کد خبر: ۲۶۹۸۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۲۲ آبان ۱۳۹۳
حجت الاسلام آقاتهرانی:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عمق جنایاتی که در حادثه کربلا به وجود آمد انسان را به تعجب وا می دارد اما در جامعه ای که فساد شایع شده این کارها عادی می شود.
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامیشب گذشتهدر مراسم هفتگی هیأت فاطمیون قم با اشاره به این که همه اهل بیت(ع)نور واحد هستند، اظهار داشت: البته در مقام و کمالات تفاوت هایی دارند؛ پیامبر(ص)و مسلما امیرالمؤمنین(ع)در رأس اهل بیت(ع)هستند.

وی در پاسخ به این که چرا زیارت نامه های اهل بیت(ع)به لحاظ تعدد و مقدار متفاوت است، گفت: معمولا این گونه است که دعا از امامی که نقل شده و آن حضرت از خودش کمتر سخن به میان آورده است؛ گاهی نیز برای دفع شبهات و پرسش هایی که وجود دارد، در مورد امامت یکی از بزرگواران بیش تر تأکید شده است مانند دعای ندبه که برای رفع مظلومیت امیرالمؤمنین(ع)بیشتر ایشان پرداخته شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: فضا و شرایطی که معصوم دعا را مطرح فرموده است نیز در شکل ادعیه تأثیر دارد؛ گاهی شخصیت راوی سبب تفاوت در ادعیه می شود، به ویژه رواتی که ضعیف هستند و امام(ع)برای این که می داند او ظرفیت ندارد بسیار کوتاه و کلی مطلب را منتقل می فرماید.

حجت الاسلام آقاتهرانی با بیان این که زیارت حضرت معصومه(س)مأثور و از امام رضا(ع)است، گفت: اما در مورد حضرت زینب(س)زیارت نامه مأثور وجود ندارد؛ مقام حضرت معصومه(س)بسیار والا است اما به پای حضرت زینب(س)نمی رسد بنابراین زیارت نامه داشتن دلیل بر علو درجه نیست.

علو درجات حضرت زینب به دلیل رسالت بزرگی است که به انجام رساند

وی با تأکید بر این که در علو درجات حضرت زینب(س)هیچ شکی نیست، بیان داشت: روایت بسیاری از معصومین(ع) و به ویژه امام زین العابدین(ع) در این زمینه داریم این مقامات به آن دلیل است که ایشان کار بسیار بزرگی را به انجام رسانده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان قافله سالار کاروانی را به عهده داشت که همه زن و بچه هستند به همراه امام سجاد(ع)که بیمار بودند، آن هم با یک مشت افراد وحشی که در سنگدلی هیچ حیوانی به پای آنها نمی رسد؛ از کربلا تا دمشق نزدیک هزار کیلومتر است و بخشی از آن در میان دره ها و بلندی ها است چون می خواستند اینها را بی سر و صدا بکشند؛ کاری که حضرت زینب(س)انجام داد بسیار مشکل است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که اولیاء خدا بخاطر کمالاتی که دارند خیلی چیزها را می بینند، گفت: اما در عمل تنها بر اساس وظیفه کارها را پیش می بردند؛ مقاماتی که این بزرگواران داشتند سبب شد خدا و ولی اش را بسیار خوب بشناسند و تکالیفشان را به نحو احسن انجام دهند.

حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره به اختلاف مراتب درجات شهدای کربلا، ابراز داشت: به همان میزان که میان مقام امام حسین(ع)و حضرت ابوالفضل(ع)فاصله است، بین حضرت عباس(ع) و حبیب نیز فاصله است.

شهدای کربلا با بندگی خدا به آن مقامات رسیدند

وی راز سعادتی شهدای کربلا به آن نائل شدند را در بندگی خدا دانست و گفت: در بندگی حسن فعلی و فاعلی نیاز است؛ این دو در کنار هم باشد کار هرچه که باشد عبادت است، حتی اگر برای خدا با مادر خود مهربانی کنید می شود عبادت، اما در مقابل با فعل معصیت نمی توان یک امر مطلوب را پیش برد، بنابراین هدف وسیله را توجیح نمی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر اندازه انسان بندگی کند ایمانش تقویت می شود؛ تا انسان عمل نکند به ایمان و اعتقاد راسخ دست پیدا نمی کند؛ با تمرین بندگی می توان مالک و عمار شد در غیر این صورت در بزنگاه تاریخ کار را خراب می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم یقین را آخرین مرحله ایمان برشمرد و گفت: البته بودند کسانی که به این مرحله از ایمان رسیدند اما سقوط کردند؛ بنابراین باید همواره از نفس خود بترسیم که ما را زمین نزد، خطر لغزش برای همه وجود دارد به همین حتی اولیای الهی در دعاهای خود از خداوند می خواستند که لحظه ای آنها را به حال خود وانگذارد.

حجت الاسلام آقاتهرانی ایمان را باور دل دانست، خاطر نشان کرد: در قرآن متعلق ایمان اعتقاد به خداوند و قیامت است؛ یعنی مؤمن کسی است که به این دو اعتقاد داشته باشد.

مؤمن باید اهل دعا باشد

وی در پاسخ به این که چگونه دعا کنیم، گفت: گدایی در خانه خدا به هر نحوی باشد مطلوب است؛ اما مسأله مهم تر این است که اهل دعا باشیم، در بسیاری از گرفتاری ها و مشکلات روزمره و معمولی کمتر به یاد دعا کردن می افتیم و بیشتر سراغ اسباب می رویم؛ متاسفانه بسیار از ما باور نداریم که دعا تا چه اندازه می تواند گره گشایی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی افراد وقتی دعا می کنند، ملائکه می گویند ما این فرد را نمی شناسیم به دلیل این که اهل دعا نبوده است؛ با استفاده از روایات درمی یابیم که دعا در هر حالت و لحظه ای مطلوب است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه والای امیرالمؤمنین(ع)گفت: حضرت با آن همه عظمتی که داشتند بسیار اهل دعا بودند؛ معنای دعا این نیست که در خانه بنشینیم و فقط دعا کنیم، انسان باید در تکاپو و تلاش باشد اما در کنار کارها دعا را نیز فراموش نکند.

چگونه میل به بدی ها را از بین ببریم؟

حجت الاسلام آقاتهرانی در پاسخ به این که چگونه می توان میل به بدی ها را در خود از بین ببریم، بیان داشت: تعاملات ما با دوستان، اطرافیان تأثیر بسیار زیادی بر ما می گذارد بنابراین باید معاشرت و همنشینی با افراد مؤمن نیز در ما اثر خوبی دارد؛ انسان برای خوب شدن باید برنامه تربیتی داشته باشد و باری به هرجهت نمی توان به جایی رسید.

وی افزود: نباید هرچیزی خورد، هرجایی رفت، هر حرفی را زد؛ مسلمان باید در همه امور زندگی اش به شیوه ای رفتار کند که در رشد معنوی او مؤثر باشد و حتی از کوچکترین کاری که به ظاهر بی ربط است نیز غفلت نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از این که در اثر سوء رفتارها برخی گناهان در سطح جامعه عادی شده است، گفت: فردی به من می گفت رییس اداره ام روزی مرا خواست و پرسید چه ضرورتی دارد که اینقدر کار می کنی و خود را اذیت می کنی.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: به همین دلیل است که در ادارات کار یک ساعته را چندین ماه طول می دهند و کاری می کنند که صبر فرد تمام می شود و نهایت به گناه و توهین مرتکب می شود؛ خیلی از افراد دنبال کار اداری می گردند که فقط بنشینند و حقوق بگیرند.

برخی برای انجام فساد با یکدیگر رقابت می کنند

حجت الاسلام آقاتهرانی خاطرنشان کرد: امروزه ما تعجب می کنیم چطور شد مسلمانان با امام حسین(ع)آن کار را کردند، اما وقتی در جامعه فساد شایع و همه گیر شد و فرهنگ عمومی به کلی خراب شد، چنین جنایاتی نیز رخ می دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما نیز برخی برای فساد با یکدیگر رقابت می کنند، یکی چندین میلیارد می دزد آن یکی سعی می کند بیشتر بدزد؛ اما برخی افراد نیز هستند مانند امام خمینی(ره)به تنهایی در مقابل همه مفاسد می ایستند، این کار شدنی است.

این نماینده مجلس با تأکید که احیای راه اهل بیت(ع)را باید از خودمان و خانوده شروع کنیم، گفت: اگر یک چراغ کوچک از نور اهل بیت(ع)در زندگی خود روشن کنیم، این نور سرایت خواهد کرد و کم کم همه جا نورانی خواهد شد؛ با گذشت و مجاهدت می توان این کار را به نتیجه رساند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها