیاری از عزاداران نیز بر رسم ادب و ارادت به مولای خود بر پشت اتومبیل‌هایشان دل نوشته‌هایی همچون «حسین (ع)، غافله سالار عشق»؛ حک کرده‌اند و در میادین و خیابان‌های اصلی شهر به توزیع نذورات می‌پردازند.

بازاری‌های مشهد نیز کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیده‌اند و همراه با روضه و مداحی‌های مخلصانه توسط پیرغلامان در دسته‌های عزاداری قرار گرفته و با سینه‌زنی به سبک عربی و عجمی در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، عاشقانه خون می‌گریند.

امروز مردم دوستدارا مکتب حسینی با شله مشهدی و عدس پلو سفره‌های بی‌ریای شان را پهن کرده و نذری‌ها را میان عزاداران اباعبدالله توزیع می‌کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۳
۰
۰
السلام علیک یا ابا عبدالله...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها