کد خبر: ۲۶۸۷۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۲۷ آبان ۱۳۹۳
دکتر محمدرضا غفوری در گفتگو با پایگاه ۵۹۸؛
مقایسه خودرو سازی ایران با کشورهای دیگر اشتباه است چرا که شرایط ما و آنها یکی نیست. آنها صنعت شان را با کسب تکنلوژی آغاز کردند اما ما سالیان سال واردکننده و منتاژ کننده بودیم. نوع دخالت دولت در خودرو ، نوع حمایت بانک ها از صنعت و نوع فرهنگ خرید مردم بین ما و آنها کاملا متفاوت است، پس مسلما نتیجه متفاوت خواهد بود و این مقایسه غلط است.

محمدرضا غفوری مدیر روابط عمومی وزارت صنعت و معدن در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه 598 با اشاره به مشکلات ریشه ای در صنعت خودرو کشور گفت: می گویند، خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج. مشکل امروط صنعت خودرو کشور هم ریشه در شکل ورود این صنعت به ایران دارد. در قبل از انقلاب وقتی قرار شد که خط تولید خودرو وارد ایران شود؛ به جای انتقال و ورود تکنلوژی، تجهیزات را وارد کردند، ورود تجهیزات در حالی که ما فاقد تکنلوژی آن هستیم آرام آرام به یک رویه تبدیل شد. ما دانش فنی آن را نداشتیم، خط تولید را وارد می کردیم، برخی قطعات را وارد میکردیم و اینجا مونتاژ میشد. این اقدامات ضربه ای به خودرو سازی ما وارد کرد که مانع پیشرفت آن طی تمام این سالهاست، مثل کودکی که به علت بیماری رشد نمیکند و همان نحیف و بیجان مانده و هیچگاه نمیتواند روی پای خودش بایستد.

محمدرضا غفوری با تقدیر از ورود ایران به بحث تکنلوژی در دهه 80 افزود: در اویل دهه 80 اتفاق خوبی افتاد و ما تلاش کردیم که دانش فنی و تکنلوژی را وارد کرده یا کسب کنیم! این اتفاق مبارکی بود که باید خیلی قوی تر اتفاق می افتاد تا عقب ماندگی این سالها را برطرف نماید؛ تا حدودی هم موفق بود! اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب راه زیادی دارد و اول باید این فرهنگ و بینش در بین مردم و مدیران و مسئولین شکل بگیرد تا روند ورود تجهیزات به روند ورود تکنلوژی تغییر پیدا کند.

وی در ادامه با رد مقایسه های انجام گرفته بین صنعت خودرو داخلی و خارجی گفت: این مقایسه اشتباه است چرا که شرایط ما و آنها یکی نیست. آنها صنعت شان را با کسب تکنلوژی آغاز کردند اما ما سالیان سال واردکننده و منتاژ کننده بودیم. نوع دخالت دولت در خودرو ، نوع حمایت بانک ها از صنعت و نوع فرهنگ خرید مردم بین ما و آنها کاملا متفاوت است، پس مسلما نتیجه متفاوت خواهد بود و این مقایسه غلط است.

ایشان بحث قطعه سازی را یک نمونه بارز در این زمینه دانست و افزود: متاسفانه ما یک مجتمع بزرگ قطعه سازی در شان صنعت کشورمان نداریم. در حالی که قطعه سازی علاوه بر تامین نیازهای داخل به راحتی میتواند یک صادر کننده موفق باشد و برای کشور ارز آوری خوبی کند، بازارهای منطقه ای ما در همین کشورهای اطراف و یا بازارهای بین المللی وجود دارد که ما میتوانیم به آنها ورود کنیم، اشتغال این بخش هم بسیار بالاست و میتواند حلال بسیاری از مشکلات کشور شود.

محمدرضا غفوری الگو برداری از کشورهای موفق در زمینه خودروسازی را یک امر پسندیده دانست و گفت: اگر قطعه سازی ما پیشرفت کند، شرکت های کوچک و بزرگ با فن آوری جدید و بومی وارد این صنعت شوند، آنوقت خودرو سازی ما هم رشد میکند. مانند بسیاری از کشورها که ابتدا دانش فنی قطعه سازی را وارد و بومی کردند، بعد از آنکه در آن زمینه پیشرفت کرده و حرفی برای گفتن پیدا کردند، وارد فاز خودرو سازی شدند و چون زیرساخت آن آماده بود به سرعت پیشرفت کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها