کد خبر: ۲۶۸۲۰۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۱۹ آبان ۱۳۹۳
مروری بر صدا و سیما از ۸۳ تا ۹۳؛
رهبر انقلاب رئیس جدید صدا و سیمای جمهوری اسلامی را تعیین کرد. از زمان ریاست ضرغامی در صدا و سیما 70 شبکه رادیویی و تلویزیونی افتتاح شد، در کنار توسعه کمی توجه زیادی نیز بر بالا بردن کیفیت و محتوای تولیدی برنامه ها شد هرچند که برخی از سریال ها از نظر کیفی بسیار پایین بود. اصلاح طلبان که از عوامل اصلی فتنه 88 بودند یکی از شاکیان صدا و سیما در فتنه 88 هستند و رفتار این سازمان را افراطی و دفاع از یک حزب خواست می نامند.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، رهبر انقلاب رئیس جدید صدا و سیمای جمهوری اسلامی را تعیین کرد. محمّد سرافراز به عنوان ششمین رئیس صدا و سیما جانشین عزت الله ضرغامی شد که 10 سال سکاندار این پست مهم بود. در این گزارش به عملکرد مهندس ضرغامی طی دوره 10 ساله ریاست بر صدا و سیما می پردازیم.

سید عزت ‌الله ضرغامی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه امیر کبیر و مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت است. ضرغامی در کارنامه خود معاونت امور مجلس و استانها، معاونت امور سینمایی، معاون وزیر دفاع، معاونت سازمان صداو سیما را دارد در سال 83 به ریاست صدا و سیما منصوب شد.

از زمان ریاست ضرغامی در صدا و سیما 70 شبکه رادیویی و تلویزیونی که 18 شبكه داخلي و سراسري، 10شبكه برون‌مرزي و 34 شبكه استاني تلويزيوني افتتاح شد. در بین این شبکه ها، شبکه های برون مرزی به خصوص سه شبکه برون مرزی پرس تی‌وی (انگلیسی)٬ العالم (عربی) و هیسپان تی‌وی (اسپانیایی) که با شعار " بازتاب بی طرفانه خبرهای مهم جهان و خبر از دیدگاهی نو" افتتاح شد از دیگر شبکه ها چه از نظر تولید و چه از نظر تاثیر گزاری پیشی گرفته است. میزان این تاثیرگزاری ها به حدی بود که لابی صهیونیست ها تمامی شبکه های برون مرزی ایران را در قدم اول یکی یکی از شرکت های ماهواره ای چون یوتل ست متوقف کرد و در قدم دوم با فشار بر امریکا و اتحادیه اروپا انان را به تحریم پخش شبکه های ایرانی وادار کرد.

از بین شبکه های داخلی نیز ضرغامی شبکه ای خاص را افتتاح کرد. شبکه افق که شبکه ای سیاسی- فرهنگی است با معیار های دیگر شبکه ها همخوانی ندارد و تلاش می کند با معیار های اسلامی، رسانه ای در تراز جمهوری اسلامی را به مخاطبان خود ارائه کند.

بالابردن كيفيت تصوير و ارتقاي سيستم از آنالوگ به ديجيتال و HD و بردن آنتن‌هاي شبكه‌هاي تلويزيوني به غيرقابل‌ دسترس‌ترين نقاط كشور از دیگر توسعه های صدا و سیما در دوران عزت الله ضرغامی بود. در دوران ضرغامی در کنار توسعه کمی توجه زیادی نیز بر بالا بردن کیفیت و محتوای تولیدی برنامه ها شد هر چند که برخی از سریال ها از نظر کیفی بسیار پایین بود مانند سریال ستایش که توسط ضرغامی مذمت شد . برای مثال می توان به مجموعه‌هاي مهمي چون كيف انگليسي، سرزمین‌کهن، روزگار قريب، سفر سبز، شب دهم، در چشم باد، مختارنامه، کلاه پهلوی و مجموعه های در حال ساختی چون معمای شاه، سلمان فارسی، پوریای‌ولی، کاسه های سفالی، حضرت ابوطالب(ع) و خیانت و جنایت پهلوی از جمله برنامه های فاخر صدا و سیمای دوران ضرغامی می باشد.

صدا و سیما در زمان ریاست ضرغامی سه انتخابات مهم را پشت سر گذاشت. انتخابات هایی که از بیشترین میزان مشارکت مردم برخوردار بود. مهمترین این انتخابات ها مربوط به دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 می شود که با فتنه 88 همراه بود. در روزهای اول فتنه 88 صدا و سیما به دلیل مبهم بودن فضا محتاطانه به پیش رفت اما در اولین فرصت و بعد از اطمینان از ظهور فتنه 88 عملکرد بسیار مناسبی در روشنگری اتفاقات تهران انجام داد. ساخت مستند های چون هویت، چشم کور فتنه، الماسی برای فریب، حرمت شکنان، قیام و پوشش اخبار و پخش منارات بین موافقین و مخالفین فتنه 88 و همچنین رمزگشایی از دست داشتن کشورهای امریکا و انگلیس در فتنه 88 که در نهایت باعث روشن شدن فریب خوردگان این فتنه و جدا شدن از ضد انقلابان شد.

این عملکرد شفاف با تقدیر مجلس شورای اسلامی و اکثر بزرگان انقلاب قرار گرفت اما برخی نیز به این عملکرد اعتراض داشتند. اصلاح طلبان که از عوامل اصلی فتنه 88 بودند یکی از شاکیان صدا و سیما در فتنه 88 هستند و رفتار این سازمان را افراطی و دفاع از یک حزب خواست می نامند. از جمله این اعتراضات میتوان به اعتراض علی مطهری پرداخت که عملکرد رسانه ملی را در نه دی افراطی خواند و رسیدگی عادلانه به همه جوانب وقایع 88 از جمله احمدی نژاد را خواستار شد.

مقابله با تهاجم فرهنگی در دوران ضرغامی نسبتا خوب بود. تولید برنامه های مذهبی همچون سمت خدا که مورد توجه مخاطبین قرار گرفت و برنامه های اجتماعی و آسیب شناسی رشد قابل ملاحظه ای داشت. شبکه افق که مختص مقابله با تهاجم فرهنگی است نیز از مهمترین این اقدامات است.

با بزرگتر شدن صدا و سیما نقاط ضعفی نیز دیده شد. از جمله بزرگترین این نقاط ضعف به تبلیغات رسانه ملی میتوان اشاره کرد. کرم حلزون که توانسته بود مجوزی را از نهاد های مربوطه اخذ کند شروع به تبلیغات انبوه در صدا و سیما کرد و این نهاد نیز به دلیل کمبود بودجه با این حجم از تبلیغ یک محصول خاص موافقت کرد. بعد از مدتی وزارت بهداشت با بررسی دقیق تر مجوز این شرکت را لغو کرد. محمدرضا فاضلی معاون وقت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه علت لغو مجوز کارخانه تولید‌کننده کرم‌های حلزون عدم در اختیار داشتن مستندات کافی برای تولید بوده است گفت: تبلیغات این محصول در صدا و سیما در مورد اثرات کرم حلزون کاذب و نادرست است و ادعاهایی که در این تبلیغات می‌شود، اثبات نشده است ضمن اینکه مستندات لازم برای تولید این محصول و اثرات آ‌ن به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی البرز ارائه نشده است.

رسانه ملی نیز با لغو مجوز این محصول تبلیغات آن را بلافاصله حذف کرد اما رسانه های مخالف که اغلب از طیف اصلاحات بود با پوشش اخبار لغو به رسانه ملی حمله کردند و این نهاد را به تبانی متهم کردند. از دیگر ضعف های تبلیغات در صدا و سیما باید به نظارت کمرنگ بر این کالاهای عرضه شده و تبلیغ محصولاتی چون چيپس و پفک اشاره کرد. برخی از برنامه های رسانه ملی نیز چون برنامه های کودکان و نوجوانان با اعتراض مراجع تقلید مواجه شد.

آیت الله العظمی علوی گرگانی در دیدار با معاونت سیما به ضعف برنامه های کودک اعتراض کردند " بعضا در برخی برنامه های مربوط به کودک و نوجوان آهنگهای نامناسب گذاشته می شود که اینها باید کنترل شود و نباید از کودکی آنها را با حرکات غیر اسلامی آشنا کرد".

از دیگر نقاط ضعف عملکرد عزت الله ضرغامی نبود مناسبت بین تولید و توسعه شبکه های سیما اشاره کرد در حالی که چندین شبکه تنها تولیدات دیگر شبکه ها را پخش می کنند و میزان تولید آن ها تقریبا به صفر می رسد. پخش هزارباره سریال مختارنامه از شبکه های مختلف استانی و ملی سیما، موید این مطلب می باشد.

اگر با نگاهی منصفانه و فارق از جنبه های سیاسی به عملکرد 10 عزت الله ضرغامی در منصب ریاست صدا و سیما بیاندازیم میتوان گفت که ارزیابی عملکرد ضرغامی مثبت است. باید دید رئیس جدید رسانه ملی میتواند نقاط ضعف دوره قبل خود را که مهمترین آن کمبود بودجه این نهاد است رفع کند و یا مانند دوره قبل به تبلیغات بی قاعده برای رفع بی پولی تن میدهد یا نه؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها