کد خبر: ۲۶۹۳۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۵ آبان ۱۳۹۳
حجت الاسلام رهدار در گفتگو با پایگاه ۵۹۸؛
هر دولتی که سیاسی تر بوده، آسیب بیشتری به دانشگاه زده است، به طور مثال در دولت اصلاحات ما با مشکلات عدیده ای در فضای علمی روبرو بودیم، در دولت قبل فضای علمی تری حاکم بود و به همین خاطر حتی طبق آمارهای بین المللی، رشد چشمگیری در حوزه علم و دانش داشتیم که تقریبا همه از آن مطلعند، اما با روی کار آمدن دولت جدید، فضا دوباره به سمت سیاست زدگی کشیده شد و نتیجه اش آن شد که یک سال و نیم است وزارت خانه علوم مدیریت مستحکمی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین رهدار در گفتگوی با پایگاه 598 ضمن سیاست زده خواندن دانشگاه گفت: متاسفانه در کشور ما ساختار علم تحت نفوذ سیاست قرار گرفته است؛ به این معنا که این دولت ها هستند که هم محتوا و هم ساختار دانشگاه و دیگر مراکز علمی را کنترل میکنند و این بزرگترین عافت است.

این استاد حوزه و دانشگاه ذبح علوم انسانی را در پای سیاست زدگی خطرناک توصیف نموده و افزود: در حوزه علم نیز یکی از مهمترین بخش های آن، بحث علوم انسانی است که نباید با نگاه سیاسی به آن نگاه کرد و به نظر میرسد چاره کار این موضوع آن است که حداقل بحث محتوایی از نظارت و نفوذ دولت خارج شده و تحت اداره سازمانی مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا شبیه آن قرار گیرد. ما اکنون شاهد آن هستیم که محتوا و افراد تحت نفوذ دولت انتخاب میشوند و هر دولتی هیات علمی، استاد و مسیر علمی همسو با خودش را بر سر کار می آورد.

ایشان عملکرد دولت یازدهم را در حوزه علم بسیار ضعیف خواند و گفت: هر دولتی که سیاسی تر بوده، آسیب بیشتری به دانشگاه زده است، به طور مثال در دولت اصلاحات ما با مشکلات عدیده ای در فضای علمی روبرو بودیم، در دولت قبل فضای علمی تری حاکم بود و به همین خاطر حتی طبق آمارهای بین المللی، رشد چشمگیری در حوزه علم و دانش داشتیم که تقریبا همه از آن مطلعند، اما با روی کار آمدن دولت جدید، فضا دوباره به سمت سیاست زدگی کشیده شد و نتیجه اش آن شد که یک سال و نیم است وزارت خانه علوم مدیریت مستحکمی ندارد.

حجت الاسلام رهدار با انتقاد شدید از آقای روحانی در امر وزارت علوم گفت: این مجلس از ابتدا به دنبال همکاری و عدم تقابل با دولت بود، به ویژه آنکه مواضع رییس مجلس هم خوانی زیادی با رییس دولت دارد اما گویا در یک توافق نانوشته باید وزارت حساس و مهمی مانند علوم را به اصلاطلبان تندرو بدهند، و عقلانیت جمعی مجلس برخلاف همه همسویی ها نمیتواند به این گزینه ها اعتماد کند و سکان دانشگاه و علم را به دستشان بدهد. و این خیلی بد است، این که آقای روحانی ناتوان از همراه نمودن عقلانیت جمعی مجلس است و از طرفی نمیتواند خود را از نفوذ افراطیون اصلاح طلب رها کند. به نظرم این موضوع دارد به یک پاشنه آشیل و نقطه ضربه پذیر برای رییس جمهور دارد تبدیل میشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها