کد خبر: ۲۶۸۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۲۶ آبان ۱۳۹۰

به گزارش سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگذاری فارس تعدادی از سینماگران و منتقدان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان خبرگزاری فارس نظرات خود را پیرامون بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان بیان کردند که مشروح آن به شرح زیر است:

* فربیا کوثری: فیلم‌های جشنواره کودک کیفیت فیلم‌های دهه 60 را ندارند

فریبا کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان اظهار داشت: با اینکه در زمینه‌های هنری بسیاری از افراد علاقه دارند به پایتخت کشور مهاجرت کنند ولی به طور حتم استان اصفهان شایستگی‌های هنری فراوانی در خود جای داده است.
وی که به تازگی وارد اصفهان شده است و تمایل زیادی برای اصفهان گردی دارد ولی به دلیل بارش نزولات جوی نمی‌تواند این کار را انجام دهد در مورد قشر کودک و نوجوان و نقش اثرگذاری فیلم در روح و روان این بخش مهم از جامعه‌ بیان داشت: تا دهه 1360 تولیدات بسیار خوبی از نظر کمی و کیفی درمورد فیلم‌های کودک و نوجوان صورت می‌گرفت که امروز دیگر شاهد آن تولید فیلم‌ها نیستیم.
بازیگر سینمای ایران ادامه داد: تولید نشدن فیلم‌های ویژه کودک و نوجوان شاید نشان از فراموش شدن این قشر پاک و معصوم جامعه از دید کارگردانان و فیلم‌سازان کشور داشته باشد.
وی با بیان اینکه در ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان همانطور که بحث معنوی جایگاه ویژه‌ای دارد، موارد مادی نیز نباید به دست فراموشی سپرده شود، تاکید کرد: فیلمسازان و هنرمندان کشورمان این موضوع را از یاد نبرند که ساخت فیلم‌های ویژه کودکان و نوجوان سودآوری فراوانی را نیز به دنبال دارد.
کوثری اضافه کرد: یکی از دلایل سودآوری خوب فیلم‌های ویژه کودک و نوجوان این است که یک کودک باید همواره با والدین خود به سینما برود و در صورتی که یک هنرمند فیلمساز بتواند به راحتی با شناخت اصول روانی کودکان، فیلمی را تولید کند به طور حتم از فروش بالایی نیز برخوردار می‌شود.

* سینمای کودک‌ به آدم‌هایی متخصص و آشنا به این حوزه نیاز دارد

سلیم افتخاری فیلم‌نامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با بیان اینکه فیلمسازی کشور همچنین صاحب نظران و دارندگان طرح‎ها و اندیشه‌های تازه برای فعال‌سازی سینمای کودک و نوجوان، محل مراجعه مشخصی ندارند، اظهار داشت: سینمای کودک در ایران، متولی مشخصی ندارد و این امر سبب افول سینمای کودک در ایران شده است.
وی افزود: بدون شک ارتقای کیفی فیلم‎ها در سینمای کودک، به آدم‌هایی متخصص و آشنا با سینمای کودک نیازمند است.
این فیلمنامه‌نویس در ادامه در بیان راه‌کارهایی برای ارتقای جشنواره فیلم کودک و نوجوان و همچنین سینمای کودک در ایران بیان داشت: تقویت جشنواره‎های فیلم همچنین جشنواره بین‌المللی فیلم‎های کودکان به شرط آن که در سطحی ملی و فراگیر انجام پذیرد، یکی از راه‌های مناسب رونق بخشیدن به سینمای کودک است.
وی با اشاره به اینکه تلویزیون باید در زمینه انتخاب و خرید فیلم‎ها و مجموعه‎های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان با وسواس و دقت نظر بیشتری اقدام کند، تصریح کرد: تماشای فیلم‎هایی که از آنها رنگ و بوی نفرت، کینه، ترس و وحشت بیاید به سود سینمای کودک نیست.
افتخاری ادامه داد: سینمای کودک باید با بدآموزی‎های کلامی و تصویری بیگانه باشد و تلویزیون هم نباید به بهانه گرمی بازار پررونق عرضه محصولات کارتونی و رایانه‌ای پر تنوع که رنگ و بویی کاملاً تجاری و غیرهنری دارند از حمایت سینماگران صاحب اندیشه و خلاق سینمای کودک دست بردارد.
وی پخش جذاب‎ترین آثار تلویزیونی خارجی و بیگانه را با نشانه‎های قومی و فرهنگی ما بیگانه دانست و در پایان گفت‌‌وگو خود با فارس گفت: فیلم‌هایی که تنها با هدف سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت ساخته می‎شوند و عاری از هرگونه پیام‎های انسانی هستند، نمی‌توانند توجیهی منطقی داشته باشد.


* قوکاسیان: کودکان امروزی با این فیلم‌ها» سر از ناکجاآباد در‌می‌آورند

«زاون قوکاسیان» با انتقاد از تولید فیلم‌های بی‌کیفیت در جشنواره فیلم کودک گفت: کودکان امروزی با این فیلم‌ها سر از ناکجاآباد در‌می‌آورند.
وی در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: ورود جشنواره کودک و نوجوان به اصفهان به طور حتم سبب شکوفایی هر چه بهتر شدن کمی و کیفی این جشنواره می‌شود به طوری که شاید در تهران نیز چنین فضایی نتواند به وجود آید.
وی یکی ازدلایل شکوفا شدن جشنواره‌‌هایی مانند جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان را جوابگو بودن مردم فهیم اصفهان در برابر این حرکت فرهنگی دانست و تاکید کرد: اصفهانی‌ها ظرفیت پذیرش بهترین کارگردانان، تهیه‌کنندگان و مخاطبان کودک را دارند.
فوکاسیان با اشاره به اینکه مدیریت استان اصفهان نقش بسیار مهمی در اعتلای فرهنگ استان اصفهان داشته است، تاکید کرد: پدید آمدن جشنواره‌هایی مانند تسنیم، فجر و امروز جشنواره کودک و نوجوان به طور حتم سبب تکمیل جشنواره‌ای آینده می‌شود.
وی در مورد کودک و نوجوان و نقش فیلم در مورد این گروه سنی از جامعه با بیان اینکه قشر کودک و نوجوان نیاز به خوراک فرهنگی دارد، اظهار داشت: بدون این خوراک چگونه می‌توان انتظار داشت کودکان و نوجوانان امروز جامعه که تفاوت اساس با همسالان خود در 100 سال گذشته دارند سر از ناکجا آباد در نیاورد.
قوکاسیان اظهار داشت: استان اصفهان باید همواره خود را در رویدا‌های فرهنگی کشوری از جمله جشنواره‌های مهم سهیم بداند و تنها برگزار کننده این مراسم نباشد.
وی گفت: مسئولان فرهنگی استان اصفهان شایستگی این را دارند تا بتوانند برای دائمی کردن سینمای کودک در استان اصفهان برنامه‌ریزی‌های اساسی را انجام دهند.

* یاسمن نوروزی: بازی خوبی در کنار حسین یاری داشتم

«یاسمن نوروزی» بازیگر فیلم «پاریس تا پاریس» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با توجه به اینکه فیلم پاریس تا پاریس یکی از فیلم‌های بخش مسابقه ایرانی در بیست ‌و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان است، اظهار داست: به مدت دو ماه و نیم با تمام مشکلات و سختی‌هایی که در زمان بازی داشتم، توانستم به خوبی از عهده نقشی که به من سپرده شده بود برآیم.
وی با اشاره به اینکه فیلم پاریس تا پاریس که به کارگردانی محمد حسین لطیفی است، تصریح کرد: من در این فیلم نقش یلدا را دارم که با حسین یاری در نقش پدرم بازی خوبی را در کنار هم داشتیم.
بازیگر خردسال سینمای ایران نقش خود در فیلم پاریس تا پاریس را این گونه بیان داشت: دختری که پس از فوت مادرش با تنها عروسکی که در واقع هدیه‌ایی از مادرش از آن دنیا است، تمام لحظات و درد و دل‌هاش را سپری می‌کند.
وی ادامه داد: با گم شدن این عروسک و اتفاقاتی که به دنبال داشته بقیه داستان فیلم پاریس تا پاریس ساخته می‌شود.
نوروزی با بیان اینکه نام قبلی فیلم پاریس تا پاریس، «عروسک و یلدا» بوده است، اضافه کرد: فیلم پاریس تا پاریس با آنچه که من بازی کردم و چیزی که الان به نمایش داده می‌شود، بسیار متفاوت است.
وی که به مدت 45 روز برای لوکیشن‌هایی که در فرانسه بوده است، افزود: در این مدت یک هفته پدرم و مابقی را مادر بزرگم در این سفر همراهیم کردند.
یلدا در فیلم پاریس تا پاریس با زبان شیرین کودکی خود گفت: اگر فیلمی که به من گفته شده بود و بازی کردم و فیلمی که الان به نمایش گذاشته شده است، در کنار هم قرار دهید بسیار متفاوت است.
وی که نه سال بیشتر ندارد، تاکید کرد: علت این تغییرات در فیلم عروسک و یلدا را نمی‌دانم و این که چرا این فیلم تا این حد تغییر کرد و به پاریس تا پاریس تبدیل شد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها